Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Адвокат Михаил Екимджиев: ВОЙНАТА С НЕЗАКОННИТЕ ПАЯЦИ ТРЯБВА ДА Е ЖЕСТОКА

Г-н Екимджиев, вече имате пет спечелени дела срещу т. нар. паяци. Защо смятате, че общината и фирма Общинска охрана вдигат незаконно автомобилите, паркирани неправилно?- Цялостната дейност на Общинска охрана е незаконна, защото съгласно чл.168, ал.1 от Закона за движение по пътищата кметовете имат право да възлагат подобна дейност - по принудителното преместване на неправилно паркирани автомобили, само на конкретни длъжностни лица. Това означава, на първо място, подбор на тези длъжностни лица - те трябва да бъдат компетентни, обучени, да знаят какво вършат. На второ място, това значи и персонална отговорност. Те би трябвало да носят административна и дисциплинарна отговорност пред своя работодател, ако нарушат или не изпълнят служебните си задължения. А какво се случва на практика? - Специално Пловдивската община е прехвърлила тази дейност на фирма Общинска охрана ЕООД и така на практика се е разтоварила от отговорността да поддържа реда и безопасността на движението на територията на общината. Това нарушение е фрапиращо и се отнася за всеки един случай, в който е вдигната кола. Впечатляващ е и начинът на организация на тази дейност. Вместо да закупи две-три камиона тип паяк, общината - без конкурс и без обществена поръчка - открива фирмите Интел трейд ООД - Пловдив, и Инфоком Транс ООД - София. След това възлага дейността на Общинска охрана, а тя наема камионите от тези две фирми. Съгласно едно решение на общината, приходите от паяците се разпределят 2:1 в полза на частните фирми, което също буди недоумение. Направих елементарна сметка, базирайки се на интервю, дадено от заместник-шефа на Общинска охрана Галин Симов на 31 август 2004 г. за местен вестник. В него той казва, че откакто паяците обикалят по пловдивските улици, са вдигнати около близо 15 000 автомобила. Минималната цена за освобождаването на един автомобил, фиксирана от общината, е 30 лева.С други думи, от спечелените 450 000 лв., 300 000 лв. са отишли в джобовете на частниците. И какво, в крайна сметка, доказвате с тези сметки?- Очевидно е, че цялата паяшка дейност е организирана не толкова в интерес на пловдивските граждани, за повишаване безопасността на движението или пък за облекчаване на трафика. Защо смятате така?- Ще ви дам един пример. Всеки шофьор знае, че в много от случаите паяците създават повече проблеми, отколкото помагат. Най-напред те масово прибират коли, които не пречат на никого. Освен това всяко вдигане трае не по-малко от 15-20 минути. През това време те затварят на практика улицата и блокират движението. Колкото до печалбата на тези частни дружества, там работата също е ясна: с тези 300 000 лв. общината спокойно би могла да си купи не три, а трийсет такива камиона. Мисълта ми е, че изобщо не е нужно печалбите да се наливат чрез сложни схеми в частни дружества, които нямат нищо общо с община Пловдив. Това е изключително болезнен социално-икономически проблем и аз апелирам за гражданска нетърпимост от страна на пловдивчани. Дълбоко съм убеден, че нашите пари не бива да отиват за издържане на полицейско звено, което се грижи единствено за печалбите на две частни търговски дружества. От юридическа гледна точка паяците законни ли са?- Когато говорим за юридическите детайли, във всеки случай на принудително вдигане на кола и нейното репатриране се допускат основно две нарушения. Съгласно чл.171, т. 5, б. б от Закона за движение по пътищата, коли могат да бъдат вдигани само при наличието на две условия. Първо - да има знак, предупреждаващ за възможността за тяхното принудително вдигане. И второ - ако такъв знак няма, те трябва да са спрели на забранено място, но по начин, който създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението. На практика обаче се прибират всички коли, паркирани или спрели за малко на забранено място. Независимо че там няма знак, предупреждаващ за паяк, или пък че те пречат на някого. Тоест - по този показател Законът за движение, по пътищата не се спазва. Второто нарушение, което се допуска при всяко вдигане на неправилно паркиран