Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЧИЧО САМ ПАК НИ НАХОКА - ІІ

В миналия брой на Параграф 22 стана дума за негативните оценки, дадени на българските правоприлагащи органи от авторите на годишния доклад на Държавния департамент на САЩ за спазването на човешките права в България през 2004 година. Четивото видя бял свят на 28 февруари, а акцентите в него са четири: в България все още продължават издевателствата над следствените и осъдените, произволните и немотивирани задържания са масова практика, положението на ромското малцинство продължава да се влошава, а нивото на корупцията в изпълнителната и съдебната власт е високо.Нов, доста по-буреносен US-облак надвисна над България в събота (5 март). Става дума за доклада на Държавния департамент на САЩ за световния трафик на дрога през 2004 г., който тотално срива илюзията, че миналата година България се е превърнала в кошмар за вътрешната и международната наркомафия. Организираната престъпност действа много открито на територията на страната и извършва показни физически нападения, дори над български официални лица и журналисти. Около 80% от хероина в Европа минава през територията на България, като през страната се транзитират още сериозни количества марихуана и кокаин. Българското правителство показва желание за сътрудничество и действа съвместно с много американски служби и агенции. Правозащитните организации, следствието, прокуратурата и съдиите трябва да бъдат допълнително подпомогнати, за да могат ефективно да разследват и да се борят срещу трафика на наркотици и други сериозни престъпления. Контрабандата си остава проблем в България и без съмнение е свързана тясно с финансовата система. А изпираните в България пари са от вътрешна и международна престъпна дейност, гласят най-мрачните изводи на щатските експерти. Въпреки че документът е озаглавен Годишен доклад на Държавния департамент на САЩ за международната стратегия за контрол върху наркотиците, неговите автори не се задоволяват само с оценка на свършеното и несвършеното в борбата срещу разпространението на дрога, а отделят и достатъчно място на другите две съпътстващи дейности: изпирането на мръсните пари и инвестирането им в легалната икономика. Ето защо е изключително важна оценката, че през 2004 г. България е останала транзитна държава за престъпни схеми от Източна Европа, страните от бившия Съветски съюз, Турция и Близкия изток с цел те да бъдат въведени във финансовите системи на Западна Европа и САЩ. Финансовите престъпления - включително данъчни измами, подправяне на кредитни карти, фалшифициране на валута и ценни книжа - са преобладаващи. Страната е смятана за производител номер три в света на фалшиви американски долари, категорични са експертите на Държавния департамент. Те за кой ли път напомнят, че в България все още не е произнесена нито една присъда за пране на пари, а успешните съдебни преследвания срещу други финансови престъпления са много малко заради строгите изисквания за банковата тайна.За разлика от предишни години, сега авторите на доклада не са се поколебали да забравят езика на дипломацията и да назоват проблемите с конкретните им имена. Щатските наблюдатели сочат, че в по-голямата си част българската икономика продължава да е кешова, а любимата валута за финансови преводи остава американският долар. Присъствието на организираните престъпни групи, които оперират свободно в страната, както и официалната корупция допринасят за проблемите на България в областта на мерките срещу изпирането на пари, се казва още в доклада.Авторите на четивото не се церемонят да поставят пръст и в още една рана: Макар практическото приложение да остава слабо, през септември 2003 г., за целите на приемането на България в Европейския съюз, законодателството в областта на прането на пари бе приведено в пълно съответствие с европейските стандарти. Сега банковият сектор е най-активен в прилагането на стандартите, пресичащи прането на пари. Отсъствието на доклади от обменни бюра, казина, небанкови финансови институции, дилъри на стоки с високи цени и от други професионални общности може да бъде отдадено на голям брой фактори. Сред тях най-тревожно впечатление прави липса на ресурси и ефективни регулаторни механизми за цялостно прилагане на мерките срещу изпирането на пари от страна на правителствените чиновници.