Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

АМЕРИКАНЦИТЕ ПРЕБОЛЕДУВАХА ФИЛЧЕВ. А НИЕ?

Само с две събития, организирани в рамките на една работна седмица, Съединените американски щати най-после признаха, че прокуратурата и следствието също са част от съдебната ни система, а синдромът Филчев е... преболедуван.
След близо петгодишен бойкот, в сряда (15 ноември), Американската асоциация на юристите/Правна инициатива за Централна Европа (ABA/CEELI) обявиха резултатите от първия по рода си Индекс на реформата в прокуратурата в България за 2006 година.
Според работната терминология, Индексът на реформата в прокуратурата (ИРП) е инструмент, разработен от Инициативата за върховенство на закона на Американската асоциация на юристите, а неговото предназначение е да бъде използван за оценка на тенденциите за развитие на прокуратурите в младите демокрации.
До момента в България обекти на подобно индексиране са били само съдът и адвокатурата, като официалното обяснение от страна на американците бе следното: Съгласно американското законодателство, прокуратурата и следствието не са в съдебната система, така че ние с тях няма да се занимаваме.
Истинската причина обаче е доста по-различна. Доколкото Параграф 22 следи отблизо резултатите от американската връзка в съдебната реформа, хората на ABA/CEELI са правили няколко опита да индексират държавното обвинение, но са срещнали... пълното неразбиране (меко казано) на бившия главен прокурор Никола Филчев. Иначе казано - той категорично е отказал не само външни хора да се месят в работата на поверената му институция, но и е забранил на подчинените си да отговарят на въпроси от рода на: Какви реформи предприема главният прокурор, за да се подобри системата на прокуратурата в България?, Колко сериозен е проблемът с корупцията? и Какво е нивото на морала и професионализма сред българските прокурори?
Доколкото е свежа паметта на Параграф 22, за последен път експерти на ABA/CEELI са се произнасяли за състоянието на българското държавно обвинение на 31 ноември 2002 година. Тогава в Индекса на съдебната реформа (т.е. реформата на съда като институция) бе включен специален раздел, посветен на прокуратурата, а основните изводи звучаха така: Обвинението е обект на външни влияния. То не може или не иска да изпълнява функциите си, предвидени в закона и конституцията. Много съдии се боят от прокуратурата и опасенията им имат основание.
За да защити честта на пагона, думата взе заместник главният прокурор и ръководител на Върховната касационна прокуратура Христо Манчев, който заяви: Не знам кой си е позволил да манипулира екипа на изследването, но не може някой, който не познава системата, да дава оценка, без да доказва твърденията си с документи. В доклада са цитирани факти отпреди седем години, въпреки че сега сме 2002 г., а не 1996 година. Нима днес можем да отправим упрек към Америка, че е дискриминирала негрите преди 40 години?
За негово най-голямо съжаление днес резултатите от специалния прокурорски индекс са... абсолютно същите, защото Индексът е съставен от 28 фактора на влияние, от които само два са... положителни: международното сътрудничество и функционалният имунитет.
Особено мрачни са оценките в десет от ключовите сфери (фактори) в работата на прокуратурата: качеството на университетското образование; гаранциите срещу неправомерни влияния; защита правата на пострадалите и на свидетелите; борбата с корупцията; отчетността пред обществото; взаимодействието с другите разследващи органи и с адвокатите; ефективност; информационна инфраструктура.
А в останалите 16 сфери оценките са по-скоро неутрални, отколкото положителни: продължаването на юридическото образование; подборът на кадри; свободата на изразяване; свободата на професионално сдружаване; защита от тормоз и сплашване; право на собствена преценка; права на обвиняемия; вътрешноведомствена отчетност; конфликт на интереси; етичен кодекс; дисциплинарна отговорност; взаимодействие със съдиите; отношения с обществеността; участие в бюджетния процес; трудово възнаграждение.
В интерес на истината изводите, до които са достигнали експертите на ABA/CEELI, си ги знаем от години, защото окончателният доклад за Индекса на реформата в прокуратурата е сбит преразказ на над 80 интервюта, направени с прокурори, следователи, полицаи, народни представители, адвокати, съдии, журналисти и представители на неправителствени организации.
По-лошото в случая е, че и след този индекс прокуратурата едва ли я очакват по-добри времена. И то не по вина на самата прокуратура, а заради антиреформаторското поведение на управляващите коалиционни партньори и техните емисари в парламента и правителството. Които, досущ като всички свои предшественици, продължават да експериментират с наказателните закони, не са се разделили с мисълта за подчиняване на съдебната система чрез ненужен ремонт на конституцията и отново са на път да обрекат Темида на финансова и технологична мизерия.
И точно в тези няколко констатации е топлата връзка между Индекса на реформата в прокуратурата и Първата национална конференция на магистратите в България, организирана (на практика) и финансирана от Съединените щати. По време на официалното откриване, президентът Георги Първанов и заместник-председателят на парламента Любен Корнезов едва не разплакаха присъстващите магистрати със страховитите си изблици на съчувствие и съпричастност към проблемите на съдебната система.
Но и двамата елегантно подминаха няколко много показателни събития:
- четири дни преди началото на конференцията парламентарната Комисия по правни въпроси отхвърли проектобюджета на Висшия съдебен съвет за 2007 г., което означава, че депутатите от мнозинството също няма да го гласуват и догодина съдебната система пак ще се гърчи поради липса на пари за ток и заплати;
- един час преди откриването на форума стана известно, че директорът на Националната следствена служба Ангел Александров ще бойкотира форума, защото е обиден (с пълно право, между другото) от ликвидационното отношение на управляващите към следствието;
- след края на първия работен ден на конференцията стана ясно, че управляващите все така стоят зад четвъртия ремонт на конституцията и твърдо са решили да създадат инспекторат към Висшия съдебен съвет, чийто членове ще се избират от Народното събрание, т. е. от БСП, НДСВ и ДПС.
Непроменено остава отношението на правителството и парламента и към куп други пиперливи проблеми, свързани със състоянието и близкото бъдеще на МВР: дознанието, агентите под прикритие, обучението на полицаите, апетитите на административните началници да се месят в работата на оперативните работници и т. н . С други думи - все проблеми, които също си знаем от години и които, пак от години, никой не иска да реши. Не за друго, а защото така е по-удобно.
Да са живи и здрави американците, че поне те изпитват някакво съчувствие към тукашните слуги на Темида и от време на време им уреждат по някоя и друга среща за запознанство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във