Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

БЕЗХАБЕРНИТЕ МЕРКИ СРЕЩУ ПРЕСТЪПНОСТТА

МВР отново се видя безсилно срещу престъпността и поиска нови и по-драстични промени в законите, за да я овладее.Двама отчаяно криминализирани типове - Крокодила и Гейзо, заподозрени за извършване на серия магистрални грабежи, за пореден път матираха полицията, следствието и съда, като отказаха да дадат проби за ДНК. Но не е луд, този, който яде зелника, а този който му го дава. И понеже Борисов е с нормални реакции, основателно настоя - щом тази сила на закона, която прилагаме в момента, не върши работа, значи ни трябва повече сила и по-строг и ефективен закон. Затова поиска да се увеличи присъдата за притежателите на взривове, да се затегне контрола върху дългото оръжие с оптически прицел, а притежанието им да се третира като тероризъм. И всичко отново затъна в политическо-парламентарния цикъл, който вече трета година е един и същ.Което пък води до все по-мащабни, непрецизирани и понякога откровено безсмислени предложения за промени в НК и НПК, които правят ръководството на МВР да изглежда безсилно и... смешно. Като например последната идея на генерала разследването на тежки криминални деяния, когато са свързани с тероризъм, да премине към Военна прокуратура. Мерките изглеждат страховити и веднага възбудиха опасения за полицейщина и диктатура. Още повече че българското общество е много чувствително на тази тема и бързо приема доводи, че те ограничават крехките граждански права. Последното спорно предложение на главния секретар на МВР е да се увеличи на 72 часа времето за подслушване само със санкцията на вътрешния министър, вместо досегашните 24, а наказателна отговорност да носят и лицата, които попадат в обсега на подслушваните телефонни разговори, за които вече има издадено разрешение. Честните граждани няма от какво да се притесняват. Но веднага в съзнанието изплува спомените за случая Гном. Бившият шеф на НСС Атанас Атанасов разбрал на 10-ата минута от свои верни кучета в контраразузнаването, че е вързан и го подслушват, и започнал да звъни на който му падне - само и само да въвлече в скандала колкото се може повече публични личности.Най-близко до главния секретар - през няколко врати, е вътрешният министър Георги Петканов, който първи обяснява на перфектен юридически език защо Борисов не е прав. След това идват други изтъкнати юристи, които също обясняват защо няма да направят поредната промяна в Наказателния или Наказателнопроцесуалния кодекс. В цялата дандания става ясно едно - в България няма политическа воля да се пребори престъпността. Противоречията вътре в МВР - между министър и главен секретар - също не способстват за изграждането на нормална и прецизирана стратегия за законодателни промени, които да улеснят борбата с престъпността и да я направят по-ефективна. Търкания е възможно най-евфемистичното определение на психологическата, възрастова и манталитетна несъвместимост между Петканов и Борисов. Освен това двамата принадлежат към различни партийни групи по интереси. Последната случка, покрай която двамата трябва да показват, че могат да мелят зърно, е назначаването на новия директор на НСБОП ген. Валентин Петров. Петканов назначи почти силово двамата нови директори на ДНСП ген. Илия Илиев и на НСБОП Валентин Петров и така обслужи политическите щения на БСП. Всички опасения на Борисов, че трудно ще се сработи с тях, засега излизат верни - твърди източник на Параграф 22 от МВР. Двамата просто не били подходящите хора, които да оглавят и да дадат нов тласък на работата в двете най-важни служби. Нямали и половината от харизмата и оперативния опит на предишните директори.Подобна ситуация води до това предложенията на професионалното ръководство на ведомството - в лицето на Борисов, да не се обсъждат и да не срещат подкрепата на политическото ръководство - в лицето на Петканов. Положението на вътрешния министър също не е за завиждане. Той бе бламиран по същия йезуитски начин от групата на НДСВ, когато се опита да вкара чрез царския депутат Наско Рафайлов проекта за закон за отнемане на имуществото, придобито по престъпен начин. Законодателите от всички парламентарни групи си направиха оглушка, независимо от опитите на Петканов за PR на проекта чрез мненията на изявени български интелектуалци. Бившият шеф на НСБОП ген. Румен Миланов, година преди да си тръгне заради политическите прищявки на БСП, повтаряше: Единственият начин да се справим с организираната престъпност е да отнемем финансовата й мощ. Предупреждението на един от малкото политически неоцветени полицаи не помогна на Емил Кошлуков и сие от парламента да уврят за идеята да се приеме закон за отнемане на имуществото.