Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Далавера с вехти таксита

В най-голямата жега, когато слънцето е разтопило асфалта дори в Кюстендил, хората предпочитат да ползват таксита - въпреки че за един час можеш да прекосиш града надлъж и нашир. Задава се обаче неочаквана криза с жълтите коли. Причината за това не е, че липсват мераклии да запълнят тази ниша, а ограничението в закона, че автомобили над пет годишна възраст не могат да се ползват за подобна дейност.
Отскоро има разпореждане на Кюстендилската районна прокуратура - КАТ да спре от движение 283 подмладени таксита в града.
Прокуратурата в областния център твърди, че в града работят, къде легално - къде не, около 300 таксита. Ако наистина над 280 от тях са пребоядисани италиански бабички (както наричат колите, внесени предимно от Италия), очевидно до броени дни от града ще изчезнат, кажи-речи, всички таксиметрови автомобили.
Историята
Гафът с италианските бабички гръмна в края на миналата година, покрай проверките на автокъщите на прословутите братя Галеви в Дупница. Тогава по разпореждане на Върховната касационна прокуратура (ВКП) започна ревизия на всички автоджамбази в региона.
Първоначално по време на операцията, стартирала на 5 ноември 2008 г., ченгетата откриха 14 луксозни коли с подправени документи. Проверка в масивите на КАТ-Пътна полиция по-късно извади на бял свят още над 200 возила, вписани в системата като три-четири годишни. Чрез подправянето на данните за тях колите са предлагани като по-нови, съответно на по-висока цена, коментира окръжният прокурор на Кюстендил Камен Пешев. Това пък е правено главно с цел возилата да бъдат купувани и използвани за таксита, за които изискването е да бъдат на не повече от 5 години. По време на полицейската операция са проверени общо 390 автомобила от 11 автокъщи в областния град. Констатираните фалшификации отнесоха главата на тогавашния шеф на кюстендилската полиция комисар Чавдар Караджов. Той бе освободен за неупражнен контрол, а шефовете надолу по веригата бяха пратени кой в пенсия, кой в девета глуха.
Колите, главно от марките Тойота, Деу, Форд, Роувър и Мерцедес, са били внесени главно от Италия, Словения, Германия и Австрия. Те пристигали в страната с година на производство в документите около 1990-а, а след дребна поправка в митническите им сертификати били продавани като произведени през 2005 г., че дори и по-късно.
Акцията в автокъщите бе проведена по линия на международното сътрудничество като продължение на спецоперация в Италия по разкриване на схема за износ на леки коли, обявени на Апенините за бракувани. Правителството в Рим поде кампания автомобилите на възраст над пет години - особено ако не са италианско производство, да бъдат извадени от употреба.
Новите коли, освен всичко друго, удрят и прихода от акцизи в държавната хазна в България, тъй като налозите в случая са много по-малки. Особено ако автомобилите идват от страни от Европейския съюз (ЕС), обясняват митничарите. Само за два-три месеца в Кюстендил са продадени 70 коли с поправени документи.
Пръстът на съдбата
По време на акцията кюстендилските ченгета успяха да хванат в капана си Андрей Петров - Дейката, един от най-популярните фалшификатори, подвизавали се през последната година в Югозападна България.
Разследването показва, че 38-годишният столичанин, който наел квартира в областния град, е популярен в подземните среди най-вече с интереса си към търговията с наркотици. Но като странично занимание изработвал нетолкова ювелирни наистина, но все пак прилични документи - дипломи за основно образование, сертификати за различни квалификации и, естествено, документи за подмладени леки автомобили.
В квартирата му униформените открили заготовки и техника за направата на фалшиви документи и печати, пишеща машина Марица на която били изработвани фалшификатите, лупи и други работни инструменти, както и боеприпаси. По неизвестни причини обаче Дейката тогава не попадна в ареста. И в момента срещу него кюстендилската районна прокуратура е образувала само досъдебно производство по чл. 339 от НК за притежание на боеприпаси без разрешение, което се точи като народна песен. Случаят все още не е приключен, а Дейката продължава да се разхожда по живо - по здраво и до момента.
Разследването
Малко след края на акцията в автокъщите прокуратурата образува 22 отделни производства. Те са главно с един адресат - бизнесмена Николай Джоргов, по-популярен в града като собственик на книгоразпространителска фирма, занимаваща се с всекидневната доставка на вестници по реповете. След полицейския удар в автокъщата на Джоргов не остана нито една кола, а самата фирма хлопна кепенци, разказват живеещите наблизо.
Разделихме колите в няколко отделни преписки, защото по този начин проверките ще вървят много по-бързо обясни наблюдаващият прокурор по случая Светла Ризова. Все още е много рано да се говори за резултати, но става въпрос за документно престъпление.
Изпратени са искания до италианските власти по служебен път да изпратят справки за годините на производство на возилата и за начина, по който са внесени в България, защото 90% от задържаните коли са внесени именно от Италия.
Още не можем да кажем къде точно са се подправяли документите на колите - най - вероятно става въпрос за организирана престъпна група. Нямаме доказателства за сговор, но все още няма и експертно заключение дали всички документи са изготвени от един и същи човек или са дело на различни хора, поясниха от районна прокуратура.
Няма да има проблем подмладените коли да бъдат регистрирани отново в масивите на КАТ, но вече с вярната година на производство им. Това ще ги състари поне с десет години, обясниха запознати с разработката. Автомобилите вече няма да могат да се движат като таксита, но собствениците им могат да ги ползват като лични, твърди районният прокурор на Кюстендил Владимир Шейтанов. Указания за пререгистриране на колите са изпратени също в дирекциите на полицията в Ямбол, Хасково, Димитровград и Русе, тъй като е установено,че част от колите с фалшифицирани тапии са били продадени там. Изпратихме им писмо преди няколко дена и вече имаме отговор, че колите са пререгистрирани, обясниха от районната прокуратура.
По случая следствени са и шестима служители на КАТ Пътна полиция. Тяхното прегрешение е, че вместо да сверят номерата на возилото, набити на рамата и вписани в документите на колата, са проспивали различията срещу сума, варираща между 200 и 600 лева. Въпросните служители междувременно са отстранени от МВР. От уволнение се отърваха само двете жени, работещи на гишетата за регистрация на МПС, но те са пратени на друга работа, където нямат допир до регистрацията на автомобилите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във