Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ДИРЕКТОРИТЕ НА МВР-СЛУЖБИТЕ НЕ ТРЯБВА ДА СЕ НАЗНАЧАВАТ ОТ ПРЕЗИДЕНТА

категоричен е бившият министър на вътрешните работи от кабинета на Иван Костов. Според него, ген. Борисов има благородните амбиции да постигне много, но някои от съветниците му пренавиват пружината. Г-н Йорданов, какво означава понятието политически кабинет на МВР? Вие бяхте първият вътрешен министър с такъв кабинет.- Преди мен цивилни министри са били Христо Данов, Йордан Соколов и Николай Добрев. При тях обаче нямаше политически кабинет. Това понятие беше въведено в нашето законодателство със Закона за администрацията и то определя един кръг от длъжности, които са най-близки до съответния ръководител и които имат задачата да го подпомагат при взимането на решенията. Когато обсъждахме термина в правната комисия на 38-ото Народно събрание, аз предложих да заменим думата политически кабинет с консултативен или с нещо подобно, за да може да изразим по-точно същността на тази група от длъжности. Предложението ми обаче не беше прието. Подобна структура помага ли на МВР, или не?- Не, не бих казал, че пречи. Всъщност, откакто в МВР съществува политически кабинет, се видя, че това до голяма степен позволява да се разшири гражданският контрол върху министерството. Очевидно е, че министърът трябва да бъде гражданско лице. И въпреки многобройните спекулации по темата съвсем ясно е и друго - в държавите, към които се стремим, министрите на вътрешните работи са юристи. Министърът има своите функции и те са съвсем точно определени в Закона за МВР. За съжаление в България не се разбира, че министърът не е оперативен работник и не може да хукне след едно полицейско куче по горещите следи. Има си хора, които отговарят за тези неща. Но истината е, че трябваше да се появи цивилен човек в министерството, който да има достатъчно време, за да може да осъществи и девоенизацията, и създаването на политическия кабинет. Оказа се, че в миналото за тези неща или не е имало достатъчно желание, или не е останало време. Може би малцина са вече хората, който си спомнят каква съпротива имаше, когато внасяхме законопроекта за девоенизацията. Аз заварих един готов законопроект, които предвиждаше девоенизация на почти всички служители в МВР. Ние редуцирахме тази идея и на практика девоенизирахме само административните дирекции. А Дирекцията за оперативно издирване (ДОИ) и Дирекцията за оперативно-техническа информация (ДОТИ)?- Може би беше грешка, че девоенизирахме и тях, но би могло, при една следваща промяна на закона, нещата да бъдат върнати в предишното положение. Мислите ли, че Законът за МВР е толкова калпав, колкото смята генерал Бойко Борисов?- Не бих казал, че е калпав. Законът има вида, който е бил необходим към момента на приемането му. Това, което на мен не ми харесва в него, е, че има много длъжности, за чието назначаване се иска президентски указ. Получава се нещо като двойно подчинение на хората и, казано на разговорен език, те не знаят на кой Господ служат. А това пречи на работата. От друга страна, разделянето на министерството на толкова много национални дирекции също едва ли помага кой знае колко. Техните директори се възприемат едва ли не като местни феодали и колкото по-добре са поставени пред министъра или главния секретар, толкова повече забравят, че дирекцията, която ръководят, е част от МВР. Наистина ли смятате, че назначаването на директорите на националните служби в МВР с президентски указ е грешка?- Определено да. Не може един човек да се намесва в кадровата политика на МВР и в същото време да няма никакво отношение към работата на министерството. Ние имаме съвсем ярки примери от последните месеци - Георги Първанов още не беше встъпил в длъжност, когато осуети назначаването на титулярен директор на Национална служба Сигурност. До ден днешен никой така и не разбра защо. Кой тогава трябва да назначава тези директори? Министърът на вътрешните работи?