Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

АФЕРАТА С КОЛИТЕ ДВОЙНИЦИ ВСЕ ОЩЕ Е НА КРАЧКА ОТ СЪДА

С решение № 1031 от 9 февруари 2004 г. петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) върна на работа в отдел Граничен контрол и паспортна дейност на Регионална служба Гранична полиция в Кюстендил дисциплинарно уволнения майор Костадин Стоилов. За да замаже положението с реабилитацията на офицера, ръководството на Национална служба Гранична полиция взе мъдро решение и го изпрати да изпълнява служебния си дълг в Пристанище Варна. Костадин Стоилов бе уволнен в началото на 2003 г., като началник-смяна на ГКПП-Гюешево. Поводът е, че заедно с още шестима полицаи, които също бяха изгонени от МВР е участвал в трафик на крадени автомобили през ГКПП-Гюешево. Скандалът доби популярност през късната есен на 2002 г. като Аферата с колите-двойници и според прогнозите до края на май военните следователи и прокурори ще внесат обвинителния акт срещу трафикантите в съда. В началото на октомври 2002 г. МВР се похвали, че е разбит поредният канал за трафик на крадени коли през българо-македонската граница. Разплитането на случая започнало, след като на ГКПП-Гюешево бил заловен чисто нов Фолксваген Пасат с пренабити номера. Измамата лъснала, когато шофьорът на колата - варненецът Георги Колев, декларирал само 50 евро. Това усъмнило митничарите и те започнали щателна проверка за трафик на дрога. За най-голяма тяхна изненада обаче се оказало, че номерата на рамата и двигателя са пренабити, а регистрационният талон и зелената карта на фолксвагена са фалшиви. След проверка било установено, че всички номера - на регистрационните табели, на рамата и на двигателя, са взети на заем от друг Фолксваген Пасат, който в момента бил паркиран в... Правец. В началото на 2003 г. Параграф 22 писа, че военните следователи и антимафиотите, работещи по следственото дело, са доста напред с материала, а свършеното от тях граничи със сензацията: в престъпната схема са замесени седем служители на Регионален граничен сектор (РГС), Кюстендил, а като съорганизатор на канала е идентифициран началникът на една от смените на ГКПП-Гюешево - майор Костадин Стоилов. Също по оперативни данни до края на 2002 г. са били проверени над 3000 души, излезли през ГКПП-Гюешево. Констатирано е, че при всички случаи, когато крадени автомобили са прекарвани през пункта, шофьорът е регистриран в компютърната система на граничните власти като пешеходец. Според дневниците на македонските граничари обаче, българският пешак е бил моторизиран и обикновено е карал скъпа лека кола - Фолксваген, БМВ или Ауди, крадена във вътрешността на страната. И още нещо написа Параграф 22 тогава, което задължително трябва да бъде припомнено:Разследваните гранични полицаи са само част от веригата. Все още не са известни имената на македонските мулета, както и поръчителите и организаторите на трафика. Според министър Петканов мозъкът на канала е криминално проявен перничанин, повечето от мулетата, прекарвали крадените возила, също са криминално проявени. Разследването все още не е приключило и затова няма уволнени, уточни още вътрешният министър. До този момент категорични доказателства за участие в канала има само за един офицер и двама сержанти от РГС-Кюстендил. Те ще бъдат уволнени дисциплинарно след приключването на вътрешната проверка. Трафикантите ще носят и наказателна отговорност, закани се проф. Петканов...По неизвестни засега причини в края на 2002 г. министър Петканов скри част от истината за разбития канал. Защото историята не започва на 2 октомври с близнака на правешкия Фолксваген, а два месеца по-рано - в началото на август, когато шефът на вътрешното ведомство и главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов получават по едно анонимно писмо. В него неизвестен доброжелател им разказва как от доста време насам през ГКПП-Гюешево върви далавера с леки коли-двойници, в която са замесени и цял отбор полицаи. Ръководството на вътрешното ведомство подскача като ужилено от анонимката и със заповед № 34269 от 9 август 2002 г. назначава служебна проверка за изясняване на истината. Чест прави на проверяващите, че задълбават в случая сериозно и стигат дори до мръсното бельо (според неласкавите оценки на някои кюстендилци) на заподозрените капепейци. Защото още първите резултати, които виждат бял свят, показват, че всичко в анонимния донос е абсолютно вярно. Първият доказан случай на контрабандирана кола двойник е от 25 юли 2002 година. Около 18 ч. на ГКПП-Гюешево пристига лек автомобил Ауди със софийска регистрация (рег. ном. С 78 78), управляван от софиянката Нели Атанасова Хатипова. След близо трийсетминутно мотане в района на пункта аудито на Хатипова напуска България и влиза в Македония.