Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Алекси Стратиев, началник направление Пътна полиция - КАТ: ДАВАНЕТО НА ПОДКУПИ Е УНИЖЕНИЕ

Шофьорите трябва да знаят, че сигналите за злоупотреба със служебно положение се обобщават и анализират периодично от ръководството на Пътна полиция - КАТ, а мерките срещу провинилите се служители никак не са леки.Полк. Алекси Стратиев е роден през 1953 г. в София. През 1980 г. завършва факултет Полиция в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор. През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет Св. Климент Охридски, но не изневерява на първата си любов. На 1 май 2004 г. той стана шеф на Пътна полиция - КАТ, поемайки поста от своя предшественик полк. Алекси Кесяков с летящ старт. От няколко години Стратиев бе заместник-началник на КАТ. Полк. Алекси Стратиев е женен и има двама синове.Г-н Стратиев, да ви е честито професионалното предизвикателство, с което ви ощастливиха преди месец. И приемете нашето най-искрено съчувствие за онова, с което ви предстои да се сблъскате. - Благодаря, защото наистина ще ми е нужно. Смятате ли, че ръководството на МВР направи добър ход с вашето издигане?- Труден въпрос, защото за първи път през последните двайсетина години човек, работил единствено в направление КАТ, става негов ръководител. На такова ниво началниците в системата на МВР доста често се уволняват или се преместват на друга работа, без това да впечатли кой знае колко някого. Докато моят случай се превърна в медийно събитие, а това означава само едно: КАТ постепенно излиза от анонимността и се превръща в обществено значима институция.Разбра се, че преди да ви бъде предложен този пост, ръководствата на МВР и на ДНСП предварително са разговаряли с вас...- Много пъти. А вие със себе си разговаряхте ли? - Разбира се. И какво си казахте?- Че има много неща за оправяне, че е невъзможно един човек да реши всички проблеми, които стоят пред Пътната полиция, че каквото и да направя аз, безопасността на движението си остава обществен проблем, който не може да бъде решен само от МВР. С две думи - дълъг разговор беше, но накрая стигнах до извода, че всеки трябва да си носи кръста, и се съгласих.Какви задачи ви поставиха шефовете, след като се съгласихте да оглавите КАТ? Не става дума за написаните черно на бяло в длъжностната ви характеристика, а по време на неофициалните разговори?- Едва ли сте се надявали да ви отговоря конкретно на подобен въпрос. В същото време обаче не трябва да оставате с впечатлението, че назначаването ми на поста началник на направление Пътна полиция - КАТ е свързано с някакви задкулисни пазарлъци и обещания. В общи линии големият ми ангажимент е да направя така, че пътната полиция да преследва само една цел - подобряване на обстановката по пътищата и повишаване безопасността на движението. Не мога да кажа, че постигнатото до момента е недостатъчно, защото почти с моето назначаване в КАТ получихме Бялата книга на ООН за състоянието на транспорта в света. В нея са публикувани данните за всяка страна членка на световната организация. За най-голямо разочарование на песимистите България се намира в т. нар. златна среда, което е едно добро постижение. Особено като се има предвид качеството на пътната мрежа, състоянието на автомобилите, организацията на движението в големите градове и квалификацията на шофьорите.Квалификацията на шофьорите е ясна. Дори да са супер майстори на волана и да знаят Закона за движение по пътищата наизуст, мнозинството от тях не го спазват. С единствения аргумент, че бил лош...- Законът за движение по пътищата съдържа онези правила, които държавата е възприела и които трябва да се спазват. Независимо от това кой какво мисли за тях. Това е абсолютно задължително, защото ако от неспазването на други закони произтичат най-различни икономически или социални последици, нарушаването на правилата за движението много често води до смърт или до трайно осакатяване. Оттук произтича и основната задача на пътната полиция - не само да пише актове или да дупчи талони, а да приучи хората да спазват елементарните правила в името на собственото си оцеляване. Да направи така, че шофьорите сами да осъзнаят, че европейците са бели хора именно защото спазват законоустановените правила. Поне аз така си мисля.