Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ДЪРЖАВАТА СРЕЩУ БЕЗМИТНИТЕ МАГАЗИНИ

За едни сватба, за други брадва! Така е било винаги, така е сега, а със сигурност ще бъде и занапред. Няма как - когато става въпрос за пари, почти е невъзможно всички страни да бъдат удовлетворени.
На такива изводи ни навежда съдбата на безмитните магазини и бензиностанции. След като на 1 януари 2007 г. обектите на влизане в България (т.нар. входящи трасета) от страни, които не са членки на Евросъюза - Сърбия, Македония и Турция, хлопнаха врати, скоро същата участ може да сполети и тези, разположени на излизане от родината към същите страни.
Тъй като напоследък едно през друго се чуват твърдения за далавери в безмитните обекти, контрабанда на акцизни стоки и т.н., нека се опитаме да отговорим на един простичък въпрос. А именно - какви големи благини ще ни се случат, ако правителството вземе окончателно решение да затвори и последния обект?
Без необходимост от дълбоки размишления чистосърдечно ще си признаем - нито контрабандата ще спре или пък намалее, нито пък куфарните търговци ще се скрият в миши дупки или ще започнат да гледат картофи...
Дори напротив. Защото, както гласи Третият закон на Нютон Всяко действие има равно по сила и обратно по посока противодействие.
Безмитните търговци се подчиняват на една позната и разбираема философия - продаваме, правим и развиваме бизнеса си, колкото можем. Съответно печелим, реализираме съвсем нелоши обороти (от порядъка на десетки милиони на година). На нито един клиент, който влиза в магазина, на челото му не е изписано, че е куфарен търговец и влиза в магазина, за да напазарува десет стека цигари, които после ще внесе в страната, за да ги продаде с печалба.
Железен е и логичният извод на търговците, че е работа на митничарите и граничните полицаи да следят пътниците да не внасят в страната по-голямо количество, отколкото имат право да носят. А то е добре известно - стек цигари, бутилка алкохол и 50 мл парфюм.
Нещо повече. След като Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия се промъкне в Комисията по бюджет и финанси, след това ще трябва да се придвижи до пленарна зала, а накрая депутатите ще решат дали наистина да закрият и безмитните обекти на излизане от страната.
Ще трябва да отбележим още един несъмнен факт - ако това все пак стане, тогава шофьорите със сигурност ще предпочетат да зареждат в безмитните бензиностанции и да пазаруват от корекомите в съседните страни. Комшиите от турска страна вече потриват ръце, строят нови обекти, а цените в тях се завишават.
И не на последно място трябва да споменем още три много съществени момента. Първият е, че на улицата ще останат стотици работници, които честно са си изкарвали хляба и са хранели семейства. Вторият е, че изведнъж се съсипва бизнесът на фирми, който е граден 17 години.
А третият е, че срещу България със сигурност ще бъдат заведени десетки дела в международните съдилища, ако в крайна сметка безмитният бизнес се срине до основи.
Верен на обективността, Параграф 22 ви предлага мненията на различните страни по тази наболяла тема.
А как работят контрабандните канали може да научите в предаването На чисто по Нова телевизия в неделя (16 март) от 11.30 часа.

Бившият митничар Любомир Терзиев:
НАД 80 ТИР-А ГОДИШНО ВКАРВАТ КОНТРАБАНДНИ ЦИГАРИ