- Разбира се. Ако трябва да има някой, който да се назначава с президентски указ, това трябва да е единствено главният секретар на министерството - като най-висшата професионална длъжност. Останалите назначения са прекалено широк ангажимент на президента, който нито му е необходим, нито пък е полезен за МВР. Смятате ли, че тези неща трябва да намерят място в бъдещия проект за промени в Закона за МВР?- Явно, след като го казвам. А на кого трябва да бъдат подчинени спецслужбите? В последно време много се говори, че те трябва да бъдат подчинени на една шапка?- Не се говори само в последно време, винаги се е говорило за обединяването на спецслужбите. Ген. Божидар Попов имаше много голямо желание спецслужбите да се обединят и да бъдат ръководени от министър без портфейл. Такъв модел например работи добре в Унгария - говоря за контраразузнаването, разузнаването и военното разузнаване. Но това е един изключително тежък за решаване въпрос, защото винаги се опира до разминаване в интересите на Министерския съвет, парламента и президента. Според мен, са възможни две решения. Първото е - запазване на сегашното положение, но с много ясно и категорично регламентиране на правата и задълженията на тези служби, както и на взаимоотношенията между тях. Другият вариант е тяхното обединение. Извън системата на МВР?- Може и извън системата на МВР. Всичко е въпрос на политическо решение, но политическата ситуация в България, по мое мнение, сега не позволява приемането на подобен закон. Защо?- Правителството на управляващото мнозинство има твърде много проблеми, за да може да си позволи лукса да бъде приет подобен закон. Дори и самите те да си го предложат за обсъждане в парламента. В същото време не се знае каква позиция ще заеме президентът и какво точно ще поиска. Все пак той е в началото на мандата си, ползва се с популярност и се чувства достатъчно силен, за да може да се противопостави на едно решение на Министерски съвет, което няма да му харесва. По ваше време срещу една от службите, за които говорим - НСС, бяха отправяни периодично остри критики за качеството на нейната работа. Докато бяхте министър, коя служба работеше най-добре?- Не бих си позволил да деля службите по този начин, нито пък да ги противопоставям една на друга. Аз заварих неособено добри отношения между някои служби, опитах се да променя нещата, но успехът ми беше умерен. Кои служби имате предвид?- Две от тях, които са толкова близо една до друга, че ги дели една метална решетка (става дума за НСС и НСБОП - бел. ред.). Вероятно знаете, че директорите им обещаха да срежат решетката с флекс символично, за да покажат, че нямат проблеми помежду си.- Не, не съм чувал такова нещо. За разлика от министър Петканов, вие направихте доста смени на директорите на националните служби...- Не. Например - заварих ген. Василев в Националната полиция и той си остана там при напускането ми. Същото се случи с полк. Кирил Войнов (шеф на противопожарната охрана - бел. ред.) и с ген. Атанас Атанасов (на контраразузнаването). Полк. Румен Миланов беше директор на жандармерията и оглави НСБОП, след като уволних Кирил Радев. Нови са директорите на Гранична полиция и Жандармерията. Като споменахте Гранична полиция, знаете, че полк. Валери Григоров беше наказан заради смъртта на един войник, замръзнал в планина Беласица. Защо не беше наказан ген. Васил Василев, когато се разбра, че полицай е застрелял 16-годишната Елеонора Димитрова?- Вината, при едни и същи експерименти, с течение на времето в България се преценява по различен начин. Аз веднъж имах възможност да припомня, че по време на служебното правителство на Ренета Инджова стана едно убийство пред столичния хотел Плиска. Тогава виновни като че ли нямаше. След това беше убита Станиела край Сливен и големият виновник стана директорът на националната полиция полк. Славчо Босилков, който беше уволнен. Когато беше убита Елеонора, виновен се оказах единствено аз. А защо ген. Василев не беше наказан?