Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Да съдиш властта? Бъркай се и плащай!

"Удоволствието" да обжалваш незаконните актове на властта поскъпва драстично. И това вече е факт - новите такси, които граждани и фирми ще плащат за съдебната фаза на споровете си с управляващите, вече са  приети на второ четене от депутатите. Остава само  да бъдат публикувани в "Държавен вестник".

Само че малцина разбраха какво се случва - просто защото повечето хора  вече бяха на море...

От няколко години насам драстични и, меко казано, спорни промени в законодателството се приемат без много-много обсъждания в залата  и точно в навечерието на лятната ваканция на депутатите. Така бяха приети поправките в Наказателно-процесуалния кодекс, така беше прекроен Законът за съдебната власт, така се приемат данъчни и акцизни "реформи"... Така се случва и сега с Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Чак наесен, като се приберат от плажовете, хората ще разберат, че вестникарските заглавия от сорта "Онкоболен осъди здравното министерство"  вече ще станали екзотика от миналото. И че за да се оспори една очевадно незаконна заповед за събарянето на остъклен балкон, за класирането в детска градина или наредба на министър, вече ще струва значителна сума пари. Същото ще усетят и фирмите, когато тръгнат да обжалват ревизионните актове на данъчните например.

Какво приеха депутатите?

На няколко заседания подред депутатите вече приеха ключови промени в Административно-процесуалния кодекс, сред които безспорно най-чувствителните са свързани с таксите за разглеждане на делата. С две думи, новото в закона е, че за разглеждането на делата пред първата съдебна инстанция се запазват досегашните такси - 10 лв. за граждани, и 50 лв.- за юридически лица.

Но за сметка на това обжалването пред касационна инстанция ще поскъпне драстично.

Всяка жалба до Върховния административен съд вече ще означава, първо, по-високи суми, които гражданите трябва да платят от джоба си. И едва после, когато спечелят делата си, да чакат (понякога и с години) да им бъдат възстановени от държавната администрация.

И второ: хонорар за адвокат, защото касационните жалби вече задължително трябва да бъдат приподписвани от квалифициран юрист.

Досега цената на "лукса" да търсиш справедливост от последна инстанция струваше 5 лв. за граждани и 25 лв. за фирми. Логиката беше, че тъй като основната работа по събирането на доказателства и установяване на факти се прави в първата инстанция, там се извършват и повече действия от съда - затова и таксата за работата там трябва да е по-висока. Пак по тази логика таксата за обжалване пред втората инстанция беше двойно по-ниска от първоначалната - 25 лв. за фирми, и 5 лв. - за граждани.

Сега обаче става точно обратното. Таксата за разглеждане на делото пред касационна инстанция не само не е по-ниска, не е дори равна на тази в първата инстанция, а нещо повече - тя е в десетки пъти по-висока.

Вместо досегашните 5 лв. при касационно - 10 лв., гражданите ще заплащат такса в размер на 70 лева.

Вместо 25 лв., както досега, фирмите ще плащат вече по 370 лева.

И това само ако по делото няма "материален интерес" - т.е. ако искът не е оценяем в пари. Ако спорът има материален измерител, таксите вече стават пропорционални: 0.8% върху цената на материалния интерес за всички - както за граждани, така и за фирми.  Като е поставена горна граница - до 1700 лв. максимум.

А ако става дума за спор с цена над 10 млн. лв. - за разглеждане на делото пред ВАС ще се вземат до 4500 лв. такса.

Има и изключения

На първо място - за прокуратурата. Когато пише протести срещу актове на властта, тя няма да плаща такси. Така беше и досега.

Гражданите също няма да плащат такси, ако съдът признае, че не могат да си я позволят поради тежкото си финансово положение. Тази преценка е индивидуална и обикновено се прави по куп критерии и документи, доказващи доходите и имущественото им състояние, семейното положение, здравословни проблеми, трудовата заетост и други.

Освен това независимо дали по делото има, или няма материален интерес, таксите за обжалване по дела за пенсионно, здравно и социално осигуряване, ще си останат твърди: 30 лв. за граждани и 200 лв. за юридически лица.

