Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Алчен и кьорав Биг Брадър дебне на пътя

Първата българска седмица от десетилетието, което ООН посвети на пътната безопасност, стартира и върви под пълна пара. От 19 декември до Коледа на територията на столицата всеки ден ще се провеждат различни полицейски операции, предназначени да допринесат за сигурността по пътя. Идеята е до 2020 г. броят на убитите и осакатените да падне наполовина. Благородно намерение, като се има предвид, че доскоро над 1000 души годишно са намирали смъртта на пътя. От 2009 г. се забелязва тенденция този брой да спада - през 2009 г. жертвите са 901, а за 2010 г. вече са 776 души.


Каква ще е равносметката навярно в края на годината ще научим от КАТ - Пътна полиция. Необявената война, която коси мало и голямо сред пешеходци и автомобилисти, действително заслужава по-строги мерки и популяризиране на инициативи като Седмицата на безопасността. По-важното в случая е, че дори и в рамките на дефинираното по този начин десетилетие на ООН МВР не успява да си формулира категорично приоритетите. Инициативата за пътна сигурност например кой знае защо мотивира вътрешния министър да отвори дума за корупцията по пътищата. На официалния старт на кампанията миналата седмица стана ясно, че освен намаляване на жертвите в необявената война декадата ще е времето МВР да се разправи с рушветчиите по пътищата на държавата.


Оказва се, че в името на тази амбициозна задача вътрешното министерство смята да се отърве най-напред от


човешкия фактор, скрит в шубраците

отвъд банкета. Догодина катаджиите, дежурещи по магистралите, по големите пътища и на основните кръстовища в населените места, ще бъдат заменени от 400 камери, заяви МВР шефът Цветанов. Така щяла да бъде елиминирана субективността при преценката на нарушението и ще се избегнат искането и даването на подкупи.


Искаме да изградим инфраструктура за наблюдение и заснемане на нарушителите. От догодина започва поетапно отпадане на караулките, които не са много лицеприятни за една държава, която е в Европа. По този начин ще избегнем всякакъв контакт на контролния полицейски орган с нарушителя, обясни Цветанов. Според него техниката ще маркира безпристрастно нарушенията на пътя и в зависимост от регистрираното прегрешение глобата ще бъде налагана и събирана чрез електронни фишове на шофьорите.


В част от българските градове вече съществуват или в момента се изграждат системи за видеонаблюдение. Идеята да се инсталират камери в столицата, за да се пресекат нарушенията по улиците и кръстовищата е любима на Цветан Цветанов още от времето, когато той беше заместник-кмет по въпросите на сигурността. Първото място, където бе монтирано такова приспособление, беше това на хотел Хемус. Представители на столичния КАТ обаче заявиха, че камерата регистрира по около 200 нарушения на денонощие, но е почти невъзможно да бъдат документирани от служителите, така че нарушителите в срок до една седмица да си получат фиша за глобата.


Прякото наблюдение на кръстовищата, снимани от камера в реално време, се осъществяваше и тогава, и сега във видеоцентъра в КАТ на бул. Драган Цанков. В онези години, когато Цветанов все още беше заместник-кмет при Бойко Борисов, все още се разсъждаваше над въпроса дали инсталираните технически приспособления ще бъдат ефективни. Полицията и общината обаче бяха убедени, че те ще изиграят възпиращ ефект върху нарушителите. В СДВР дори се размечтаха за пръстеновидно, концентрично добавяне на още модули към вече съществуващите.


Идеята на МВР беше картината от камерите да отива към столичните РПУ-та, а те са свой ред да получат


възможност да контролират трафика

Освен това столичните полицаи се надяваха чрез камерите да се осъществява наблюдение и върху зони с повишена активност на престъпния контингент, а патрулките да реагират на мига след видеосигнал от местопроизшествието.


За реализиране на тази мечта през 2006 г. правителството на тройната коалиция отпусна 2 млн. лв. от бюджета. Тези пари трябваше да се похарчат за монтирането на около 120 камери на възлови отсечки и кръстовища в столицата. Проекта на МВР спечели компанията Сектрон ООД в консорциум с фирма Лирекс ООД. Сектрон ООД има дълга съвместна работа с МВР, поради което е един от основните и най-надеждни доставчици на системи за сигурност за министерството в продължение на повече от 18 години. В портфолиото на компанията като обекти фигурират Министерският съвет, президенството, Народното събрание, МВнР, Министерството на финансите, Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката и енергетиката, Министерството на правосъдието, Националната служба за охрана, Главна дирекция Изпълнение на наказанията, Агенция Митници, Националният осигурителен институт, Държавна Агенция Национална сигурност, Монетният двор, атомната електроцентрала Козлодуй...


Изпълнителят спечели в конкуренция с десетина фирми. Изградената система бе базирана на последните достижения в областта на цифровото видеонаблюдение и получи висока оценка от МВР. Постепенно в системата бяха включени над 200 камери, които осигуряват наблюдение на пътните платна и обзорно наблюдение на кръстовища, подлези и критични по отношение на сигурността сгради. През 2007 г. приключи цялостното проектиране на втория етап на тази система. В началото на юни 2008 г. успешно стартира работата си обновената и разширена интегрирана цифрова система за видеонаблюдение на територията на град София.


