Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Автоджамбази и собственици на коли се надцакват с джаджи

Радо Паяка или Шишарката, както е известен, всъщност е от Перник, но след София започна да бръмчи и по Черноморието.
S 250 e272c0b4 7cda 458d a5aa 531a7871925d
S 250 60477d7b cc3e 4eba 96c4 d3c8c2ef71eb
S 250 6b6dcf87 e573 41a9 8751 140a2ae311c5

Имаме много исторически основания  да твърдим, че от Изток по нашите ширини идат студовете и революциите, а от Запад - високите технологии. Понеже сме на кръстопът, и в двата случая ползите и вредите остават за нас. Например в областта на автокражбите. Наскоро се разчу, че от Русия  към нас иде един много стар, но завинаги свеж номер, с който крадците задигат набелязаните коли. Ако някой иска да опита, нека вземе един обикновен бял лист за копирни машини, формат А4. И това е напълно достатъчно, за да се сдобие тутакси с автомобил.

Номерът е прилаган преди десетина години в необятната Рус, но бързо се изтъркал от употреба. И  понеже всичко ново всъщност е добре забравено старо, пак му е дошло времето. Сядате например във вашия автомобил, но веднага след като запалите, виждате на задното стъкло някакъв лист, който пречи на видимостта. С мисълта, че отново някой е поставил там рекламна брошура, излизате от автомобила, за да вземете листа и да видите за какво става дума. И в този момент вече сте пешеходец, защото автомобилът е отпрашил с мръсна газ. А в ръката си стискате ненужен бял лист за копирна машина, формат А4.

Нашенските автоджамбази също са изобретателни, но повече ги интересуват технологиите в помощ на човека, в случая в помощ на крадеца. Известният автокрадец от София Радмил Георгиев - Радо Шишарката или Радо Паяка, както е известен в подземния свят,  например си пада по простите приспособления от рода на  особен вид лапа, отвертки, ключове, тирбушони и прочие. Те са му полезни, защото доскоро Радо Шишарката предпочиташе да задига предимно по-нисък клас коли, които веднага пласирал на столичните автоморги. В края на юли полицията в Бургас беше изненадана, след като Георгиев и неговият авер Мартин Златарев задигнаха от паркинг на хотел в Свети Влас джип "Мазда СХ 3"  с унгарска регистрация.

Благодарение на видеонаблюдение бургаските полицаи бързо влязоха в дирите на автокрадците и двамата бяха арестувани от служители на "Криминална полиция" и "Специализирани полицейски сили" в квартал "Изгрев" в Бургас. При обиск на БМВ-то, с което двамата се придвижвали, криминалистите открили специален тайник, където Радо Шишарката държал приспособленията си за отваряне на коли. Експертизите на джаджите все още не са готови, затова полицията не може да обясни все още как са действали всички приспособления. Те били старателно укрити в пожарогасител, в багажника на БМВ-то. 

Докато проучват действието на тези джаджи, от университета в Бирмингам разкриха как с едно просто устройство, за чиято направа са достатъчни  до 40 долара, може да се отвори всеки автомобил Volkswagen, произведен от 1995 г. насам. Английските изследователи разкрили, че дистанционните устройства  на тези коли могат лесно да се хакнат, след което кодовете им да бъдат записани и възпроизведени върху прости самоделни устройства. Те се сдобили с криптографски ключ на Volkswagen, който е съвместим с милиони коли. След това, благодарение на устройството, те получили втория необходим код за отключване на колите. Достатъчно е устройството да се намира на по-малко от 100 м от автомобила и няма проблем с отварянето.

Изследователите установили, че над 100 млн. автомобила от тази марка са  потенциално заплашени от кражби, тъй като използвали общо четири  криптографски ключа. Автомобилите след седмата серия на VW обаче вече са снабдени със защита.

Не са в безопасност и автомобилите на Chevrolet, Nissan, Mitsubishi, Ford. Те се отварят също със самоделно устройство, което копира кода и той се изпраща в мига, когато собственикът натисне дистанционното, за да си отключи колата.

Експертите са единодушни, че колите с безключово запалване  се крадат по-лесно, отколкото колите с ключ. Специалисти от най-масовия клуб на автомобилисти в Германия - Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) в Мюнхен, провели разследване на кражбите на автомобили от популярните немски марки с безключово отключване и запалване. Повод за проучването им били зачестилите в медиите съобщения за посегателства на всякакви возила с безключово запалване. Експертите на ADAC изяснили, че крадците могат лесно да си поръчат и закупят от интернет система за отваряне и запалване на коли без ключ. Цената на едно такова устройство може да достигне и до 30 000 евро, но самите изследователи използвали едно съвсем просто устройство - безжичен удължител, с който отворили над 30 модела автомобили. Става дума за удължител, който разширява безжичния обхват и връзката между автомобила и ключа.

В Уест Мидландс, Англия, охранителна камера записа двама мъже, които откраднали автомобил с помощта на релейни устройства във формата на кутии. Едната кутия служела да получи сигнал от ключа за колата, който се намирал вътре в къщата на собственика. След това сигналът се прехвърлял към второ устройство в непосредствена близост до колата. След това вече нямало проблем колата да бъде отворена и запалена. Според криминалисти, подобни устройства вече се използват и от нашенските автоджамбази, като те се разработват от руски хакери и могат да се поръчат по интернет.

 

Как да се спасим от кражби?
Експертите препоръчват биометричен имобилайзер, който прекъсва различни модули в автомобила. Такива доскоро се монтираха серийно само в последни модели суперскъпи автомобили и струваше около 300 лева. Имобилайзер вече може да се монтира във всяка кола, без значение годината на производство. Уредът може да запамети отпечатъците на до 19 потребители, които биха искали да карат колата, и разполага със сервизен режим, ако  автомобилът бъде оставен в автомивка. За да се запали колата, просто трябва да се свали устройството.

Основната задача на имобилайзера е да прекъсне една или няколко електрически вериги на автомобила и по този начин да предотврати стартирането на двигателя при опит за кражба. В някои автомобили, например дизеловите, чрез използване на електромагнитни клапани е възможно да се блокират неелектрически системи. Тази система е изключителна трудна за разпознаване от страна на крадеца, тъй като той не може да види кои жици блокират двигателя. При самия монтаж всеки проводник е черен и е маркиран с код. По време на инсталацията маркиращият код се премахва и кабелът се свързва на съответно място. След приключването на монтажа дори и самият монтажник не може да каже кой кабел за какво е.

Според други специалисти прекъсването на някоя от електрическите вериги в колата може да стане по различни начини - с пръстов отпечатък, обикновен СК ключ. Възможно е защитата да бъде и с джиесем модул, при който колата пали само след набиране на определен gsm номер. Недостатък на този вариант е, когато няма обхват на телефона и автомобилът не може да потегли.

Известна сигурност носи застраховката на колата. Ако автомобилът ви бъде откраднат, застрахователната компания може и да ви обезщети. Разбира се, това е свързано с много тромави процедури и разправии, но все пак е необходимо.

Разпространен метод на противодействие е скритият бутон, предназначен най-често за това, че ако не го натиснете, няма да можете да запалите автомобила. Той се слага на място, което само собственикът знае. Такова ключе прекъсва една или повече вериги, без които колата не може да бъде запалена по никакъв начин.

Има и още по-напреднали способи, работещи на сходен принцип. Например колата пали само ако жабката за документи на шофьора е отворена, ако предната седалка е дръпната назад, ако сложим диск в плейъра.

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във