Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЦИВИЛНИТЕ ПОИСКАХА ЦЯЛАТА ВЛАСТ В МВР

От три години ръководството на МВР се чуди как да оправдае провалите си в борбата срещу организираната престъпност. Отначало виновни бяха калпавите закони и инатът, с който депутатите не искаха да ги променят, а по-късно - некадърните и корумпирани следователи и съдии. В началото на месеца обаче ситуацията коренно се преобърна. Оказа се, че от зимата на 2002 г. насам парламентът и правителството са удовлетворили почти всички нормативни и финансови претенции на МВР, но резултати няма и няма. Поне допреди единайсет дни - на 19 октомври, министър Петканов и неговите заместници най-сетне откриха корена на злото: униформите на меверейците. Както писа Параграф 22 в миналия си брой, проектът за свалянето на нашивките и болтовете от полицейските пагони е финансиран по програма ФАР на Европейския съюз с 3.5 млн. евро и е наречен Създаване на единна система за оценка, квалификация и развитие на човешките ресурси на МВР. Не са малко обаче хората, които все още си спомнят, че историята с девоенизацията на МВР е толкова банална, колкото и с отварянето на досиетата. Първи по темата заговориха през 1991-1992 г. синият вътрешен министър Йордан Соколов и неговият главен секретар ген. Богомил Бонев. В епохата на Любен-Беровото правителство (1993-1994 г.) тогавашното ръководство на МВР - министър Виктор Михайлов и главният секретар Коста Богацевски, бе прекалено заето да брои труповете по улиците и площадите, за да се занимава с някаква си девоенизация. А колкото до следващите управляващи - БСП (през 1994-1997 г.) и ОДС (1997-2001 г.) - на тях цивилно МВР не им трябваше и затова идеята бе погребана дълбоко. И изведнъж - ни в клин, ни в ръкав, министър Петканов и заместниците му възкресиха спомена за цивилното бъдеще на МВР, но в доста по-драстичен вариант. Ако европроектът бъде претворен в нормативен акт, под един знаменател ще бъдат поставени служители с различни длъжностни характеристики, работещи в абсолютно несъвместими помежду си структури: охранителни полицаи, катаджии, граничари, разузнавачи, криминалисти, експерти по бомбите, юристи, преподаватели по бойната и мобилизационна подготовка, тиловаци и т. н. Всички те ще бъдат групирани в шест общи категории, като досегашните звания и рангове се премахват. В категория А влизат директорите на шестте национални служби - Полиция, Борба с организираната престъпност, Сигурност, Пожарна и аварийна безопасност, Гранична полиция и Жандармерия, както и всички висши служители на МВР, които изпълняват подобни функции. Зад тази мъглява формулировка не се крие нищо друго освен ръководителите на осем-девет служби, влизащи в състава на т. нар. специализирана администрация на МВР. Сред тях са и три от най-секретните структури във вътрешното ведомство: Дирекция Оперативно издирване (ДОИ), дирекция Оперативна и техническа информация (ДОТИ) и Дирекция Защита на средствата за връзка. Всички те ще се наричат главни комисари, независимо от това дали досега са били генерали, полковници, или цивилни лица. Следващата категория Б е отредена за шефовете на регионалните дирекции на вътрешните работи (РДВР), за заместник-директорите на националните служби, за ръководителите на направления в тях, за началниците на регионални звена в РДВР и за началниците на районни полицейски управления (РПУ). След девоенизирането си всички те ще се наричат комисари, въпреки че някои от тях в момента са генерали, други - полковници, а трети - майори. Категория В обхваща експертния състав с ръководни функции в МВР - ръководители на групи, на сектори и на полицейски участъци, главни експерти и експерти - в бъдеще всички ще се наричат главни инспектори. Категория Г е отделена за сегашните инспектори и старши инспектори, разузнавачи и т. н. - при тях промяната ще е най-безболезнена, защото всички стават инспектори. В категория Д е събран целият изпълнителски състав, който е натоварен с някакви контролни функции. След девоенизирането на МВР всички младши експерти, командири на отделения и на екипи и т. н. ще се наричат главни полицаи, а всички редови ченгета, събрани в категория Е, ще се наричат полицаи. Според авторите на проекта най-важното в случая е, че всички служители на МВР запазват досегашните си възнаграждения и