Параграф22 Daily

§22 Новини

F35 не може да говори на F22, защото по-старият стелт не го разбира

Широко рекламираните супер самолети на САЩ от пето поколение - F-22 Raptor и F-35 Lightning II, се явяват два от най-сложните, маневрени и скрити изтребители в света, създавани някога. И двама самолета ще охраняват от чужди изтребители американските ескадрили от по-стари бойни самолети, като използват за това своите най-съвременни системи за комуникация и за откриване на цели на земята и във въздуха.

За съжаление обаче те трудно комуникират помежду си. F-22, първоначално е проектиран като самолет за постигане на въздушно превъзходство и е проектиран още в средата на 80-те години на миналия век. Целта е била създаване на машина, която да осигури почти невидима смъртна заплаха за съветските изтребители, преди те да разберат за него. Изискванията на самолета за максимална потайност се разпростират и върху неговите комуникационни системи, тъй като те могат да издадат неговото местоположение. Но бюджетните съкращения и първоначалният оптимизъм за един мирен свят след края на Студената война водят до драстично свиване на производството му. През 2009 г. министърът на отбраната на САЩ Робърт Гейтс решава да приключи с тази програма.

И тук възникват проблеми. Ако военновъздушните сили бяха получили всички планирани F-22 - 366 самолета вместо доставените само 183-те, то интегрирането на техните радиоелектронни системи с други самолети от "пето поколение" не би било толкова критично. Формулярът F-22 за вътрешни полети (IFDL) е много по-стар от системата, използвана в по-новия F-35. Докато протоколът IFDL на F-22 може да получава данни от F-35 и други съюзнически самолети, като F-16 и Eurofighter Typhoon, той не може да им предаде огромния набор от ситуационни данни, които събира.

Списание "Военновъздушни сили" оприличи американската бойна комуникация между различните самолети на "един вид Вавилонска кула". "Има много подобрения, които трябваше да бъдат направени преди 15 години", казва Дейвид Рокуел, старши анализатор в областта на електрониката в Teal Group. "Военновъздушните сили отложиха много неща за [F] 22".

Както Raptor, така и Lightning II са известни като самолети от "пето поколение", поради свои стелт характеристики, сензори и други възможности. Реактивни изтребители като F-15 и F-16 на военновъздушните сили и F/A-18 на флота са обаче от "четвърто поколение". Американските реактивни самолети от пето поколение разпространяват в мрежата един по-подробен поглед върху битката в сравнение с по-старите самолети, което увеличава тяхната способност за оцеляване. F-35 има и така наречената мултифункционална разширена връзка за данни (MADL), за да събира и споделя информация с други F-35. Това сливане на данните от датчиците и способността да ги разпространяват сред съюзнически самолети, позволява на F-35 да служи като "основен защитник" по време на конфликт.

Проблемът  е, че F22 не приема тези данни и не ги разбира. А това създава остри проблеми във взаимодействието между двата самолета по време на една бъдеща война.

Facebook logo
Бъдете с нас и във