автомобил, е неправилното документиране. Казано в прав текст - става дума за извършването на документни престъпления. Не смятате ли, че това е малко пресилено? - Може и така да звучи, но това са фактите. Едни са полицаите, които придружават паяка и които на място преценяват коя кола е паркирана неправилно и трябва да бъде вдигната. Актът за установяване на нарушението обаче се прави, когато собственикът (или шофьорът) на колата отиде да си я вземе от наказателния паркинг, който в Пловдив се намира в ж. к. Тракия. Често това става няколко часа след като колата е била прибрана, но се е случвало провинилите се да се забавят с няколко дни. По този начин актът се съставя на наказателния паркинг от други полицаи, които лично не са установили нарушението. По закон този документ се подписва от двама полицаи: съставителя на акта и свидетеля на престъплението и наказанието. От правна гледна точка актът е снимката на нарушението. Тоест - лицето, което го пише, трябва лично, със собствените си очи да е видяло кога и как е извършено нарушението. А масовата практика е точно обратната: актовете се съставят часове по-късно, и то от полицаи, които никога не са били на местата, откъдето са вдигнати колите. По същество те правят преразказ по картина, което от юридическа гледна точка е нелепо. Къде точно е заровен престъпният състав?- От наказателноправна гледна точка подобен акт е документ с невярно съдържание, а съставителят и свидетелят носят наказателна отговорност. Освен това такъв акт няма никаква стойност.Той е съставен от лица, които не са установили лично нарушението, и в процесуален аспект е негоден като доказателство. Това дава възможност на всеки водач - жертва на паяк, да осъди Общинска охрана и РДВР за неправилно документиране и опорочаване на цялата дейност. След като няма процесуално годен акт, твърдението, че еди-кой си шофьор е не е спазил Закона за движение по пътищата, става недоказуемо. Нарушението може да се докаже само с акт, а той се съставя само от хора, видели нарушението. Получава се порочен кръг. Има обаче и един друг проблем: парите, които хората са длъжни да плащат. Пловдивската община реши, че реалната цена на услугата паяк струва 30 лева. Толкова, според кмета, са съобразените разходи на фирмите, които транспортираха колите до паркинга в ж. к. Тракия. Най-масово се вдигаха автомобили от центъра на Пловдив, който е на 5-6 км от въпросния наказателен паркинг - разстояние, което с такси се минава за два-три лева. Парадоксалното е, че тази цена беше запазена, макар че наказателният паркинг вече е край пешеходния мост до пл. Съединение, т. е. в самия център. Казано по-простичко, транспортните разходи на паяците са сведени до минимум, но хората са длъжни да си плащат по старому. А това е изнудване.Смятате ли, че паяците вдигат коли избирателно?- Не мисля, защото работят с такова настървение и такова темпо в интерес на частните фирми, че нямат време да прилагат избирателен подход. Честно казано, аз съм впечатлен от усърдието, с което се вдигат колите - поголовно, безогледно и без някой да се интересува от това дали пречат, или не пречат. Нямам нищо против по улиците на Пловдив да има ред. Но не може общината да се опитва да предотврати едни нарушения с цената на други, които от юридическа гледна точка са много по-сериозни. Това е принудително отнемане на колите и сериозно посегателство върху правото на собственост. Да не говорим за стреса, който изживява всеки човек, когато види, че колата му я няма. Трябва да се създаде по-цивилизована и по-балансирана процедура, защото това е мародерско отношение, а истинската му цел няма нищо общо с реда и закона. Разбира се, не съм виждал досега вдигнати мерцедес, беемве или джип. Не знам дали е въпрос на техническия капацитет на паяците, или е плод на някакви лични съображения. Парадоксът е, че това са най-големите коли и когато те са паркирани неправилно, наистина пречат и създават проблеми на останалите участници в движението.Не сте много голям оптимист, въпреки че имате вече няколко победи в съдебната битка с паяците. Защо?