Пак през 2007 г. започна изграждането на система за видеонаблюдение в училищата и в детските градини на столицата, която обхвана 196 обекта. В началото на март 2009 г. официално бе открит Център за видеонаблюдение на общински учебни и социални заведения на територията на Столичната община, която работи съвместно със системата на МВР.


И какво от това, че София беше


опасана с камери като в Биг Брадър?

В САЩ, да речем, системата за контрол на трафика е част от обща информационно-комуникационна система за наблюдение, свързана със спътници. Набелязаният за наблюдение обект може да бъде проследен по всяко време на денонощието, като контролът се прехвърля от камера на камера със специален софтуер. На всичко отгоре е възможна идентификацията на проследявани лица, независимо дали са в автомобил, върху мотор или на делтапланер. А снетата личностна идентификация се разпространява по полицейската интранет мрежа за секунди...


За съжаление у нас нещата не стоят по този начин. Тук камери монтира куцо и сакато - от институции като МВР, през частни фирми, общини, охранители и кой ли не. Но, разбира се, нито една локална мрежа не е вързана към общата система на МВР за видеонаблюдение. Да не говорим, че самото вътрешно министерство няма представа кое от областните му звена какво гледа и контролира по простата причина, че например системите във Варна, София, Бургас, Русе, Пловдив нямат нищо общо една с друга, нито пък разполагаме със спътници за прехвърляне на сигнала...


Според редица експерти инсталираните камери водят един напълно самостоятелен живот. По тази причина не е възможно да се случи и мечтата на МВР чрез камерите да бъдат засичани извършителите на тежки престъпления. По тази причина не се случва и така желаният ефект за намаляване на пътните произшествия и нарушения. От досегашния опит става ясно, че цялата дейност по видеонаблюдението се ограничава в правене на снимки на нарушилите някакво ограничение автомобили. Следва издаването на фиш за глоба и така се формира окончателното впечатление, че камерите всъщност са предназначени да пълнят бюджета на МВР. Най-важното е, че липса какъвто и да е софтуер за разпознаване на лица, няма база данни за сравнение и по тази причина системата не се превръща в система за сигурност.


Така че надеждите на вътрешното ведомство да си реши проблемите с трафика и контрола по пътищата в голяма степен са напразни. Пустословна ни се вижда и заканата на вътрешния министър Цветан Цветанов с помощта на техниката да пребори корупцията. Народът много добре го е казал: всичко Мара втасала, само не се сресала...


nbsp;


nbsp;


nbsp;


Какъв е ефектът от прехвалените технически способи, с които МВР контролира трафика и води някакво наблюдение по пътищата, се вижда от едно решение на Районен съд- Велико Търново от 9 ноември тази година. Казусът е следният: К.А.С. подава жалба срещу електронен фиш за глоба заради нарушение, установено с автоматизирано техническо средство - радар, монтиран в полицейска кола. Фишът е за 200 лв. и е за превишение на скоростта с над 30 км при ограничение от 50 км/час. Глобеният протестира срещу това, че полицията го квалифицира като собственик на автомобила и по този начин го посочва като виновно лице. К.А.С. обаче представя пред съда справка за собственика и ползвателя на автомобила, с който е извършено нарушението; справка от Търговския регистър, заверен препис от договор за лизинг, а също фотокопие от лицето и гърба на пощенския плик, с който му е изпратен електронният фиш. От него се вижда, че жалбоподателят не е получил фиша преди тази дата. От тези документи магистратите установяват, че към датата на административното нарушение лекият автомобил е собственост не на К.А.С., а на юридическо лице. Това дава основание на съда да приеме, че административното нарушение не може да се вмени във вина на жалбоподателя К.А.С. Мотивът на магистратите е, че липсва доказателство, че той е субект на административната отговорност - той не е нито собственик, нито ползвател на автомобила и по този начин не попада под удара на прословутия чл. 188 от Закона за движение по пътищата: Собственикът или този, на когото е предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство .


Съдът преценява още, че електронният фиш е незаконосъобразен, тъй като липсва доказателство, че К.А.С. е административно отговорното лице по смисъла на ЗДП. В крайна сметка магистратите от РС-Велико Търново отменят фиша за налагане на глоба за нарушение и К.А.С. си спестява 200 лева.


В момента КАТ действа като съд - масово се налага глоба от 50 лв., която не може да се обжалва пред съда и трябва да се плати в рамките на една седмица. Това стана повод омбудсманът да се обърне към Конституционния съд с въпрос не е ли това нарушение на правата на гражданите? По същата причина дирекция Вътрешна сигурност на МВР ще проверява всички актове, за да види дали няма злоупотреби от страна на катаджиите.


От началото на 2011 г. досега служба КАТ е проверила 162 000 автомобила и водачите на 108 000 от тях са санкционирани за нарушения. Събраните глоби са над 5 млн. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във