Г-н Терзиев, обществена тайна е, че контрабанда на цигари, или пък на каквито и да било други стоки, е невъзможна без участието на митничари...
- Определено. Просто няма как да стане далаверата без участието на митничари, които са на смяна и без гранични полицаи, които също трябва да бъдат предупредени, за да не се провери евентуално пломбата, с която влиза автомобилът, микробусът или пък камионът. Тази пломба се къса отвън и се имитира, че стои на мястото си. Прикрепена е само за параван.
Маршрутът е проигран и от години се използват едни и същи контрабандни канали. Знае се къде могат да бъдат слабите и опасните места и там обикновено се вземат мерки, за да се запушат устите и да се затворят очите на проверяващите органи, които евентуално могат да спрат средството, с което се превозва стоката. Прави се така, че тя да достигне безпроблемно до крайния получател.
Чрез подкуп?
- Ами на този свят безплатен обяд няма.
Колко е тарифата за ТИР контрабандни цигари, да речем?
- Чувал съм, че се плаща някъде от порядъка на около 200 евро.
На човек или на цялата група проверяващи?
- Става дума за целия екип, оттам нататък колко човека са си е техен проблем. Не може да се плаща на човек. По данни на Съюза на потребителите на цигари в България ежегодната нужда от вносни тютюневи изделия е от порядъка на около 110 камиона. По данни на агенция Митници в страната легално влизат не повече от 30 камиона годишно. А пък останалата част, сами разбирате, влиза по другия начин.
Затова се изисква митничарите и гранични полицаи да са едни и същи лица по време на операцията...
- Именно поради тази причина хората, които са на граничните пунктове, са несменяеми повече от десет години, защото това е една добре смазана машина, която добре знае кого да пропусне, да спре и на кого какво да даде.
Накъде се разпределят след влизането им цигарите, след като години наред се използват едни и същи маршрути? Дайте ни пример за подобно трасе.
- След като стъпят на родна почва, те веднага тръгват, да речем, в посока Пловдив. В Града под тепетата има депо, където се разтоварват. Знаете, че квартал Столипиново е пълен с цигари, които се продават навсякъде, включително и в будките. Може би знаете, че голяма част от тези цигари стоят в кола, паркирана близо до магазина. Продавачът разполага само с един-два стека, за които винаги може да каже, че са за него, и по този начин да се избегне евентуална проверка.
Що се касае за по-малкото зло - куфарните търговци, има ли механизъм да се ограничат покупките им от безмитните магазини?
- Ами на челата им не пише, че са куфарни търговци. Трудно се познават.
От асоциацията на безмитните оператори настояват магазините и бензиностанциите да не се затварят. Правилно ли ще е едно такова решение?
- Аз нямам нищо против те да си работят и да си продават стоката. Нужен е обаче много по-силен и качествен контрол от страна на митничари и гранични полицаи.

Бившият заместник-министър на финансите Георги Кадиев:
И БЕЗ БЕЗМИТНАТА ТЪРГОВИЯ КОНТРАБАНДАТА НЯМА ДА СЕКНЕ

Г-н Кадиев, в междинния доклад на Европейската комисия за напредъка на България в началото на февруари тази година се посочват само две изречения за безмитните магазини, в които се твърди, че през последните години са увеличили значително оборотите си. Какъв е вашият поглед върху тази информация?
- Според мен това е чисто фактологическа грешка. Друга подобна неточност беше тази, че проблемни са магазините между България и Сърбия, и Турция. По някаква причина беше изключена Македония, а там също има безмитни обекти.
В доклада не се споменаваше абсолютно нищо за затварянето на безмитните магазини и бензиностанции на излизане от България към страни, които не са членки на Европейския съюз.
- Да, така е. Съгласно митническите регламенти България няма задължение да закрие безмитните магазини на изходящо трасе. Ангажиментите, които имахме, бяха да закрием всички безмитни обекти на входящо трасе. Това са неща, които ние направихме без уговорки от 1 януари 2007 година. Затворихме ги и оставихме единствено три от девет бензиностанции, които са на изходящо трасе, а от 50 и повече магазина останаха около петнадесет.
Не смятате ли, че ако наистина парламентът приеме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия, с което ще се турят катинари и върху последните безмитни обекти, шофьорите ще пълнят джобовете на магазини и бензиностанции в съседните страни?
- Действително това беше един от контрааргументите - че ние по този начин всъщност стимулираме икономиките на съседни държави, тъй като насърчаваме шофьорите да зареждат в техни бензиностанции например. Трябва да кажа, че има известна логика в това, особено що се касае за Турция. Политиката на южната ни съседка е точно обратната - изграждане на повече безмитни магазини и особено безиностанции с цел стимулиране на експорта. В случая той наистина ще предпочете да отиде на турската безмитна бензиностанция вместо на българската, на която има акциз и ДДС и на която трябва да плати чувствително по-висока цена.
Това означава, че сте единни в мнението си с Асоциацията на безмитните оператори. А дали също като тях мислите, че ако останем без нито един безмитен магазин и бензиностанция, няма да се стимулира още повече контрабандата?
- Да. Това са мерки само да натискат контрабандата, но не може да я изкорените по този начин. И тя ще продължава да съществува дори и след затварянето на безмитните магазини. Отново ще има контрабанда на цигари и от Сърбия, и от Украйна и от безмитни магазини на други държави. След като има икономически интерес за тая контрабанда, не можете да запушите дупките. Няма начин и никой не е успял някъде да го направи.
Голяма мъка за честните митничари и гранични полицаи са куфарните търговци. Какви са хитрините, които те прилагат?
- Ще започна с познатия случай, при който посред лято, при 35-40 градусова жега, един се беше навлякъл с голям шлифер, под който около тялото си беше увил около 25 стека цигари и така тръгнал да пресича границата. На пръв поглед това количество не е кой знае колко голямо. Но като сумирате всички тези хора, умножите ги по стековете, които могат да пренесат, по колко пъти те пресичат границата, в крайна сметка се получава една доста сериозна цифра.
Що за хора се захващат с този занаят?
- Говорим за големи групи от ромско население, които живеят в пограничните райони, в близост до контролно-пропускателните пунктове. Има малки КПП, като Златарево на границата с Македония, както и няколко малки на границата със Сърбия, където най-малко 20% от трафика на хора през тях е точно на такива търговци.
Шофьорите на ТИР-ове и пътниците в автобуси не се ли вербуват от куфарни търговци?
- Абсолютно. Много често физически лица напускат България в посока Сърбия, да речем. Купуват 20 стека и ги дават на някой камион, който влиза в България, и се разбират за някаква сума, която те ще му платят, когато камионът ги вкара обратно в страната. Разбира се, не всички ТИР-ове могат да се проверяват. Практиката е между 2 и 7-8% от тях да се проверяват при преминаване през страната. Даже и те са много. Така че вероятността да минат такива цигари е много голяма.

