Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

90 НА СТО ОТ КАТАДЖИИТЕ - ПРАВНО НЕГРАМОТНИ

Почти 90% от катаджиите са правно неграмотни. Това сочат фактите от проведените изпити в Пътна полиция по новия Закон за движение по пътищата, който влезе в сила от 26 април 2002 година. Резултатите са направо плачевни, твърдят източници на Параграф 22.Задължителният изпит в Пътна полиция бе разпореден с окръжно на Дирекция Национална служба Полиция, разпратено по регионите още на 17 май. Демократичната бумага, която доказва, че пред Закона за движение по пътищата всички са равни, не е подписана от титуляра на ДНСП ген. Васил Василев, а от неговия заместник - полк. Павлин Димитров. Причината била, че полковникът отговаря за КАТ като заместник-директор на националната полиция. За целта във всички РДВР специални комисии разработиха тестовете в няколко варианта, над които се потиха катаджиите.Една от причините за тази крайна мярка е, че мнозина от пътните полицаи не познават разпоредбите на новия Закон за движение по пътищата и често допускат грешки при прилагането му. В голяма част от съставените актове нарушенията не са правно обосновани и са допуснати сериозни пропуски при описване на фактическата обстановка. Именно правната неграмотност и непознаването на закона били основните причини част от нарушителите да обжалват наложените им глоби, да подават възражения срещу съставените им актове и... да печелят делата в съда.Столичната Пътна полиция мина през стъргата на 12 юли. Тестове попълваха не само униформените, но и всички служители. Включително и онези, които работят на гишетата за издаване на шофьорските книжки и на каналите за регистрация на автомобилите. Според информирани източници на Параграф 22, резултатите от теста са повече от песимистични. Почти всички 250 служители, които са решавали задачите, са допуснали едни и същи грешки. Нещо повече - в купчината от попълнените тестове не може да бъде открит нито един, който да е решен без грешка.Въпреки че в окръжното на ДНСП не се казва нищо за критериите за оценка на изпитните работи и какво се крие зад мъглявата формулировка успешно издържан изпит, за такъв би трябвало да се смята тест с поне две трети верни отговори. В тестовете обаче са допускани по шест и повече грешки, което според изпитваните означава, че са се справили с половината от въпросите. Изпитваните споделиха, че въпросите в тестовете били изключително подвеждащи и коварни. Заради това и не могли да открият верния отговор. Те обаче не пожелаха да кажат откъде и как са се сдобили с решенията на задачите.Като трагични могат да се определят резултатите и от изпита на служителите от сектор Пътен контрол. За всеобщ ужас на българските данъкоплатци именно те са униформените служители, които всеки ден спират за проверка шофьорите по улиците и им съставят актове за направените нарушения. Как точно определят какво е извършеното нарушение можем само да гадаем. Защото и техните тестове са пълни с грешки. Което потвърждава тъжната констатация, че Законът за движение по пътищата далеч не е настолната книга на тези, които са призвани да го прилагат на практика. Още миналия месец Параграф 22 научи, че на униформените двойкаджии няма да им бъде разрешено да обикалят по улиците и пътищата на родината и да глобяват нередовните и неразумни шофьори. Това обаче засега се отлага. Поне до есента. Когато не е изключено да има поправителен изпит. За целта обаче сигурно ще бъдат подготвени нови тестове. Причината е, че изпитните задачи и правилните отговори вече многократно са коментирани и вероятно наизустени. Така старите тестове могат да бъдат решени, този път правилно, но без гаранции, че се познават разпоредбите на закона. А целта на занятието все пак е да се разбере дали правно грамотни хора ни съставят актовете, или става дума за униформени служители, които си уплътняват работното време на пътя с решаване на логически задачи.И докато, непознаващи закона полицаи продължават да ни санкционират, без да могат да обосноват правно решението си, всеки от нас има право да го обжалва. И да печели делата в съда. А заради некомпетентните служители с жълти светлоотразителни жилетки губи и Пътна полиция, която все се оплаква, че дрегерите и радарите не достигат, че няма пари за камери, които да следят нарушителите по шосетата, и че гаражите й са пълни предимно с разпадащи се лади. Всъщност според разпоредбите на новия Закон за движение по пътищата средствата в размер на 1.5 на сто от глобите, налагани от МВР, се използват от контролните органи на министерството за снабдяване с технически средства за контрол и за тяхната експлоатация и поддържане. Но как тези пари да стигнат до Пътна полиция при такова излишество на правна култура на служителите й?

Facebook logo
Бъдете с нас и във