Параграф22 Daily

§22 Новини

Скандал: КЗК няма да провери Bombardier и GP Group по материал на Биволъ

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отказа да се проведе експертиза (проверка) с привличане на вещо лице по разследването на „Биволъ“ „Bombardier и Джи Пи Груп спечелиха жп търг за близо 200 млн. лв. с измама“. За това алармираха пред сайта „Биволъ“ представителите на жалбоподателя (консорциум ТКП „Пловдив-Бургас“) след проведеното заседание на КЗК по делото на 18 април 2019 г.

Става дума за мащабния проект по т.нар. „Железопътна Тракия“ – за рехабилитация на жп линията “Пловдив-Бургас” фаза 2. Проектът се финансира с европейски средства по Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” в програмния период 2014 – 2020 г. Идеята на транспортното ведомство бе: “след по-малко от две години времето за пътуване с влак от Пловдив до Бургас ще се намали с 40 минути“.

„Ние сме посочили сред доказателствата разследването на сайта „Биволъ“, но посочените в материала факти така и не са проверени. Комисията отказа да се извика вещо лице, без което е сложно да бъдат разгледани толкова специализирани технически детайли“.

Tова поясниха за „Биволъ“ представителите на адвокатското дружество „Хорозов и партньори“, което представлява интересите на консорциум ТКП „Пловдив-Бургас“.

КЗК не прие да има вещо лице с цел проверка на Bombardier

Как се печели поръчка с фалшиви данни

Както писа „Биволъ“ на 29 януари 2019 г., консорциум между дъщерни дружества на канадския технологичен и машиностроителен гигант Bombardier и свързваната с генералния директор на „ЛУКОЙЛ България“ ЕООД, член на Надзорния съвет на „ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас” АД, Валентин Златев, компания “Джи Пи Груп” АД (G.P. Group JSC) спечели обществената поръчка на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) – държавно дружество с принципал в лицето на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Конкретната държавна поръчка беше за проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация по железопътната линия Пловдив – Бургас (Фаза 2) за почти €100 млн.: 195 424 175,00 лв. без ДДС. “Джи Пи груп” участва чрез консорциума “Плобур”. С решение от №3 от 28/01/2019 г. НКЖИ обявява за победител във въпросната тръжната процедура Консорциум „Плобур” – с получена комплексна оценка 100 точки u предложена цена 184 999 094,47 лева без ДДС.

Но приложените в тръжната документация референции от Bombardier Poland за „изграждане и въвеждане в експлоатация на GSM-R система“ за нуждите на полските железници не отговарят на истината.  В документацията на консорциума „Плобур“ според изискванията на възложителя трябва да се посочи референтен проект. Като такъв е посочен “Модернизация на железопътната линия Е30, Етап II. Пилотно внедряване на ERTMS в Полша в участъка Легница (Legnica) – Веглинец (Węgliniec) – Биелава долна (Bielawa Dolna)”.

Биволъ отправи писмено запитване до Началник на отдела за управление на мрежата GSM-R на Полските железници Гжегор Ватковски (Grzegorz Wątkowski). Той отговори, че BOMBARDIER TRANSPORTATION (ZWUS) POLSKA SP. Z.O.O, който е част от “Плобур”, не e участвал в търг за внедряване на GSM-R мрежа в участъка Легница (Legnica) – Веглинец (Węgliniec) – Биелава долна (Bielawa Dolna).

Заседание без ответници

Да докажат несъответствията между подадената информация от „Плобур“ и реалните й възможности се опитват и адвокатите на жалбоподателя „консорциум ТКП „Пловдив-Бургас“ от дружеството „Хорозов и партньори“. Но адвокати или представители на ответника „Плобур“ дори не се явиха на заседанието на 18 април, както и и нямаше такива на класиралия се на второто място в тръжната процедура друг близък до силните на деня консорциум – „ААА Сдружениe” ДЗЗД.

В това ДЗЗД си партнират световният гигант Alstom и „АТ инженеринг 2000“ (фирма на председателя на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев, който в публикация на Mediapool е сочен е за близък до Делян Пеевски).

Представителите на жалбоподателя поискаха да им се предоставят онези документи от техническите оферти на другите двама участници („Плобур“ и „ААА Сдружение“), с които не са запознати. Като основание те посочиха наличието не само на „правен интерес“, но и на („предвид заделения финансов ресурс“) на „обществената значимост на тази поръчка“.

Според тях консорциумът ТКП „Пловдив – Бургас“ е бил „остранен неправилно“, като нито първият, нито вторият от класиралите се в търга „не притежават описаните в офертите им възможности за реализация на проекта”. 

Яви се на заседанието само представителка на възложителя на тръжната процедура – НКЖИ, чиято задача очевидно беше само да „оспорва“ всички жалби и ходатайства на ищеца: „Оспорваме жалбата срещу решението на генералния директор на НКЖИ“. „Оспорваме и изцяло жалбата“, коментира на няколко пъти представителката на НКЖИ. Без никакви колебания, председателстващата заседанието на КЗК обяви, че „оставя без уважение“ всичките запитвания от страна на жалбоподателя за предоставяне на документация, с която не е запознат. Става дума и за конкретните данни на възложителя НКЖИ за техническите спецификации като сред тях са такива за броя на гарите и дължината на жп линиите.

„Не ни бяха предоставени отделни документи относно системата GSM-R с аргумента, че е имало подадена декларация за конфиденциалност, с копие от която също не разполагаме“, коментираха за „Биволъ“ от „Хорозов и партньори“. Представителите на жалбоподателя също така твърдят, че според тях „преписката не беше предоставена в цялост“. Според тях става дума за 5 – 7 папки с тръжна документация, като не бяха получени някои от документите за актуалните проекти и спецификации на Bombardier (в т.ч. и в Полша, което беше един от аргументите за наличие на опит у победителя в търга), така и някои от техническите параметри на „Плобур“ като консорциум, който засега не доказа, че има опит в изграждане на съответните кабелно-оптичните системи като GSM-R.

Facebook logo
Бъдете с нас и във