Асен Асенов - член на Асоциацията на безмитните оператори и изпълнителен директор на Кореком Принцес:
ИЗХВЪРЛЯМЕ БЕБЕТО ЗАЕДНО С МРЪСНАТА ВОДА

Г-н Асенов, обвиняват безмитните магазини в контрабанда на цигари и алкохол. Какво е становището на безмитните оператори?
- Проблемът контрабанда съществува очевидно не само на сухопътните и въздушните граници. Той съществува в цяла Европа. Когато пресичат границата, куфарните търговци подлежат на контрол от митническите власти. Това не е проблем на безмитните оператори, въпреки че ние всячески се стараем със собствени средства - с въвеждането на т.нар. вендър контрол, т.е. клиентски контрол - да ограничаваме по-големи покупки.
Както се казва - работата ви е да продавате...
- Точно така. Работата ни като продавачи, като безмитни оператори по места е да продаваме стоката в наличност, която изцяло се оформя като износ. Оттам насетне кой в какви схеми влиза и кой на кого продава е работа на полицията и на митническите власти. И както виждате, те напоследък отбелязват успехи в тази насока. Не смятам, че нелигитимният внос е в такъв размер, че да застрашава вътрешния пазар. Нито смятам, че е в по-голям размер, отколкото в други държави членки на ЕС.
Ще ограничи ли контрабандата евентуално хлопване на вратата и на последния безмитен обект по нашите граници?
- Това в никакъв случай и по никакъв начин няма да ограничи контрабандата. Дори напротив - ще създаде условия за нейното разрастване. Би се освободила територия за нелегитимен внос на акцизни стоки от съседни държави. Ефектът, който се получава, ще е обратен. И аз мога да ви гарантирам, че и в бъдеще, дори когато ги няма тези безмитни магазини, ако пушите, вие ще продължавате да си купувате подобни цигари по будките.
Значи заинтересованите ще намират начин да се домогват до контрабандни цигари?
- Абсолютно. И търговците ще намерят начин. Ще отидат в Турция и ще намерят източник. Или ако не го намерят, ще го създадат. Могат да стимулират нелегалното производство на подобен тип цигари. Така че те няма да се променят само заради това, че безмитната търговия ще бъде закрита по сухопътните граници. Мисля, че подобно мислене е наивно.
А освен това ще пренасочи купувачите към техните безмитни обекти?
- Точно така. Тогава потокът от пътници ще бъде обслужван от съседните нам обекти в Турция, в Сърбия и в Македония, където реално такива обекти и в момента съществуват. И трябва да ви кажа, че решението на правителството беше посрещнато с голямо облекчение и радост от нашите конкуренти в Турция. Те реконструираха своите магазини, увеличиха търговските си площи и предлаганата в тях стока.
В едно проучване на Центъра за изследване на демокрацията от декември 2007 г. се твърди, че оборотите на безмитните магазини за миналата година са скочили почти четири пъти в сравнение с тези от 2006-а. Верни ли са, според вас, тези данни?
- Категорично не. Мога да кажа, че е точно обратното. За 2007 г. нашата фирма регистрира спад на оборота на акцизни стоки с около 40% в сравнение с 2006 година. Така че данните на ЦИД не отговарят на истината. Мнение на асоциацията е, че именно този доклад е в основата на тези две изречения, касаещи безмитната търговия в междинния доклад на Европейската комисия за напредъка на България. Никъде в доклада на ЕС по повод България няма и една дума за закриване на тези обекти. Нито препоръки в тази насока. Това, което се визира там, е борбата с нелигитимния внос, съответно с хората, които осъществяват тази дейност. Но това не сме ние.
А как върви търговията от началото на тази година?
- В сравнение с първите два месеца на миналата година оборотите са същите.
Обвиняват безмитните оператори, че продават много повече стекове цигари на един клиент. А се знае, че при митническата проверка той може да внесе само един стек. Така ли е?
