Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

БИХА КАМБАНАТА ЗА ФРИЙШОПОВЕТЕ

За първи път опозиция и кабинет демонстрираха единомислие и вкупом се втурнаха към брадвата, за да посекат фришоповете. На заседанието си от 13 март (четвъртък) парламентарната Комисия по бюджет и финанси разгледа на първо четене два законопроекта за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия. Единият беше внесен от Иван Костов и група народни представители, а другият - от Министерския съвет. И двата документа са единодушни - фришоповете ще бъдат закрити, а сградите, в които те се помещават, стават държавни и ще се използват за целите на граничния контрол. В тази връзка се предвижда промяна в Закона за държавната собственост.
Заместник-министърът на финансите Кирил Желев посочи, че прекратяването на дейността на безмитните обекти би създало по-добра бизнес среда в страната и би ограничило предпоставките за контрабанда. Промяната касае операторите, които имат обекти на изходящи трасета на сухопътните гранични контролно-пропускателни пунктове със страни, които не са членки на Европейския съюз. След влизането на закона в сила собствениците на безмитни бензиностанции трябва да преустановят дейността си веднага, а собствениците на магазини ще имат гратисен период от три месеца.
Запазват се фришоповете само на международните летища и пристанища, но от тях ще пазаруват единствено пътниците, които отиват в страни извън Европейския съюз. Цигари и алкохол без акциз ще могат да се продава и в самите самолети и кораби, пътуващи до такива държави.
Според мотивите към законопроекта, внесен от Иван Костов, с увеличението на акциза върху течните горива и тютюневите изделия загубата за държавния бюджет от търговията в безмитните магазини и бензиностанции достига няколко стотин милиона лева. Освен това тези обекти са остро критикувани от Брюксел. Към тях има тежки съмнения, че се превръщат в средище на корупция и организирана престъпност, заяви Веселин Методиев от ДСБ.
На членовете на бюджетната комисия им се сториха притеснителни издадените до момента лицензи за извършване на такава дейност. След изтичането на тримесечния период, считано от датата на влизането на закона в сила, би трябвало и тяхното действие да загуби сила. Според заместник-председателя на комисията Мартин Димитров това обаче може да породи проблеми. Лицензите са или дългосрочни, или безсрочни. Възможно е, след прекратяването им, някои хора да имат претенции и да бъдат образувани дела за нанесени вреди или пропуснати ползи. Безпокойството ми е това да не доведе до удължаване на дейността им, въпреки приемането на закона, заяви той.
За безмитните оператори няма да има обезщетения. Съдебни дела със сигурност ще се заведат, но ние не разполагаме с никакъв разработен механизъм за осигуряване на обезщетения, не можем да предполагаме какви ще са конкретните искания и за какви суми, посочи Людмила Елкова, директор на дирекция Данъчна политика към финансовото министерство.
Владимир Кузов от Атака бе категоричен, че трябва да бъдат затворени фришоповете и безмитните бензиностанции. Не може да си член на Европейския съюз и в същото време да имаш безмитен обект на входа към общността. Освен това собствениците на тези безмитни обекти в никакъв случай нямат основание да искат обезщетение. Договорите с тях са сключени по начин, който гарантира правата на България. Те са безсрочни, а безсрочен договор с едно нормално предизвестие може да се прекрати много лесно. Магазини не са собственост на никого освен на държавата, добави той.

Facebook logo
Бъдете с нас и във