Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Чакат ни "ударни" законодателни промени

S 250 c8d7b043 00b6 466c 8232 2b79b3dcbbab

През 2019 г. предстоят ключови изменения в поредица важни закони, които пряко или косвено засягат  цялото общество. Голяма част от тях вече предизвикаха яростна полемика сред специалистите, а за другите това тепърва предстои.

На първо място, това е, разбира се, Изборният кодекс, който ще уреди начина, по който ще гласуваме поне на два пъти през следващата година. В края на 2018-а законът мина без проблем на първо четене, като с него депутатите се отметнаха от задължението на държавата да осигури машинно гласуване (и съответно безспорно преброяване на бюлетините) във всяка изборна секция. А електронното гласуване бе пратено в девета глуха за неопределено време. Още при старта на новия работен сезон на законодателите предстои законът да бъде приет и на второ четене - а че това ще стане, е сигурно, тъй като промените са в интерес на всички "системни" политически сили и техните креатури във властта.

Пак веднага след новогодишната ваканция на депутатите влиза за разглеждане и поредната промяна в антикорупционния закон. Само ще вметнем, че той засяга не само представителите на висшата власт, а всички - цялата политическа опозиция и икономически независимите и изявяващи свободно мнение субекти, служителите в местните и централни ведомства и семействата им, избирателите в малките общини, чиито представители в местните съвети боравят с общинската собственост и пари... (б.ред. - повече за този закон - в карето).

Другите важни законодателни изменения, които през годината ще бунят духовете в държавата, засягат  разположението на силите в съдебната власт. Главният прокурор вече намекна, че в правосъдното министерство се готвят поредните промени в Закона за съдебната власт, които ще дадат възможност да се търси отговорност от "тримата големи" в системата - включително и чрез предсрочното прекратяване на пълномощията им. И че през 2019 г. тези промени се очаква да станат факт. Почти същото  заяви и  председателят на правната комисия в парламента Данаил Кирилов.

В хода на обсъжданията на проекта за оптимизация на съдебната карта, изпълняван от ВСС и финансиран по програма "Добро управление", пък стана ясно, че се мисли и за значими изменения в процесуални закони, които ще засегнат голяма част от гражданите. Макар и в твърде "насипен вид" вече бяха лансирани основните идеи за промени в закона: изваждане на заповедните производства от съдилищата и прехвърлянето им към други органи (все още неясно кои). Същото предложение се дава и за разводите по взаимно съгласие, както и за други "безспорни" производства, които сега минават през съдилищата.  

Прословутата система "бонус-малус" при застраховките също остана за догодина, а току-виж се пръкнат и още изменения в Кодекса по застраховането - като последица от наложения мониторинг върху застрахователите ни заради издънките им със системата "Зелена карта".

Пак догодина се очаква законодателите на нов ред да се захванат със стягането на примката около вратовете не толкова на пушачите, колкото на собствениците на малки заведения, които все още успяват да осигурят на пушачите (с цената на всевъзможни трикове) някакъв шанс да се чувстват поне малко по-комфортно от улични кучета, докато са гости на кафенетата и ресторантите.

А че през 2019 г. отново ще се говори за промени в осигурителните системи - здравна и пенсионна, е почти сигурно. Както и поредните корекции на данъците, които уж не се вдигат, но все повече натежават върху гърбовете на гражданите...

На фокус

По традиция в края на годината Народното събрание "се отчете" за свършената работа. Така се разбра, че през 2018 г. депутатите са приели 146 закона и 138 решения и са проверили 131 пленарни заседания. Сред най-знаковите закони, с които се хвалят от НС, са тези за промените в Административно-процесуалния кодекс и за бюджета за 2019-та (оспорени пред Конституционния съд), Закона за държавната собственост (който не се размина без вето от президента), законите за семейните помощи за деца, за личната помощ и за хората с увреждания (приети в самия край на годината след продължили с месеци безпрецедентни протести на майки на деца с увреждания и една вицепремиерска оставка)

Другата любопитна част от отчета е свързана с депутатската законодателна активност, която твърде често поражда усещане за откровен лобизъм или най-малкото за непрофесионализъм: само за последните три месеца от годината от общо приетите 55 законопроекта, 22 са били внесени от депутати.

