Параграф22 Daily

§22 Новини

Варовикът в асфалта на пътя край Своге е недопустим, потвърди Нанков

Варовик в пътя може да има само при участък с леко и средно движение, но не и за тежко и много тежко движение, какъвто е случаят с пътя край Своге, каза днес по bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Николай Нанков. Той подчерта, че този път е транзитен с тежкотоварен трафик от над 24 000 автомобила. На пътя край Своге на 25 август стана автобусна катастрофа, при която загинаха 17 души, а други 21 бяха ранени.

Няколко дни след катастрофата Нанков обяви, че в асфалта на т.нар. път убиец се съдържа варовик - нещо, което било недопустимо според разпоредбите. Именно според разпоредбите на Пътната агенция обаче варовикът е допустим и използван в пътното строителство. В различните асфалтови смеси се влага т.нар. Минерално брашно, което според спецификациите се "състои от фини частици получени от ситно смлян варовик в съответствие с БДС EN 13043". Такова брашно се ползва както за основните пластове, така и за износващия слой на пътната настилка.

Нанков каза днес още, че при приемането на пътя не се практикува взимането на т.нар. "ядка" - част от пътното платно, за анализ. "Има документи от акредитирана лаборатория. Институтът за пътища и мостове дава предписания и рецепти и лабораторни анализи за всички пътища", уточни той. Гаранцията за отстраняването на дефектите по пътя е до декември тази година, като за строителство на подобен тип обекти  гаранционните срокове вече са увеличени, отбеляза министърът. За магистрала например от пет, срокът става седем години.

Седмица преди инцидента разписах обнародване на наредба с над 20 нови нюанса за пътна безопасност. До скоро се проектираха пътища по съветски модел, каза още министърът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във