надбавки, както и униформените бонуси - по 200 лв. за дрехи годишно, плюс 20 брутни заплати накуп при пенсиониране. Осведомени обаче твърдят, че след девоенизирането на МВР ще бъде въведена и съвършено нова методика за отчитане и заплащане на работата, свършена от полицейските служители. Съгласно концепцията добросъвестните ще бъдат стимулирани с премии, стигащи до 20% от брутните им възнаграждения. Равносметката ще се прави на всеки три месеца, като последната дума за размера на допълнителните материални стимули ще има министърът на вътрешните работи. Колкото и хубаво да звучи всичко това, поне до момента в борбата с престъпността няма понятия като покриване на нормативи и изпълнение на насрещни планове, които биха послужили като опорни точки, по които трудът на един полицай да бъде измерен и да се определи дали е качествен или некачествен. И докато с индивидуалните отчети проблемите са по-скоро от субективен характер (доколкото парите на обикновените ченгета отново ще зависят от волята на преките им началници) в колективните разработки ситуацията е много по-заплетена. Стандартният пример е идентифициране и разбиване на престъпна наркомрежа, действаща на териториите на София, Варна, Пловдив и Благоевград, тръгнало от дрога, заловена от митничари на ГКПП-Калотина. В подобна ситуация задължително участват ченгета от съответните РДВР, антимафиоти от НСБОП, разузнавачи от Дирекцията за оперативно издирване (ДОИ), експерти по специалните разузнавателни средства от Дирекцията за оперативно-техническа информация (ДОТИ), офицери за свръзка зад граница, спецченгета за непосредствено задържане на мафиотите, както и полицейски дознатели, които да добутат случая до съд. Според концепцията, в МВР ще бъде създадена специална административна група, която ще се занимава именно с оценка на свършеното от останалите. Единият вариант е тя да бъде самостоятелна структура с централен апарат и регионални поделения, а другият - Дирекция Човешки ресурси, да прерасне в мегаструктура, която да поеме и контролнотчетните функции. За авторите на проекта т. нар. професионално ръководство на МВР, олицетворявано в момента от главния секретар ген. Бойко Борисов, изглежда, вече е прочетен вестник. Доказва го схемата, по която щели да стават назначенията в девоенизираното вътрешно ведомство. Основната роля е отредена на вътрешния министър, който ще определя правилата за назначаване на всички служители. Именно министърът ще решава и друг важен въпрос: кой да стане главен комисар (т. е. - шеф на служба) и кой да не стане (в момента директорите на шестте национални служби се назначават от президента по предложение на правителството). В интерес на истината, крайно време беше на двувластието в МВР да бъде сложен край. Не за друго, а защото обикновените ченгета все още не могат да разберат на кой господ точно трябва да се кланят: на министъра и на неговите заместници, изпратени в МВР да провеждат политиката на управляващите, или пък на главния секретар (определен или самоопределил се), като олицетворение на професионалистите в системата. По-паметливите сигурно си спомнят, че от три години насам ген. Бойко Борисов е във война със заместник-министър Тоньо Железчев, който наблюдава два основни ресора във ведомството: материално-техническото снабдяване и полицейското дознание. Въпреки че генералът не е влизал досега в открита схватка с другите двама заместници на Петканов - Румен Стоилов (наблюдаващ дейността на службите в МВР) и Бойко Коцев (движещ задграничните контакти и евроинтеграцията на министерството), и по тези посоки нерядко са прехвърчали искри. Самият факт, че предишните директори на Националната полиция и на НСБОП - генералите Васил Василев и Румен Миланов, бяха сменени зад гърба на Борисов, е повече от показателен за нежеланието на политическото ръководство на МВР да се съобразява повече с т. нар. професионалисти в министерството. Но най-голямото доказателство за пълното изчерпване на досегашния модел е друго. За трите години, откакто са в МВР, министър Георги Петканов и главният секретар ген. Бойко Борисов нито веднъж досега не са били заедно зад граница като официална делегация. Още по-тъжна е равносметката от съвместните пътувания на главсека и някого от заместник-министрите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във