Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ДНСП СЕ ПОХВАЛИ С ВЕХТА СЛУЧКА

Мощният канал за трафик на крадени коли, чието разкриване бе гръмко обявено в началото на седмицата от шефовете на националната полиция и митниците, се оказа разкрит още преди месец и половина от служители на РДВР-Русе. И то без много-много фанфари. През последните две години основната интрига между правозащитната и правосъдната система вървеше главно в посока кой е виновен за това, че престъпниците продължават да се разхождат на свобода и да рабоят необезпокоявани. Периодично разменяните удари между МВР-ръководството и председателите на най-различни по ранг съдилища (основно) до такава степен се превърнаха в най-обикновен делник, че омръзнаха на всички. Едва ли са много хората, които днес помнят, че всичко започна през далечната вече есен на 2001 г., когато на 17 септември избухна първият скандал между вътрешното ведомство и Софийския районен съд по повод задържането и пускането под гаранция на нарочения за наркобарон номер едно на България - Киро Японеца. Оттогава досега сезоните се смениха по няколко пъти, но интригата остана: ако няма да е Киро Японеца, ще са някакви рибари. Ако не са рибарите - в окото на бурята ще са я минималната доза наркотик, я нещо друго. Напоследък модните тенденции в тази посока са две и те са свързани с Наказателния кодекс. Едната дупка в НК (която връзвала ръцете на МВР от години) е липсата на текст, изпращащ всеки, у когото е намерен взрив, директно в затвора. Вторият наказателен проблем е свързан с факта, че в НК има два текста, по които могат да бъдат съдени автоджамбазите - за кражба и противозаконно отнемане на автомобил. Съвсем образно - кражба има, когато автоджамбазин влезе в чужд автомобил, откара го на друго място и го продаде (независимо дали на части, или цял). Противозаконно отнемане има тогава, когато някой вземе чуждо возило, използва го ден-два (или седмица), след което го зареже на някоя улица или насред полето. На пръв поглед разлика между двете деяния няма, макар в действителност изобщо да не е така. И понеже темата е необятна и се простира назад във времето чак до основоположниците на римското право, днес само ще бъде маркирана. По следния (също образен) начин: санкциите за противозаконно отнемане на возило, описани в НК, са доста по-солени от санкциите за кражба на лека кола. Освен това за полицията и прокуратурата е много по-лесно да докажат противозаконното отнемане, отколкото кражбата. Защото за първото деяние се иска просто един факт - незаконно влизане в чужда лека кола. Докато за второто престъпление се иска не само доказване на престъпен умисъл, но и доказване на разпореждане с чуждата собственост. Много още може да бъде проължен списъкът с горещите точки, пречещи на МВР и съдебната система (като цяло) да се прегърнат и да поведат борбата срещу престъпността така, както се полага по закон. Уви - нищо от такова нито се е случило досега, нито е на път да се случи. Въпреки нескончаемия поток от декларации, че работата си върви и войната между институциите е плод на някакви си моментни недоразумения.Последното доказателство за това, че на хоризонта надвисва нов скандал (и то грандиозен), бе сведено до знанието на обществеността в началото на седмицата. Освен че е абсурдна по своята същност, случката е ключова и по още една причина - борбата за публично признание и висок рейтинг се пренесе вътре в МВР и е на път да изпокара помежду им регионалните дирекции на вътрешните работи и софийската им шапка - ДНСП. В петък (28 март) пресцентровете на МВР и Агенция Митници (вън и независимо един от друг) информираха националните медии за това, че в понеделник (31 март) в сградата на ДНСП шефовете на националната полиция ген. Васил Василев и на Агенция Митници Асен Асенов ще отчетат резултатите от съвместната операция Дунав, при която е разбит мощен канал за трафик на крадени леки коли от Франция и Швейцария към България.. Точно в 10 ч. на уречената дата, пред репортерските камери и микрофони, струпани във