Единственото признание на експертите и политиците, че ситуацията с престъпността е патова и България е поле на паравоенни формирования за поръчкови убийства, които разполагат със страховит боен арсенал, бе съгласието им да се изработи и приеме Закон за борба с организираната престъпност. Но и той много лесно може да бъде бламиран по подобие на проекта за закона за отнемане на имуществото, придобито по престъпен начин. Постоянната битка между МВР и правосъдното министерство да се надпреварват с проекти за закони против престъпността роди още един нов пакет мерки против мафията. Той бе предложен миналата седмица директно на премиера Симеон Сакскобургготски от главния прокурор Никола Филчев, от шефа на Националното следствие Ангел Александров и от главния секретар на вътрешното ведомство Бойко Борисов. Основният акцент бе Закон за използване на специалните разузнавателни средства (СРС) и операциите под прикритие.Според проекта ще се създаде специална агенция за внедряване на агенти под прикритие в средите на мафията. Тя ще е подчинена на Министерския съвет. Идейните бащи на документа предвиждат това да бъдат елитни полицаи с висок чин. Те ще работят по програми, които предвиждат изцяло смяна на самоличността им, заселване в друг район или в друга държава за дълъг период от време. Те ще могат да бъдат използвани като анонимни свидетели по дела от особена важност. Само строго ограничен брой служители на агенцията (най-много до двама) ще знаят детайли от дейността на шпионите.Друга идея е разследващият екип да поиска подслушване и министърът да го разреши за срок от 72 часа, а едва след това то да бъде узаконено от съдия. Искаме да се подслушват и телефоните на лица, които разговарят с престъпници, и те също да носят наказателна отговорност - заяви ген. Борисов. - Този някой знае тайните и е съпричастен към престъплението. Става въпрос за разговори от килиите, когато им внесат телефони и ние ги засечем, или ако допуснем умишлено да им внесат телефони, за да чуем това, което ще каже задържаният. И той обяснява или как да направят взрива да е рибарски, или иска да му опишат мястото, та да може, като го изведе следователят, да го намери. Да каже: Ето тук бях за риба, а тук забравих шашката!, пали се още главният секретар на МВР.Всичко дотук звучи прекрасно. Лошото е, че е само поредната част на пиеса, която гледаме вече половин дузина години. Тя е втръснала на публиката до такава степен, че дори и последните реакции и предложения на висшите служители на правохранителната и правосъдната система са леснопредвидими. Последиците след убийствата на Филип Найденов - Фатик през август 2003 г. и срещу Милчо Бонев - Бай Миле година по-късно не се различават. Планират се промени, обсъждат се, докато ехото заглъхне.Винаги основен остава въпросът как идеите ще бъдат реализирани. Защото подводните камъни се явяват в момента, когато полицаи, следователи и прокурори започват да работят заедно. Тогава синхронът между тях липсва и работата им заприличва на ръждясала вагонетка, която препуска надолу по склона. Знае се, че ще спре някъде, но никой не може да предположи къде. А борбата срещу високоорганизираната престъпност, каквато е избуяла в България, изисква предварително планирани, обмислени и изпълнени с часовникарска точност операции. Това е трудно постижимо за висши антимафиоти, които, дори когато трябва да се срещнат с наблюдаващия прокурор и да се похвалят за добрата съвместна работа срещу Мравката и Мишката например, не успяват да намерят кабинета му в дебрите на Съдебната палата.Иначе и сегашното законодателство предлага достатъчно средства един престъпник да отиде на съд и да лежи в затвора. Експерти казват, че не може отказът на Крокодила и Гейзо да дадат проби за ДНК, да провали МВР. Подобно действие може да мине в графата неотложни следствени действия, коментира магистрат пред Параграф 22. Но някой трябва да го впише там.Престъпният контингент в България е преминал всякакви граници на неуважение към обществото и държавните институции. Докато се стараем да пазим правата на извършителите на престъпленията, забравихме за правата на пострадалите, реагира и директорът на Националното следствие Ангел Александров. Но пропуска да коментира най-важното - уникалната липса на политическа воля да се подпомогне законодателно борбата срещу престъпността.

Facebook logo
Бъдете с нас и във