Впрочем годината ще се запомни и с един безпрецедентен скандал: проф. Огнян Герджиков поиска да бъде разпуснат сформирания под негово ръководство консултативен съвет към Народното събрание, който трябваше да бди за качеството на законодателството, което излиза от парламента и да не допуска недоносчета, които да бъркат повече проблеми, отколкото решават.

Съществуването на този консултативен съвет обаче се оказа напълно безпредметно, след като депутатите показно го загърбиха и отказаха да търсят мнението на специалистите в него (а това бяха все мастити юристи с биографии, пред които в нормалните държави случайниците във властта поне от куртоазия щяха да станат прави и да си смълчат).

Що се отнася до качеството на избълваното през тази година от парламента законотворчество оценката на професионалистите е, както никога досега, еднозначна: от калпаво, че по-калпаво. И лобистко. Като лобизмът определено не е в интерес на гражданите...

 

Ще се "узакони" ли корупцията в общините?

В самия край на годината депутатите Данаил Кирилов от ГЕРБ и Хамид Хамид от ДПС внесоха нова порция промени в антикорупционния закон. При това дотолкова спорни, че предизвикаха недоволството на главния прокурор Сотир Цацаров - той вече заяви, че има известни резерви към предложенията им и че те се нуждаят от внимателно обмисляне и юридическо прецизиране. А адвокатурата ги определи като противоречащи на конституцията (в голямата си част), опасни и с една дума мракобесни.

Безспорно най-щекотливата промяна в закона, която предлага тандемът Хамид-Кирилов, е свързана с изваждането на общинските съветници от контрола за корупция и конфликт на интереси. С единствения аргумент, че държавата е безпомощна и не може да го осъществява - ставало дума за повече от 5400 души, за които нямало достатъчен капацитет да бъдат проверявани. А и ефектът от похарчения за това ресурс щял да бъде незначителен...

Това предложение идва почти година след като общинските съветници веднъж бяха пожалени и оставени временно (до изборите догодина) да продължат да въртят сделки с общините, в които иначе би трябвало да представляват и да бранят обществения интерес. С мотива, че ако нормите за конфликт на интереси и корупция се приложат към тях, общинските съвети просто... ще обезлюдеят.

Така публичната тайна, че огромната част от корупционните сделки в държавата минават през общините, на практика бе официално призната. А сега предстои тя да бъде и "узаконена" - ако предложението на Кирилов и Хамид все пак получи одобрение в пленарната зала.

Другата важна промяна в закона е заложена във възможността всеки гражданин да бъде "привикан" по всяко време в Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ). А ако не се яви - да бъде воден принудително и глобен за това "своеволие", при това по преценка на съответния чиновник в комисията, който ще преценява дали причината за неявяването е достатъчно уважителна...

Тази поправка в антикорупционния закон спокойно може да бъде наречена "Поправката Панов" заради факта, че тя се появи в публичното пространство, след като председателят на ВКС Лозан Панов просто отказа да уважи призовката на КПКОНПИ да се яви в указаното от чиновниците време и място  за "обяснения" по проверката, която се води за платените от него данъци.

Освен това, пак под страх от глоби, на всички държавни ведомства и институции се вменява задължението незабавно да уведомяват КПКОНПИ, ако до тях достигне информация за корупция на представител на властта. Което поставя буквално в шах самите ведомства, на които на практика се отнема възможността да преценяват дали става дума действително за корупция, или пък иде реч за обикновена клевета - така КПКОНПИ ще бъде засипана с всевъзможни доноси от съседи или примерно от  изоставени любовници, които изобилстват в малките населени места. Но пък ще може да ги използва практически срещу всеки, който е визиран в тях.

На фона на вече преживяното покрай Филип Златанов и неговите тефтерчета, съмненията, че репресията може да бъде насочвана срещу посочени "отгоре" лица, които трябва да бъдат "ударени" -  заради политическите си възгледи, икономическите си позиции или заради каквато и да било съпротива  срещу властта, никак не са маловажни. И е безспорно, че така внесените предложения нарушават принципни правила в правото, което действително налага те да бъдат ако не изцяло оттеглени, то поне "юридически прецизирани", както препоръчва Сотир Цацаров...

Но всичко е в ръцете на депутатите. Които специално по този закон гласуват винаги с впечатляваща бързина и единомислие. И очевидно  без никакъв страх, че някой ден той може да се обърне и срещу тях самите...

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във