Параграф22 Daily

§22 Новини

Как да се развие София като един удобен за хората град?

Доклад за градската среда, изработен от световноизвестния архитект Ян Геел, предвижда увеличаването на пешеходните зони и велоалеите. Представи го Йорданка Фъндъкова, която припомни, че специалистът по градска среда е бил поканен преди година, за да помогне на работата по превръщането на София в зелен град. Световноизвестният архитект, главният архитект на София и Хенриета ван Бер, която също участва в изготвянето на доклада говорят пред БНТ.

Датският специалист по градско планиране Ян Геел сподели в студиото на „Денят започва“, че София е един от най-зелените градове, в който той и Хенриета ван Бер са работили, но като повечето източноевропейски градове и нашата столица страда от приоритизирането на автомобилния транспорт пред по-устойчивите начини на предвижване като обществен транспорт, пешеходно и вело предвижване.

Ян Геел сподели, че е приключил един много успешен проект в руската столица Москва и резултатите са наистина фантастични. "Един град, изцяло завзет от автомобилите, сега се превърна в нещо съвършено различно. Сега се говори за бейби буум, защото има хубави пейки, площади и паркове, но белите нощи в Русия създават проблеми в това отношение. Москва сега е много по-красив град и това беше постигнато за пет години. В Ню Йорк се работи десет години, в Копенхаген бяха необходими 55 години и наистина се стигна до един много красив град".

Хенриета ван Бер подчерта, че е важно пешеходните зони в София да се свържат в пешеходни маршрути, като улиците, площадите и градините ще бъдат свързани в едно цяло. Това според нея ще подобри средата на живот в София и ще облекчи трафика в центъра. "Предстои разширяването на пешеходната зона на Витошка до Света Неделя и там на площада трябва да се опитаме да укротим движението, за да подобрим качеството на живот на хората тук. С този проект се занимаваме в сътрудничество с градските власти", отбеляза тя.

Главният архитект на София Здравко Здравков заяви, че е важно да се промени начинът на мислене по такъв начин, че София да стане по-зелен и пешеходен град. Това според него ще стане, като се ограничи т.нар. „паразитен трафик“ през центъра на града и се ограничи разширяването на зоните за паркиране там, където може да има пешеходни зони. "Интересен е анализът, който се направи. 22 хиляди автомобила преминават през центъра, като правилното решение е да се пренасочи трафикът към ринговете. Нивата на моторизация са едни от най-високите, затова трябва да стимулираме да има повече пешеходци и велосипедисти. Трафикът няма да премине под Ларгото. Ще довършим пешеходните пространства и бул. „Витоша“ да се свърже с Градската градина и пешеходното предвижване да се свърже с Ларгото и бул. „Мария Луиза“. Въпросът е как да дадем възможност на пешеходците да се придвижат към Лъвов мост и дори района отвъд Сливница, който е пренебрегван", заключи той.

Датският урбанист Ян Геел припомни, че градското планиране, при което се дава приоритет на автомобилния трафик, е от 20-е години на миналия век. По думите му съвременната тенденция в световното градко планиране е да се правят устойчиви градове, в които се стимулира движението - пеш или на велосипед, което лекува съвременния проблем на застояването. "Хората трябва да се движат повече. След 50 години седене по автомобилите и заседнал начин на живот, трябва да мислим как да се движим повече. Това е световна тенденция. Къде да се насочи движението е един по-дребен проблем в една голяма промяна към по-хубави градове".

Главният архитект на София Здравко Здравков напомни, че най-важната част от доклада е за градската идентичност на София и безценната близост на столицата до Витоша. "Затова има препоръки да се осигури визуален коридор към планината, затова направихме предложение да има рестрикции за височината на сградите в определени райони. Другото, което предлага докладът, е обвързаността. Здачата, която са ни поставили, е да свържем пешеходните зони в маршрути".

Facebook logo
Бъдете с нас и във