- Ние говорихме по този въпрос преди малко - назначаване и освобождаване на директори на национални служби. Тогава имаше отказ на президента да подпише указа за освобождаването му. Тогавашният държавен глава обяви своите мотиви и аз не мога да ги коментирам. Неотдавна проф. Петканов уволни управителя на фирмата БМВ Веселин Нинов, заради сделката с 300-те полицейски опели. Каква е истината за тази сделка? Още повече че имаше и следствено дело по въпроса?- Автомобилите са собственост на фирмата БМВ, която пък е 100 процента собственост на МВР. Използвахме тази схема, защото нямахме пари. И, ако се върна във времето, аз отново бих помогнал за осъществяването на една подобна сделка. Защото колите в момента са по пътищата на страната, полицаите работят с тях и са доволни от това. В края на мандата си имах разговор с Иван Костов на тази тема и той каза: Много хубаво стана това, че полицаите вече имат нови коли, за следващата година ще трябва да заложим в бюджета ви средства за още. Значи няма нищо нередно?- Сто процента. Многократно съм обяснявал, че когато търговско дружество сключва сделка, то няма ангажимент да спазва процедурите по закона за обществените поръчки. Ако някои хора си бяха направили труда да прочетат първите пет-шест текста от закона, щяха да разберат каква е истината. Аз понякога си задавам въпроса дали не са прочели, или просто не им е изнасяло да запомнят прочетеното. А защо делото е образувано срещу неизвестен извършител? Въпреки че се знае кой е титуляр на министерството, кой е управител на фирмата и кой има право на последен подпис? Кой всъщност е подписал документите при сключването на сделката? - Договорът е сключен от дружество БМВ. В Дженерал Мотърс ходиха заместник-министър Явор Хайтов, Веселин Нинов и Йордан Ковачев, бившият вече шеф на тила на министерството. Аз на хората от Дженерал Мотърс не съм им виждал очите, освен когато дадохме колите на пл. Народно събрание. А другата част от въпроса ви трябва да я насочите към хората, които са водили следствието. Лично на мен ми омръзнаха спекулациите по тази тема и заведох дело срещу вашата колежка Милена Димитрова от 168 часа за обида и клевета. Първото съдебно заседание е насрочено за 17 април. Докато бях министър, можех да търпя, защото ако един министър заведе подобно дело, ще се изтълкува като злоупотреба с власт. Е, сега вече съм адвокат и мога да защитавам името си, както преценя за добре. Колкото и да се опитват да отлагат и протакат делото, достатъчно млад съм, за да го приключа. Все по-често се говори за война между ген. Борисов и проф. Петканов. Каква е оценката ви за това, което се случва в МВР?- По принцип винаги е възможно да припламнат искри между хората в това министерство. Не мога конкретно да говоря за това, което става, защото моята информация е от пресата. По време на мандата си работихте с двама главни секретари. Прехвърчаха ли искри между вас и ген. Божидар Попов и ген. Славчо Босилков?- Между мен и ген. Босилков никога не са прехвърчали искри. Разбирахме се много добре. С него работих по-добре. С ген. Попов като че ли ни беше по-трудна комуникацията. Въпреки всичко обаче не сме давали възможност да се говори по такъв начин, по какъвто се говори сега. Затова се срещнах с проф. Петканов. Защото те са хората, които с действията си трябва да покажат, че това което се пише, не е вярно. Пак казвам - проф. Петканов е един много добър юрист и има възможността да покаже как политическо лице може да ръководи силово министерство. В същото време у Бойко Борисов се забелязва едно огромно желание за работа и амбиция за постигане на добри резултати. Всичко това са неща, които трябва да бъдат подкрепени. А редно ли е главният секретар да обикаля из цялата държава и лично да ръководи почти всички полицейски операции?- Мисля, че в този случай ген. Борисов има някои съветници, които като че ли пренавиват пружината. Кои са те?- Огледайте се около него.

Facebook logo
Бъдете с нас и във