За никого не е тайна, че досега КАТ се опитваше предимно силово - чрез санкции, да накара шофьорите да спазват правилата за движение. Смятате ли, че това е единственият верен път?- Не мисля, че досега сме се опитвали да обуздаем неразумните и недисциплинирани шофьори само чрез санкции, макар това да е част от играта, ако мога да нарека така борбата срещу нарушителите. В същото време обаче статистиката в това отношение е категорична. След въвеждането на по-тежките наказания за превишаване на скоростта, броят на този тип нарушения, особено в т. нар. горен диапазон - 40-50 км в час над разрешеното, намаляха. И това е добре. Според мен обаче е крайно време Пътна полиция да диференцира, ако мога така да се изразя, отношението си към водачите. За онези, които стават неконтролируемо агресивни - седнат ли зад волана, санкциите трябва да бъдат още по-тежки. Едновременно с това обаче служителите на КАТ трябва да могат сами да преценяват какво да правят с по-леките нарушители. Примерно - с онези, които са заловени да карат с 5-10 км над разрешената скорост или пък са забравили да включат мигач, преди да завият. С какво се занимавахте през първата работна седмица на новия пост?- С отбиване на масираната медийна атака към мен. А иначе - с преглед на ангажиментите на служителите в направление Пътна полиция - КАТ в ДНСП, както и с откриване на онези резерви, които ще ни позволят да заработим по-качествено и по-интензивно. Мисля, че това е важно, защото съставът на пътната полиция е недостатъчен и често не можем да реагираме адекватно на реалната обстановка.Да не би да имате намерение на всеки светофар и завой да сложите по един-двама катаджии?- Нищо подобно, защото висенето по кръстовищата не е най-важното задължение на служителите в КАТ. В Закона за движение по пътищата са разписани десетина функции на пътната полиция и, за да се реализират те, действително ни трябват допълнителни щатни бройки за униформени служители и инструктори. Едно от най-важните ни задължения е превантивната дейност, работата с децата, с учителите, с медиите, с... възрастните. Хората трябва знаят каква е реалната обстановка по пътищата и какъв е техният принос (положителен или отрицателен) за тази обстановка. Примерно - историята с коланите. Отначало обяснявахме, после пак обяснявахме, а накрая проведохме няколко наказателни акции и хиляди нарушители отнесоха сериозни санкции, че карат без колани. Резултатите днес са повече от положителни, защото 70-75 от шофьорите се закопчават още преди да запалят колата. Г-н Стратиев, сигурно помните, че вицът Абе тия, с коланите - са досущ като живи..., се появи още в средата на 70-те години на миналия век. Не смятате ли, че е малко странно за автомобилната култура на българина все още да се говори в бъдеще време? - Не смятам, защото още сме много далеч от представите за автомобилна нация и за автомобилна култура. Ние тръгнахме да се моторизираме реално преди не повече от две петилетки. Годишно в България се внасят над 150 000 автомобила, но това все още не означава, че сме нация на колела. А каква роля отреждате на медиите в този процес на превъзпитание?- Само една - водеща.Защо?- Много просто. Дори и целият личен състав на пътна полиция да изкараме по пътищата, за един ден можем да обработим не повече от 10 000 шофьори или пешеходци - да спрем някой, да наругаем друг, да санкционираме трети или да поздравим четвърти, че е постъпил благородно в критична ситуация. Другите минават и заминават. Докато десет медии, ако тиражират едновременно пет изречения, те ще бъдат прочетени и чути от един-два милиона българи. Е, двайсетина процента само да осмислят посланието в тези пет изречения, ефектът ще е огромен. Защото след няколко дни медиите ще тиражират други десетина изречения...