- Последствията са много странни. Очевидно е, че при това разпределение на такива пари обезщетенията, които общинската полиция плаща по загубените дела, са нищо. Какво значи глоба от неколстотин или няколко хиляди лева при печалбите, които тя и частните фирми инкасират? Капка в морето. Така че тези решения не могат да бъдат онзи икономически стимул, който ще ги накара да коригират дейността си. Какъв е изходът, според вас?- По-решителна намеса на държавното обвинение, което сме сезирали за невярното съставяне на документи от страна на полицаите. Пловдивската военна прокуратура и Военноапелативната прокуратура отхвърлиха искането за наказателна отговорност, сега ще видим какво ще направи Върховната касационна прокуратура. Мислите ли, че може да пробиете?- Голямата цел вече е постигната: хората в Пловдив разбраха, че паяците не са неуязвими и че до генерално разрешаване на проблема може да се стигне само ако гражданската съпротива срещу нарушаването на правата им стане по-осезаема. Независимо дали чрез водене на съдебни битки, или чрез гражданско неподчинение.ЗА ПЛОВДИВСКИТЕ ПАЯЦИ СРАМНА РАБОТА НЯМАТехникът от Комбината за цветни метали Йордан Николов пръв се осмели да осъди общината и Общинска охрана заради вдигнатата си жигула. На 10 януари 2003 г. той оставил колата си срещу автогара Юг. Малко по-късно отишъл да си я вземе, но не я открил. Отначало помислил, че жигулата е открадната, но после разбрал, че паякът я е отнесъл. Николов похарчил общо 54 лв. и получил колата си обратно. След като не получил акт за допуснато от него нарушение обаче, той решил да си го върне и дал паяците на Темида. През пролетта на 2004 г. Пловдивският окръжен съд реши, че техникът е прав и осъди общината и Общинска охрана да платят на Йордан Николов общо 50 лв. обезщетение за претърпените от него притеснения, стрес и неудобство. Освен това съдът задължи ответниците по делото да възстановят на Николов 54-те лв., които той им е платил преди година и нещо. Далеч по-скандален е случаят, в който паяк вдигна колата на инвалид, който според Закона за движение по пътищата има право да спира, където си поиска или му се наложи. Един прекрасен ден, докато пловдивчанинът Грозьо Грозев е на процедура с хемодиализа, коварен паяк задига автомобила му, паркиран пред здравното заведение. На излизане от болницата мъжът не открил возилото си, но разбрал къде е и се вдигнал чак до наказателния паркинг в ж. к. Тракия. Там бойките и зорки служители на Общинска охрана веднага поискали на човечеца оригиналните документи от ТЕЛК за определяне на групата инвалидност. Съвсем естествено Грозев не носел въпросните документи непрекъснато със себе си и се наложило, в летните жеги и в състояние на крайна изтощеност след процедурите, да се разправя в продължение на няколко часа със суровите блюстители на закона. Те обаче останали непоколебими и непоклатими, досущ като символа на града си - паметника на Альоша, и Грозев се принудил да се прибере с такси до с. Крумово, където живеел. После той подал жалба в съда, но дали ще спечели - не е ясно. Друг пловдивчанин също опря до съда, след като на 30 май 2003 г. видял как колата му, паркирана до Централна гара, виси на паяка, готова за откарване. За да си върне колата, Тодор Тодоров платил на ченгето 15 лв. такса с ДДС. Практиката е, че когато колата е отлепена от земята, се плаща само 50% от цената на услугата. По време на разправията около Тодоров се събрала доста шумна тълпа, а жената, която той трябвало да изпрати на гарата, се разплакала от безсилие. В крайна сметка съдът прецени, че унижението на Тодоров трябва да струва на Общинска охрана 100 лв. (за причинени неимуществени вреди) плюс 68.47 лв. разноски по делото. И последният по-фрапиращ случай, с който адвокат Екимджиев и колегите му от Асоциацията по европейска интеграция и права на човека се занимават, е с преподавател от Техническия университет в Пловдив. Както обикновено, той паркирал колата си на улицата пред учебното заведение, където никога не е имало знаци, забраняващи паркирането или спирането. За най-голяма изненада в края на работния ден човекът не намерил колата си, защото още през деня дошли хора от Общинска охрана, поставили забранителни табели на улицата, след което дошъл паякът...

Facebook logo
Бъдете с нас и във