Документът отбелязва важната роля на Агенцията за финансово разузнаване в борбата срещу изпирането на пари, но не крие, че възможностите й са ограничени по законов път. Макар прерогативите на агенцията да се простират от проверки на място за съответствието на работата на различните субекти със закона до възможността да събира информация без санкцията на съд, финансовото разузнаване се намира в затруднено технологично положение, убедени са авторите на доклада, без да обясняват какво точно имат предвид. За сметка на това те изразяват оптимизъм за крайния резултат от опитите на Агенцията за финансово разузнаване постоянно да усъвършенства базата данни и непрекъснато да повишава ефективността на работата на нейните анализатори. Независимо че в съда има обвинения за пране на пари, досега няма нито една присъда за това престъпление - се казва още в четивото на Държавния департамент. - Като цяло има много малко успешни съдебни преследвания и срещу други икономически престъпления и предикатна (предшестваща - бел. ред.) криминална дейност, които неминуемо са последвани от изпиране на пари. Според щатските експерти, това се дължи на факта, че прокурорите, следователите и полицията в България, особено на регионално ниво, не са достатъчно обучени да разкриват престъпления като изпирането на пари.Верни на себе си, членовете на Министерския съвет, депутатите от управляващото мнозинство и техните колеги от парламентарната опозиция категорично отказаха да коментират и двата доклада на Държавния департамент. Ако не беше гостуването на норвежкия премиер Хел Магне Бундевик и необходимостта да го разходи из София, най-вероятно и Симеон Сакскобургготски щеше да си замълчи. На 1 март обаче той и г-н Бундевик бяха спипани от правителствените репортери пред Храм паметника Свети Александър Невски и, ще не ще, на г-н Симеон Сакскобургготски му се наложи да каже някоя и друга приказка по въпроса за корупцията във властта и гражданските права: Би било нереалистично да предскажем това, защото то не зависи от един човек или група. Корупцията е нещо, с което всяка цивилизована страна се бори, но не затова я няма. Не бива да се дава повод тази тема да е на първите страници на вестниците. А, ако получим понякога някоя критика или поощрение, трябва да се съобразим с тези мнения на партньори и приятели, обясни в типично негов стил премиерът и чевръсто си взе довиждане с представителите на медиите. За разлика от премиера Симеон Сакскобургготски, директорът на Агенцията за финансово разузнаване д-р Васил Киров бе далеч по-конкретен. На 6 март (неделя) пред БТА той заяви, че констатациите в годишния доклад на Държавния департамент на САЩ не са нови и представляват едно обобщение на виждането на американската страна, защото подобни критики и препоръки са изказвани от редица официални и неофициални представители на САЩ. Според него, липсата на осъдителни присъди за пране на пари и за други сериозни финансови престъпления е факт, но в най-скоро време тази празнина щяла да бъде запълнена, защото българската съдебна система вече се е ориентирала в сложната материя. Не чета такива доклади, а слушам посланика на САЩ Джеймс Пардю у нас, който пред знамената на МВР многократно е споделял за отличната ни работа по линия на наркотиците, финансовите престъпления и източването на пари, бе отривистият коментар на главния секретар на МВР ген. Бойко Борисов. За никого не е тайна защо ген. Борисов изобщо не обича да чете такива доклади: в тях няма и ред за грандиозните успехи в борбата срещу българската и световната мафия, които българското МВР постига под личното му ръководство. И би трябвало той да хвърля по едно око на подобен род четива, защото те описват наркокартината не в България и на Балканския полуостров, а в 120 страни по целия свят. И ако тук подопечните му полицейски служби хабер си нямат (или се правят, че не знаят), че месечно от Сърбия и Македония в Западна Европа влизат по... около пет тона дрога, за анализаторите в Държавния департамент на САЩ подобна безпросветност е изключена. Не за друго, а защото Там, за разлика от Тук, никой не плаща заплати за имитиране на дейност или пък за раздуване на статистики.НЕ ВСЯКА US-ДУМА Е КАМЪКСпоред доклада на Държавния департамент, от ноември 2003 г. до октомври 2004 г. Агенцията за финансово разузнаване (АФР) е получила 439 доклада за съмнителни финансови операции на стойност 163. 3 млн. евро и 65 465 доклада за валутни транзакции на стойност над 30 000 лева. По материали на АФР са предприети 437 разследвания. През 2004 г. финансовото разузнаване е изпратило във Върховната касационна прокуратура 57 преписки за 35 млн. евро, а други 167 преписки - за 94 млн. евро, са били изпратени в МВР. През десетте месеца на 2004 г. АФР е изпратила и 37 доклада на други контролни органи за предприемане на административно действие. В доклада на Държавния департамент се казва още, че в Националната следствена служба има на производство общо 22 дела за пране на пари (по чл. 253 от Наказателния кодекс), по пет от които са извършени и предварителни арести.

Facebook logo
Бъдете с нас и във