Параграф22 Daily

§22 Новини

Студентската телевизия: 10 млн. за медия без собствени приходи

Половин година след като предизвика публичен скандал, студентската телевизия „Алма Матер“ отново е обвита в мистерия, сочи Свободна Европа.

През ноември 2018 г. новото ръководство на телевизията начело с програмния директор Башар Рахал разбуни духовете с рекламен клип, с който се търсеха нови попълнения към екипа. След острата обществена реакция на видеото, в което млада жена предлага „кафенце и сметанка“ на директора на медията, докато той старателно я оглежда, кастингът беше прекратен. Мистериозният договор с неназован дотогава външен инвеститор беше замразен.

В момента студентската медия работи с редколегия, съставена от директора и още петима души, пише на сайта й. Продукцията на телевизията се излъчва само на канала й в YouTube, казаха оттам пред Свободна Европа. От началото на годината там са публикувани седем видеоклипа.

Студиото на телевизия „Алма Матер“ е достъпно за студентите по журналистика в профил „Телевизия“ от трети и четвърти курс (общо пет групи) в един ден от седмицата – четвъртък. През останалото време се използва за нуждите на студентската телевизия.

Не успяхме да се свържем с програмния директор на посочения на сайта телефонен номер, нито да го открием в кабинета му. Според преподаватели във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) той от месеци не се е появявал там.

Башар Рахал изненадващо зае поста програмен директор на телевизията, която има лиценз за обществена, през лятото на миналата година Той беше назначен без конкурс със заповед на ректора на Софийския университет Анастас Герджиков на мястото на преподавателката във ФЖМК доц. Светлана Божилова. Тогава на заседание на Академичния съвет на университета Герджиков иска да бъде упълномощен да сключи договор с потенциален външен инвеститор в телевизията. Ректорът посочва конкретни параметри, които трябва да изпълни инвеститорът. Той трябва да се задължи да вложи инвестиции в размер на десет милиона лева за пет години (около 2 млн. годишно) под формата на външна продукция.

Членовете на Академичния съвет обаче отказват да „подпишат празен чек“ и решават да обсъдят въпроса отново, когато се появи конкретен кандидат. Такъв обаче скоро се появява, а Академичният съвет дори не разбира за него преди да бъде подписан договорът. По правилник ректорът не е длъжен да иска разрешение от Съвета за подписването на договор с външен инвеститор и Герджиков се възползва. Договорът за пръв път е споменат в публичното пространство от Герджиков след скандала с рекламния клип на телевизията, отговорността за който е изцяло прехвърлена върху Башар Рахал.

На 1 октомври 2018 г. е подписан договор с фирмата „Хайлендър Ем Ей“, който Свободна Европа получи по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Фирмата е представлявана от Михаил Михайлов - директор на пресцентъра на кабинета на Иван Костов, генерален директор на една от първите частни телевизии „София кабел“, по-късно „Канал 3“, наскоро огласен като агент на VI управление на ДС. Собственици са Михайлов и Калоян Александров Фол.

Договорът следва точно параментрите, представени от ректора на Академичния съвет месеци по-рано. Фирмата се задължава в рамките на пет години да инвестира поне 10 млн. лева в техника и външна продукция за студентската телевизия, пише в договора между двете страни. Печалбата на външния продуцент следва да бъде разделена в съотношение 50 на 50 за него и за университета. За да стане това обаче инвесторът трябва да си върне 2 милиона лева годишно от тарифи на търговски съобщения, сочи простата аритметика.

От отговорите на СУ до Свободна Европа става ясно, че „телевизия „Алма Матер“ няма определени тарифни цени за търговски съобщения, тъй като никога не е излъчвала своя програма“. Продукцията на студентската медия се излъчва в YouTube. По-рано предавания са излъчвани и в ефира на БНТ2.

Логичният извод е, че телевизията в момента няма никакви приходи от реклами и фирмата не може да си върне инвестициите. Защо в такъв случай Михаилов и Фол са предложили да инвестират 10 млн. лева с ясното съзнание, че няма да си ги върнат, остава загадка.

Според правилника на телевизия „Алма Матер“, който също не е достъпен публично и е получен от Свободна Европа по реда на ЗДОИ, бюджетът на телевизията, който през 2018 г. е бил 146 хил. лева, се формира по правилик предимно от субсидии от Софийския университет и от Министерството на образованието, т.е. от държавния бюджет. Телевизията получава също средства по международни проекти, от наеми и спонсори.

След замразяването на договора с фирмата на Михайлов и Фол това остават единствените доходи на телевизията. Не е ясно какво се случва с финансирането по европейските проекти, спечелени от „Алма Матер“ по-рано.

Facebook logo
Бъдете с нас и във