Дотук в случката няма нищо странно, защото всеки ден стотици българи напускат родината по най-различни поводи и с най-различни моторни превозни средства. Необичайното започва три часа и половина по-късно (около 22 ч.), когато Хатипова отново се появява в района на ГКПП-Гюешево, но... като пешеходка. Тя хладнокръвно преодолява 300-те метра между македонската и българската бариери и чинно се нарежда на гишето за паспортна проверка. Следователите установяват, че подобен вид туризъм е практикуван и по-рано. На 3 май 2002 г. Александър Светлинов е напуснал България зад волана на автомобил Киа Спортидж (рег. ном. С 39 49), но се е прибрал пеша. Две седмици и половина по-късно (на 27 май 2002 г.) столичанинът Любомир Юруков излиза с Фолксфаген Бора (рег. ном. С 35 17), а на 19 август откарва до Македония и едно Ауди А4 (рег. ном. С 43 93). Общото между 12-те случая на доказан трафик през Гюешево е, че всички коли двойници са изкарани от България, когато на смяна са били хората на Стоилов, а мулетата са имали нотариално заверени пълномощни от техните собственици. Цената на автомобилите е между 40 000 и 120 000 лв., а крайната им спирка били републиките от бившия Съветски съюз. На 15 януари 2003 г. в Кюстендил пристига заповедта за дисциплинарното уволнение на майор Костадин Стоилов и на младшите инспектори Тодор Георгиев и Станой Алексов. Останалите четирима служители в Гранична полиция, уличени за съучастие в престъпната схема, се разминават на косъм с уволнението по една изключително прозаична причина. Те се оказват съпруги, дъщери и роднини на местни полицейски и съдебни шефове и затова са наказани подобаващо: с порицание за проявена небрежност, поради която са станали неволни съучастници в трафика на коли… Като човек, познаващ добре законовите разпоредби, правата и задълженията си, майор Костадин Стоилов веднага атакува заповедта за уволнението си пред Върховния административен съд (ВАС), а защитата му е поета от местната адвокатска гордост Емануил Йорданов - министър на вътрешните работи в правителството на Иван Костов от 1999 г. до края на синия мандат през лятото на 2001 година. На 16 юли 2003 г. тричленен състав при Пето отделение на ВАС потвърждава законосъобразността на заповедта на министър Георги Петканов, с която Стоилов е изхвърлен от органите на МВР. Това решение той обжалва пред петчленен състав на Върховния административен съд, който на 9 февруари 2004 г. възстановява майора на работа. В мотивите на върховните магистрати се казва следното: Съдът, след като обстойно се запозна с делото, приема, че Костадин Стоилов се е придържал в действията си към разпоредените в длъжностната му характеристика задължения. Задачата на майор Стоилов е да извършва паспортна проверка и да пропуска през ГКПП лица и транспортни средства, които са с редовна документация, да разкрива неистински, фалшиви или подправени документи за задгранично пътуване, да извършва идентифициране на документи на транспортни средства с цел разкриване на незаконно отнети МПС и т. н. Всички тези задачи майорът е съблюдавал стриктно... Какво точно е наблюдавал стриктно майор Костадин Стоилов ще стане ясно по време на съдебния процес, който се очаква да започне в началото на есента. Според прогнозите разследването на случая трябва да приключи до две-три седмици и към края на май обвинителният акт срещу тримата каналджии да бъде внесен в съда. Дали това ще се случи, или за пореден път на военните следователи и прокурори някой ще им мине път, е рано още да се каже. Другите двама гранични полицаи, изгонени от МВР заради аферата с колите двойници - младшите инспектори Тодор Георгиев и Станой Алексов, засега предпочитат да мълчат и не са обжалвали уволнението си. Въпреки че, както се оказва, те също не са хора без възможности. Особено единият. Става дума за бившия инспектор от Гранична полиция Тодор Георгиев. По една случайност той се явява син на началника на Регионален граничен сектор - Петрич, Димитър Георгиев. А по друга, още по-голяма случайност, пред очите на Тодор отново продължават да се изнизват кервани от хора и превозни средства. Този път от и към Гърция, защото той работи в отдел Пътни такси на... ГКПП-Кулата. Тоест - под зоркия поглед на баща си. Колкото до Станой Алексов, засега той разполага само с един допълнителен жокер: с Тодор Георгиев са много добри приятели още от най-ранно детство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във