Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ДА НИ Е ЧЕСТИТА ДЕМОКРАТИЧНАТА ПОЛИЦЕЙЩИНА

Шумът, който жълтите вдигнаха около т. нар. унищожителен доклад на британския експерт Байрън Дейвис, се тълкува в професионалните среди като знак, че те нямат никакво намерение да реформират нито съдебната система, нито МВР. В противен случай щяха да признаят, че много добре са запознати със съдържанието на четивото и дори вече са го употребили за свои нужди. Мнозина сигурно са забравили, но става дума за онези шест европейски наблюдатели, които пристигнаха в България преди три месеца и в рамките на няколко работни дни (7-10 юни) провериха какво се прави по преговорната глава Правосъдие и вътрешни работи, затворена през октомври 2003 година. Именно техните заключения вдъхновиха вътрешния министър Георги Петканов и шефа на правосъдното ведомство Антон Станков да сътворят скандалния проектозакон за изменение на Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК), с който 95% от престъпленията се прехвърлят за разследване от МВР и на практика се обезсмисля съществуването на Националната следствена служба. Този проектозакон бе внесен в Народното събрание още в средата на юни с аргумента, че такива били препоръките на експертите, изпратени в България от Европейската комисия. Всъщност, в доклада на британеца Байрън Дейвис не пише нищо, което да не е известно на редовните читатели на Параграф 22. Като се започне от констатацията, че се имитират реформи в МВР и се стигне до неспособността на вътрешното ведомство, следствието и прокуратурата да разбият поне една организирана престъпна група така, както пише в учебниците по криминалистика и наказателно право. Вместо да оценят усилията на експерта, вътрешният министър Георги Петканов, неговият заместник Бойко Коцев и главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов подскочиха като ужилени и обвиниха горкия човек във всички смъртни грехове - бил пенсионер, никога не бил заемал ръководни постове, занимавал се с клюки, професионалните му достойнства били под съмнение и т. н. За разлика от обичайната практика, този път истината не е по средата, защото Байрън Дейвис е прав: борбата с организираната престъпност е на отчайващо ниско равнище, а управляващите от НДСВ изобщо нямат никакво намерение да променят това положение. А едно от най-злокобните доказателства за тоталната безидейност, обладала МВР и съдебната система, се разигра в разгара на лятната ваканция и дружно бе подминато от хилядите правозащитници, които по принцип не изпускат възможността да изкарат малко пари от гафовете на МВР и на съдебната система. На 12 август главният прокурор Никола Филчев, главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов и директорът на Националната следствена служба Ангел Александров най-изненадващо посетиха министър-председателя Симеон Сакскобургготски и го уведомиха, че имат чудна идея: мафиотите да бъдат разследвани от военна прокуратура и съдени от военен съд. Според тримата, крайната цел била до Коледа държавата да бъде очистена от въоръжените банди, а поръчковите убийства и уличните екшъни да останат в историята. Освен това на въпросната среща Филчев, Борисов и Александров са поискали съдействието на премиера и по още три проблема: удължаване на срока за използване на специални разузнавателни средства без съдебно разрешение от 24 на 72 часа, разрешаване на принудително вземане на ДНК-проби и увеличаване на присъдите за незаконно притежание на огнестрелно оръжие и взривни вещества, за търговия с дрога и за трафик на сексробини. Ако до началото на октомври депутатите прегърнели идеите на главния прокурор, главния секретар на МВР и шефа на следствието, до Коледа държавата щяла да бъде очистена от бандюгите и техните покровители. Колкото и внушителна да изглежда идеята на Никола Филчев, Бойко Борисов и Ангел Александров военните да вземат борбата с мафията в свои ръце, тя няма нищо общо нито с българското законодателство, нито със съвременните наказателни принципи в Европа и САЩ. Според действащата нормативна уредба у нас, военните магистрати могат да разследват и да съдят единствено действащи офицери и сержанти в МВР и армията, а в развитите демокрации от доста време с корумпираните и престъпните ченгета се занимават само цивилни прокурори и съдии.Отдавна обаче е фактът, че хората, призвани да разкриват и ловят престъпниците, не знаят и не се интересуват какво точно пише в наказателните закони. В края на февруари 2004 г. именно главният прокурор, министърът на вътрешните работи и директорът на националното следствие в присъствието на държавния глава сложиха подписите си под един документ, благославящ... полицейско-прокурорския произвол. Става дума за прословутата Инструкция № 1 за работата и взаимодействието на органите на предварителното разследване, обнародвана в Държавен вестник, бр. 30 от 13 април 2004 година. В нея има специален раздел, озаглавен Проверка. Органи и начини на извършване, който тотално противоречи на Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК).До 2 юни 2003 г., чл.191 от НПК даваше право на прокуратурата да образува предварителна проверка, когато липсват достатъчно данни за образуване на следствено дело и производство и не се налагат неотложни следствени действия. По-нататък в законовата разпоредба се казва, че при предварителната проверка не се допуска извършване на следствени действия, предвидени в този кодекс освен оглед на местопроизшествието и свързаните с него претърсване и изземване и разпит на очевидци, когато незабавното им извършване е единствената възможност за събиране и запазване на доказателствата. При предварителна проверка съответните органи на Министерството на вътрешните работи могат да изготвят кинозаписи, видеозаписи, звукозаписи и фотоснимки, включително и на набелязани предмети, т. е. да прилагат специални разузнавателни средства (СРС).