фоайето на ДНСП, появиха се директорът на националната полиция ген. Васил Василев (придружаван от заместник-директорът на ДНСП полк. Минко Брайков, шефа на направление Криминално полк. Тодор Илиев, шефа на сектор Престъпления, свързани с моторни превозни средства полк. Крум Филипов) и шефът на Агенция Митници Асен Асенов. Освен тях на трибуната се наредиха още прокурорите от Върховната касационна прокуратура Цеко Йорданов (ръководител на отдел Следствен), Асен Арсов и Боян Тошев. След задължителната петминутка, нужна на тв-операторите и фоторепортерите да увековечат паметното събитие, ген. Василев откри пресконференцията и отривисто отрапортува стореното от полицията, спецслужбите и митниците (изказването му публикуваме отделно - бел.ред.). Съвсев накратко картината изглежда така: при съвместна операция, под кодовото име Дунав, е разбит канал за крадени коли от Франция, чийто четиричленен мозъчен тръст бил в Русе. Първата информация за престъпната дейност на бандата постъпила в ДНСП още през лятото на миналата година и веднага била създадена необходимата организация за проследаването на лицата. Оше тогава топченгетата на ген. Василев научили и името на тартора на престъпната групировка - Коста Аврамов, 40-годишен, от Русе. След неколкомесечна усилена оперативно-издирвателна дейност (благодарение и на усилията, положени от няколко чужди спецслужби и митнически агенции) каналът е разбит. Установено е, че бандата на Аврамов е откраднала и продала в България (основно в Русе, Силистра, Шумен и София) 41 крадени автомобила, като имало данни за още 32 леки коли, вкарани у нас от престъпната група. По време на брифинга бе описана и схемата, по която са работили автоджамбазите: задигнатите от Франция и Швейцария автомобили са легализирани у нас с фалшиви номера и документи, изработвани в България. Данните за идентификационните номера на рамата и двигателя са изпращани от автокрадците чрез SMS, документите менте са попълвани в България и са връщани обратно (най-вероятно чрез някоя от фирмите за експерсни куриерски услуги - бел.ред.). След това за съучастниците на Аврамов не бил никакъв проблем да докарат крадените коли в България, да ги прекарат през вътрешна митница и да ги регистрират в КАТ. Процедурата била улеснена от факта, че в Западна Европа съществува практика, според която от открадването на една кола до нейното обявяване за международно издирване чрез Интерпол обикновено минават две-три седмици. Перфектно проведената операция завършила с арестуването на четиримата автоджамбази (в това число и на тартора Коста Аврамов), а разследването на случая продължава с цел изясняване на цялата картина, нарисувана от престъпната групировка. Според прокурор Цеко Йорданов, шеф на отдел Следствен във Върховната касационна прокуратура, става дума за организирана престъпност и ние сме длъжни да действаме с МВР организирано. Оттук нататък - заяви той - ние поемаме под наш контрол цялата информация и се надявам материалите да дойдат още днес (понеделник - бел.ред.). Ще бъдат образувани предварителни производства за всеки случай поотделно. По сегашния НПК подсъдността е на районен съд, а това определят и съответната районна прокуратура и окръжна следствена служба. Но точно този момент - продължи прокурор Йорданов - кога случаят да се възложи на Националната следствена служба, още не е уточнен. Причината е, че има престъпни деяния, които са от нейната компетентност. Това може да стане на по-късен етап, достатъчно е да овладеем основните свидетели, да ги установим и да ги разпитаме по места, а след като съберем цялата информация, ще възложим случая на националната следствена служба. Няма да има никакъв проблем, обобщи висшият магистрат.В края на брифинга всички уастници се обединиха около идеята, че работата по окончателното разбиване на канала продължава. И на никого от тях не му и мина през ума, че некои журналисти още преди два месеца са отразили разбиването на същия този канал. Само че на друго място и по друг повод...

Facebook logo
Бъдете с нас и във