Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЧЕРВЕНИТЕ СТЪКМИХА КЛАДАТА ЗА ШЕФА НА МВР

Депутатите от управляващото мнозинство се ужасиха от недоносените си отрочета. Така най-лаконично би могла да бъде описана реакцията на управляващото мнозинство след влизането в сила на новия Наказателнопроцесуален кодекс (28 април) и на още по-новия Закон за МВР (1 май). Верни на неписаното правило обаче, което гласи Народен представител отговорност не носи, те решиха да прехвърлят вината за нескопосаните нормативни актове от болната на здравата глава.
Навръх Първи май, вместо да развява червено знаме и да призовава електората на БСП да заработи по европейски, т. е. - да утрои производителността на труда и да повиши стократно качеството на продукцията си, червената депутатка Татяна Дончева поведе задочен спор с вътрешния министър Румен Петков за качествата и недостатъците на новия Наказателнопроцесуален кодекс (НПК).
Не е истина, че политиците са пречка МВР да си изгради институция за разследване - заяви в понеделник сутринта (1 май) в ефира на една национална телевизия Татяна Дончева. - Политиците упражниха неимоверен натиск вече няколко месеца да обясняват на МВР-генералитета, че без институция за разследване не може да се постигне нищо. Лъжа е, че НПК предписва какъв да е броят на дознателите и в тази връзка МВР е свободно да си назначи колкото дознатели иска или колкото са необходими. Лъжа е също така, че сроковете за разследване са двегодишни, защото този НПК е първият от десетилетия, който предвижда възможност за разследване до изтичане на давност, заяви в типично неин стил Татяна Дончева.
Без да й мигне окото, тя обвини ръководството на МВР и че е тръгнало да прави ключова реформа с оправдания и с обяснения кое не можело да стане. Работа на професионалното ръководство е да измисли тънкостите. Когато то дълго и тъжно обяснява как не може да направи нещо различно, означава просто че трябва да се замисли дали въобще има капацитет за мисъл, обобщи още Дончева, обръщайки се към водещия, след което тържествено обеща: Парламентът повече няма да упражнява никакъв натиск върху МВР-генералитета да си направи институция по разследването...
Странен е начинът, по който Татяна Дончева реши да оневини не само собствената си парламентарна група, но и коалиционните си партньори от НДСВ и ДПС. По простата причина, че сегашното ръководство на вътрешното ведомство няма ни най-малка вина за качествата и недостатъците както на НПК, така и на Закона за МВР. Проектът за новия Наказателнопроцесуален кодекс например бе сътворен в условията на дълбока секретност от екипа на бившия правосъден министър Антон Станков през май 2005 г. и бе приет от 40-ото Народно събрание на 28 октомври. Тоест - само два месеца след като Румен Петков стана министър на вътрешните работи (на 17 септември).
Не бе по-различна и съдбата на новия Закон за МВР. Неговият проект бе разработен от екипа на бившия шеф на МВР Георги Петканов, внесен в парламента в края на жълтото управление и на 30 септември 2005 г. бе приет от парламентарната Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Към този момент Румен Петков още не беше осъзнал (както се казва по друг повод) какъв таралеж си е пъхнал в... пазвата.
Всъщност истината за несъществуващия дознателски апарат е доста по-различна и много по-тъжна, отколкото я описа червената депутатка Татяна Дончева. Нейното изясняване би трябвало да започне не от другаде, а от отговора на въпроса Кой излъга през 2002 г. Европейския съюз, че ликвидирането на следствието ще помогне на България да се справи с организираната престъпност и с корупцията?
И понеже всички знаем, че става дума за четирима души - за бившият външен министър Соломон Паси, за бившия/настоящ министър по европейските въпроси Меглена Кунева, бившия шеф на МВР и настоящ шеф на правосъдното министерство Георги Петканов и за бившия/настоящ заместник-министър на вътрешните работи Бойко Коцев, днес ще се опитаме да отговорим на споменатия въпрос по... заобиколен път.
През лятото на 2003 г. тогавашните ръководства на МВР и на правосъдното министерство официално обявиха, че МВР трябва да поеме за разследване 97% от престъпленията. А за да тушира отрицателните реакции, проф. Георги Петканов обяви, че всички следователи са добре дошли в стройните редици на вътрешното ведомство.
Още тогава Параграф 22 писа, че нито един нормален следовател няма да нахлупи фуражката, след като пет или десет години е бил абсолютно независим в работата си. Другото, което написа по онова време Параграф 22 е, че и току що завършилите юристи няма да се затичат към МВР, защото там заплатите са мизерни, а професионалната независимост е едно добро пожелание. Днес - почти три години по-късно, положението е абсолютно същото. На МВР продължават да му липсват около 350-400 дознатели, заплатите продължават да са мизерни, а професионалната независимост продължава да е едно добро пожелание.
Не по-малко трагична е и околната среда, в която МВР е принудено да претвори в дела европейската генерална линия за борба с мафията, моделирана с новия НПК и новия Закон за МВР. Мнозина сигурно са забравили, но чрез тези два нормативни документа управляващите затриха не само следствието, но и митническото дознание. В същото време категорично избягват да създадат прословутата данъчна полиция (обещана от София на Брюксел още в началото на 2003 г.) или пък да улеснят работата на ченгетата и магистратите, като свалят банковата тайна и изградят Единната информационна система за противодействие на престъпността.
Далеч сме от мисълта, че екипът на Румен Петков е най-прекрасното нещо, което се е случвало на МВР от 1990 г. насам. Факт е, че министърът и заместниците му се замотаха с писането на Правилника за прилагане на Закона за МВР, проточиха го с два месеца и поради това че тъй лелеяният нормативен документ все още не може да влезе в сила.
В същото време обаче прави впечатление, че благородният гняв на Татяна Дончева към Румен Петков изригна с такава мощ, че редовите им съпартийци загубиха ума и дума, а няколко национални медии побързаха да прогнозират задаващото се разцепление на БСП. Най-невинното определение, с което Дончева поздрави Румен Петков и хората му по случай Първи май, бе, че те все още нямат идея как да организират разследването.
Всъщност проблемът е, че каквото и да направи Румен Петков по въпроса с дознанието, новият Наказателнопроцесуален кодекс просто е... несъвършен (меко казано). И то толкова, че ако още утре вътрешният министър назначи 20 000 елитни дознатели, а екипът му напише 100 правилника за прилагането на Закона за МВР, затворите пак няма да се напълнят с мафиотски босове и с корумпирани министри и депутати.
По този въпрос обаче червената депутатка мълчи. Със същото усърдие, с което мълчи и по другия голям въпрос на деня: След като капацитетът за мислене на Румен Петков е такъв, какъвто е бил и преди две година, кой точно го назначи за министър на вътрешните работи през август 2005-а?

Facebook logo
Бъдете с нас и във