Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Частните охранители възроптаха срещу МВР

Проектът на нов Закон за частната охранителна дейност (ЗЧОД), който бе внесен в Народното събрание, вдигна на крак частните бодигардове у нас. На специална пресконференция по повод на обсъждането на закона във вторник (5 септември) Индустриален клъстер "Сигурност" (ИКС), член на Българската стопанска камара (БСК), обяви текста за незаконен, тъй като противоречи на Закона за нормативните актове. Проектът не е подложен на оценка за въздействие, и на задължителното обществено обсъждане, обяви изпълнителният директор на ИКС Татяна Иванова.

Против проекта се обявиха Александър Иванов - председател на Съвета на учредителите на ИКС, Николета Атанасова - председател на УС на Българската камара за охрана и сигурност, и Ангел Тянков - председател на УС на Съюза на фирмите за охрана и сигурност. Според тях проектът на нов ЗЧОД на практика не променя действащия закон, но създава допълнителна административна тежест за бизнеса, тъй като се въвеждат нови лицензионни режими.

Частните охранители протестират срещу въведеното в закона изискване за задължително членство в сдружение за получаване на лиценз за охранителна дейност. Според тях промяната нарушава конституцията и Конвенция 87 на Международната организация на труда (МОТ). Конвенция 87 сочи, че членството в организации трябва да е доброволно, посочи Иванова. Освен това се развързват ръцете на вътрешния министър, а и на държавата за пряка намеса в стопанската дейност на дружествата, регламентирана по Търговския закон, посочи Иванова. Пример за такава намеса е наредбата, която шефът на МВР ще издаде, за да опише минималните стандарти за бизнеса на частните охранителни дружества. Това означава, че с една наредба министърът ще определя какви минимални изисквания трябва да покрият фирмите, което е пряка намеса на държавата в стопанската дейност, посочи тя.

Новият проект за частната охранителна дейност е съпроводен и от Закона за изменение и допълнение на Закона за МВР, стана ясно на пресконференцията. Според частните охранители в проекта са заложени промени, които се отнасят до регламентиране на възможностите звена на вътрешното ведомство да извършват отново възмездна охранителна дейност, при това не само физически, но и с технически средства.

В проектозакона за изменение на ЗМВР се предвижда и възможност дейности по охрана да извършват и служители на министерството, които работят по трудово правоотношение. Според частните охранители с чл.140а от ЗМВР правомощията на тези лица се разширяват и на практика МВР се явява пряк пазарен конкурент на частните фирми за охрана. Но тази конкуренция е нелоялна, тъй като МВР е институцията, която лицензира и контролира дейността на фирмите за охрана и сигурност, посочиха от ИКС.

Проектозаконът за изменение на ЗМВР предизвика гнева на частните охранители и с предвидената възможност те да се занимават с гасене на пожари и със спасителни дейности на обекти от стратегическата инфраструктура. Това ще става на база на възмездни договори, което според ИКС е недопустимо. Според Иванова не може функции на МВР за опазване на обществения ред и сигурност, особено на обекти със стратегическо значение като АЕЦ, ТЕЦ "Марица- изток" и други, да бъдат извършвани срещу възмездни договори, тоест срещу заплащане.

Подобни идеи бяха част от последните промени в ЗМВР, сътворени от екипа на министър Румяна Бъчварова. Текстовете регламентираха създаването на Държавно предприятие "Център за предоставяне на услуги". Предприятието не стартира, защото не беше изяснен механизмът за финансирането му. Но ще започне дейност от 1 януари 2018 година. С наближаването на крайния срок за пускането му все не са изяснени конкретно какви дейности ще извършва, с какви средства ще бъде финансирано. Ако парите за предприятието идват от републиканския бюджет, каквито са намеренията на управляващите, как ще реагира Европейската комисия за "държавната помощ" за предприятие на МВР, запитаха участниците в пресконференцията? Промените в ЗМВР и новите текстове в ЗЧОД говорят, че под една или друга форма МВР започва да връща практиката си за търговска дейност, подчертаха те.

Както е известно, през лятото на 2013 г. вицепремиерът и вътрешен министър в кабинета на тройната коалиция БСП-"Атака"-ДПС Цветлин Йовчев прекрати търговската дейност в МВР, закривайки полицейския СОД. МВР не може да използва парите на гражданите за търговска дейност, беше аргументът на Йовчев за закриването на звеното за сигнално-охранителна дейност в МВР. "Никъде в европейските страни няма такава практика. Не мога да разбера защо в момента някой се опитва да ме убеди, че трябва да направим едва ли не държавна дейност. Може би следващата стъпка ще бъде да национализираме охранителните фирми и МВР да започне да се занимава с това. Аз не мисля, че има нещо лошо частни фирми да извършват такава дейност. По този начин МВР е в конфликт на интереси. Не можем, от една страна, да даваме разрешение за извършване на такава дейност, а, от друга страна, министерството да извършва такава търговска дейност", обяви Йовчев.

Представителите на частния охранителен сектор в България очевидно споделят идеите на Йовчев. Преди дни те алармираха в специално становище, че МВР се опитва с промени в нормативната база да възстанови порочните практики да конкурира бизнеса с охранителни услуги. Частните охранители посочиха, че промените в законодателството ще доведат до административен хаос в сектора, ще въведат допълнителна административна тежест за бизнеса, незаконна конкуренция от страна на МВР и опасност от наказателна процедура срещу България от страна на ЕК.

Изглежда, хаосът ще засяга едни охранителни дружества, а на други бизнесът им ще процъфтява, подкрепен от новите нормативни текстове. Явно интересите са големи, защото, мине не мине време, и дейността на частните охранителни дружества се регламентира по нови правила. В периода 2010-2015 г. Законът за частната охранителна дейност е променян осем пъти, от които пет пъти чрез преходни и заключителни разпоредби (ПЗР) на други закони. Законът за МВР за същия период е променян 21 пъти, от които 15 пъти с промени в други закони. Само за 2017 г. подговеният от кабинета на ГЕРБ проектозакон за изменение на ЗМВР е третият поред.

 

 

 

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във