След ремонта на НПК, влязъл в сила в началото на юни миналата година, на държавното обвинение му бе отнето правото да образува предварителни проверки. С други думи - разпити, обиски и подслушвания могат да се правят само ако по случая има образувано следствено дело. Вместо да спазят законовата разпоредба обаче, главният прокурор, министърът на вътрешните работи и директорът на националното следствие сътвориха уникален абсурд, който засега е без аналог. Според чл.26, чл.27 и чл.28 от инструкцията, проверката е извънпроцесуална, издирвателна дейност, която се извършва с цел да се установи наличието на достатъчни данни, че е извършено престъпление от общ характер. Когато за извършването на проверката са нужни специални познания или компетентност, прокурорът, на основание чл.119, ал.1 от Закона за съдебната власт (ЗСВ), възлага извършването им на съответните компетентни органи. При необходимост и преценка прокурорът може лично да извърши проверката. В постановлението за възлагане се отразяват обектът, в който трябва да се извърши, въпросите, които трябва да се изяснят, искането за уведомяване на прокурора за констатациите, взетите мерки и срокът за извършването, който не следва да е по-голям от 30 дни.Въпреки че по закон им е забранено, според инструкцията прокуратурата, следствието и МВР могат да подслушват, да обискират, да следят и да изземат каквото им хареса, без техните пациенти да имат дори елементарно право на защита, гарантирано им от конституцията и Наказателнопроцесуалния кодекс. Като основание за сътворяването на незаконната инструкция е посочена разпоредбата на чл.119 от Закона за съдебната власт (ЗСВ), но това също няма нищо общо с истината. ЗСВ е устройствен нормативен акт, в който е обяснено какви правомощия дава на прокуратурата НПК. А, както вече бе казано, от 2 юни 2003 г. държавното обвинение няма право да образува предварителни проверки.Какво ще се случи, ако Народното събрание наистина претвори на дело идеята на главния прокурор Никола Филчев, главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов и директорът на Националната следствена служба Ангел Александров борбата с мафията да бъде възложена на униформените следователи и прокурори - е чак страшно да се помисли. По принцип военните магистратури са печалноизвестни не само със своята мания за секретност, но и с казармените си порядки. При тях наистина царят железен ред и дисциплина, а думата на началника е по-силна и от закон. На всичко отгоре военното следствие е подчинено на военната прокуратура не само по силата на НПК, но и в кадрово и административно отношение. Но казаното дотук далеч не изчерпва проблемите, свързани с бездействието на управляващите по преговорната глава Правосъдие и вътрешни работи. Най-вероятно още през септември депутатите ще подхванат проектозакона за изменение на НПК, с който 95% от престъпленията се прехвърлят за разследване в МВР. Той беше внесен в парламента от правосъдния министър Антон Станков, от вътрешния министър Георги Петканов и от ресорния им вицепремиер Пламен Панайотов в средата на юни тази година. Операцията за подмяната и обезсмислянето на следствието като автономна структура обаче започна още през март 2003 г., когато правителството разреши на министър Петканов да създаде т. нар. елитен дознателски апарат и му отпусна допълнително 8 млн. лева. Според замисъла на вътрешния министър, през 2003-2004 г. в МВР трябваше да бъдат назначени 2000 полицейски дознатели с юридическо образование. До момента на работа са приети около 1200 души, а откъде ще се вземат другите 800 - не е ясно. Най-късно до средата на октомври се очаква да избухне още един скандал. Този път между МВР и Министерството на финансите. Поводът е проектозаконът за създаването на Агенцията за фискални разследвания, която трябва да поеме всички финансови престъпления, сред които данъчните измами, схемите за източването на ДДС и прането на пари. Тоест - онези престъпления, които досега бяха приоритет на Икономическа полиция, НСБОП и Националната следствена служба.И накрая, сякаш да направи окончателно Европейската комисия разногледа, в разгара на августовския скандал с юнския доклад на Байрън Дейвис заместник-министърът на правосъдието Севдалин Божиков обеща, че до края на 2004 г. проектите за чисто нови Наказателен кодекс и Наказателнопроцесуален кодекс ще бъдат готови. Според него, в тях ще залегнат всички съвременни европейски тенденции в областта на наказателното преследване, бързото осъждане на бандитите и защитата на гражданските и човешките права срещу полицейския и съдебния произвол. С други думи - бъдещите НК и НПК няма да имат нищо общо с идеята на главния прокурор, главния секретар на МВР и директора на Националната следствена служба военните да поемат войната с мафията. Защото, колкото и тримата да не искат да говорят открито за това, идеята цивилни да бъдат разследвани и съдени от военни си е чиста проба полицейщина и въвеждане на извънредно положение под формата на борба с организираната престъпност. А най-смущаващото е, че министър-председателят Симеон Сакскобургготски благослови идеята и обеща да съдейства за по-бързото й претворяване в дела. Горко ни, защото мафията отдавна е доказала, че може да оцелява във всякакви условия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във