Категорично е изключено прилагането на новите такси и при касационното обжалване на наказателните постановления.

Новите разпоредби в АПК обаче поставят и въпроси. Предвижда се високите такси за касационно обжалване да се плащат от "организации". А ниските - от граждани, еднолични търговци, държавните и общински органи и "други лица, осъществяващи публични функции и организации, осъществяващи обществени услуги". Само че ЧЕЗ  например  също предоставя "обществена услуга", както и ВиК или "Топлофикация". Те какви такси ще плащат?

И защо на държавните ведомства им се дава "бонус" да внасят ниска такса при обжалване пред касационния съд, след като щом обжалват - то значи актът им е бил отменен от първата инстанция като незаконосъобразен? Това не стимулира ли държавните органи да жалят на инат и "до дупка" - още повече след като според мнозина от депутатите такова поведение от страна на гражданите, квалифицирали се като "вечните жалбоподатели", е укоримо поведение, което трябва да бъде възпрепятствано?

И още нещо: съдебната практика тепърва ще определя кога е налице материален интерес при административните дела и кога не - в рамките само на няколко години десетки спорове, за които сега това изглежда немислимо, ще се окажат "с материален интерес" и съответно за тях ще се изисква плащане на пропорционална такса. Това вече се случи с гражданските дела, когато и при тях бяха въведени скъпите пропорционални такси.

Кой печели и кой-губи от новите такси?

Според вносителите на предложението увеличението на цената за достъпа до касационната инстанция  е "умерено" и ще доведе, от една страна, до по-справедлив размер на таксите, които наистина в момента са твърде ниски, и до "по-ефективно и по-бързо" правораздаване (вероятно като последица от намаляването на броя на жалбите пред ВАС поради по-високите такси).

Освен това в хода на обсъжданията на промените в АПК стана ясно, че се очаква новите такси да откажат от постоянно жалене пред съда  много от т. нар.  вечни жалбоподатели, които са превърнали явяването си пред Темида в хоби или професия.

Увеличаването на размерите на таксите обаче ще създаде по-големи пречки пред редовите граждани, които дръзват да дадат властта на съд и да искат отмяна на незаконните й актове и действия. Ще се създадат затруднения и пред неправителствените организации, които водят дела срещу общини и министерства от името на гражданите.

Кой ще спечели? Безспорно администрацията, за която по-малко жалби означават по-висока степен на безнаказаност и по-малко ядове от отмяната на актовете й, а и по-малко обезщетения за вреди впоследствие.

Що се отнася до лелеяното "разтоварване" на съдилищата и по-специално на ВАС - то ще бъде осигурено. Само че за сметка на по-трудния достъп на гражданите до правосъдие.

А гражданите? За тях съдът беше един от най-ефективните способи да удрят властта през пръстите. Но щом като не протестират, че им го издърпват от ръцете - значи са съгласни...

 

 

Социалиститите пращат новите такси в Конституционния съд

"С промени в Административно-процесуалния кодекс се губи балансът между ускоряване на правосъдието и правото и достъпа на гражданите до правосъдие. Такава промяна е увеличаването на таксите в административното производство до 900 пъти", смята народният представител от БСП Явор Божанков. Според него таксите не могат да служат за печалба. Те трябва да покрият обоснован по размер разход. "Сега таксите се определят с гледане в тавана. Ако вземем предвид доходите на българите, които са изключителни ниски, това ще ограничи от правосъдие много български граждани", обяснява Божанков. С въвеждането на таксите в закон, което значи, че могат да се обжалват само пред Конституционния съд, пък буквално властта казвала на гражданите: "Не ни се мотайте в краката, каквито актове има властта - ако обичате да не ги обжалвате." Очертава се нетърпимост към жалбоподателите, които смеят да оспорват актовете на властта" казва Божанков и е категоричен, че социалистите ще атакуват тези промени в КС".

Колегата му Пенчо Милков също е категоричен, че по този начин управляващите се опитват да ограничат хората да търсят правата си: "Приетите от управляващите редица мерки водят до ограничаване правото за обжалване  до ограничаване на възможността на хората да търсят правата си."

Facebook logo
Бъдете с нас и във