Добре, но не смятате ли, че медиите от доста време се занимават с корупцията сред катаджиите, а реална полза все още няма? - В интерес на истината... не сте съвсем прав, защото нещата бавно, но сигурно вървят към подобрение. Не според мен, а според онова, което долита до слуха ми от външни и независими източници. Особено през последните шест-седем месеца. Вярно е, че корупцията продължава да е бич не само за Пътна полиция - КАТ, но, от друга страна, е крайно време да си отговорим и на другия важен въпрос: докога ще има хора, които с готовност ще извършват наказателно престъпление, вместо да си понесат заслуженото като бели хора? Тоест - да престанат да се измъкват от наказателна отговорност, извършвайки закононарушение. Банално звучи вече, но както вземането на подкуп, така и даването на рушвет е престъпление по смисъла на Наказателния кодекс. Мен обаче продължава да ме учудва нещо друго. От край време българинът смята себе си за горд човек, а в същото време е готов да се гърчи и унижава - само и само да не му перфорират талона, защото е изпил две-три ракии. За мен даването на подкуп е също толкова унизително, колкото и вземането на рушвет. Независимо дали някой си е поискал, или ти сам му предлагаш...А какво да прави човек, когато става дума за обикновен рекет? Тоест - когато го спрат, без да е виновен, с откровеното желание да му вземат някой и друг лев?- Ще се бори за правата си. Преди години това беше почти невъзможно, защото всички полицаи край пътя бяха еднакви, докато днес ние сме се опитали да извадим от анонимност поне пътните полицаи - чрез баджовете с имената им и чрез номерата на екипите, изписани върху вратите и предните капаци на автомобилите. Шофьорите трябва да знаят, че сигналите за злоупотреба със служебно положение се обобщават и анализират периодично от ръководството на Пътна полиция - КАТ, а мерките срещу провинилите се служители никак не са леки. Как обаче ще прекратите порочната практика полицаи от другите звена също да спират автомобилите и да те глобяват с помощта на катаджии?- Да бъдем наясно - униформеният полицай е полицай винаги и навсякъде. И когато той те спре, не може да се дискутира дали има, или няма право за това. Друг е въпросът, че ако той не е служител в Пътна полиция - КАТ, няма никакво право да образува административнонаказателно производство за нарушаване на правилата за движение или да вика екип на Пътна полиция само и само шофьорът да си плати. Съветът ми е - когато гражданите станат обект на подобен тип рекет, веднага да сигнализират ръководството на ДНСП или на МВР. Освен това никак не е лошо, ако хората най-после научат какви служби има в МВР, какви са униформите и опознавателните знаци по автомобилите и коя служба за какво има право да спира. Искате ли да поговорим за техниката, от която имате нужда?- Няма проблем, въпреки че най-вероятно пак ще си говорим за мечтите, с които продължаваме да лягаме и да ставаме. Добре, няма да отваряме приказка за видеокамери и сателитно проследяване на нарушители, избягали от местопроизшествието. Става дума за един доста наболял проблем: има ли възможност полицаите да манипулират резултатите от преносимите дрегери и докога кръвната проба за алкохол ще бъде задължителна? - Всеки шофьор, който трябва да мине през дрегер, задължително трябва да поиска от полицая да сложи да апарата нов мундщук. Тоест - входът на апарата винаги трябва да е чист. Тези уреди, с които ние работим, се използват в страните членки на Европейския съюз. Онова обаче, което тук го няма, са полицейските пунктове за последващи проверки. Тези пунктове са разположени на определени места в градовете и край магистралите и са оборудвани с друг тип апаратура. При нея тестовете за алкохол също се правят чрез издишване, но уредите са далеч по-прецизни от дрегерите, а резултатите излизат на разпечатки и се признават като доказателство пред съда. Значи ли това край на източването на кръв? - Иска ми се да е така, но не съм много убеден. Според мен е малко нечовешко да изпращаме някого да му точат кръв само и само да се установи, че е изпил една-две бири. От друга страна обаче, засега май няма друг начин да се справим с любителите на силни усещания, които сядат зад волана след седем-осем големи ракии, и изобщо не помнят, че са спирани за проверка и им е правена кръвна проба. Ето защо мисля, че преди държавата да похарчи големите пари за европеизиране на полицията и пътищата, българският шофьор, сам за себе си, трябва да реши кое го прави по-горд: спазването на закона или унижението да плаща рушвет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във