- Хората, които твърдят това нещо, не са запознати с естеството на нашата търговия. Ако постоите два-три часа в един търговски обект ще видите, че в повечето от случаите, в които спре например турски автобус на границата, не всички от рейса пазаруват. Предварително, защото обикновено много се бърза, се събират пари при двама-трима човека, които влизат в магазина и осъществяват покупките и след това ги раздават на останалите пътници. И това е често срещана практика. Пък и не е никак трудно от чисто техническа гледна точка. Знаете, че съществуват модерни касови апарати с мощни лазерни скенери, които позволяват да бъде маркиран голям обем стока. Ако продадете в един обикновен магазин бутилка газ и някой после направи бомба от бутилката, може ли вие да сте виновен за това, че сте я продали? В случая точно това се получава.
От асоциацията заговорихте, че ще бъдат предявени искове срещу държавата. Какво е развитието на тази идея в момента?
- Не крия, че собственикът на нашите дружества (турският бизнесмен Суди Озкан - б.а.) обмисля тази възможност, но все още няма проведени консултации с адвокат. Нормално е чуждестранни инвеститори, придобили тези предприятия вследствие на приватизационни сделки, да започнат съдебни дела срещу българската държава в международните съдилища. Нормално е и да искат обезщетения за закриването на техния бизнес по начин, който според мен прилича много на национализация. Ако българската държава бъде осъдена да плати 200-300 млн.евро, тези пари ще излязат от бюджета и ще ги плати другият данъкоплатец.
Какъв тогава е разумният вариант, според вас?
- Според мен разумният вариант е тези търговски обекти да продължат да съществуват с изцяло платени мита за акцизните стоки, но с възможност за развитие в друга посока като парфюмерия, козметика и стоки, облужващи преминаващите пътници. В момента изхвърляме бебето заедно с мръсната вода от коритото.
Наистина ли дребните търговци се снабдяват от безмитни обекти с тютюневите изделия?
- Ще ви дам следния пример. Ако лятото отидете на море, едни от най-продаваните нелегитимно цигари там са Регал и Супер Кингс. Цигари, които изобщо не се продават в безмитните магазини в България. Не искам да кажа, че въобще не съществува проблемът с това, че някой купува от безмитен магазин - било той български, турски или без значение какъв - тютюневи изделия над разрешения лимит и ги внася нелегитимно в страната. Искам да кажа, че на купувача не му е изписано на челото, че е куфарен търговец.
В тази връзка споменахте за упражняване на контрол от самите безмитни магазини. Как точно смятате да се осъществи този контрол?
- Търгувайки в някой от безмитните обекти, клиентът да се регистрира. Тоест - паспортният му номер да бъде вписан и нашата система автоматично да не позволява по-голяма продажба от фиксираната в закона. Смятам, че точно това са правилните мерки.

Началникът на Гранично полицейско управление - Свиленград, Николай Чилингиров:
ГОНИМ СЕ КАТО КОТКА И МИШКА С КУФАРНИТЕ ТЪРГОВЦИ

Г-н Чилингиров, Свиленград е един от градовете, за които се знае, че не страда от липса на куфарни търговци. С какви хитринки те се опитват да преметнат митничари и гранични полицаи?
- Системата е следната. Съгласно Закона за безмитната търговия действащите безмитни обекти са на излизане от страната. Пътникът, който минава, си пазарува определено количество и заминава за Турция. Първата хитринка, която използват най-вече хора, настанили се под наем в пограничните села около ГКПП-Капитан Aндреево, е следната: в междинната зона между Турция и България те изчакват редовните автобусни линии към България. След това раздават по стек-два на пътник, каквото количество на практика законно могат да внесат. След това си ги прибират обратно и ги пласират на двойна или тройна цена на вътрешния пазар.
Каква е печалбата от един стек цигари да речем?
- Ами ако го купи за 15 лв., някъде в страната ще го пласира за 30 лева.
Срещу колко пари един пътник се съгласява да пренесе стек цигари през границата?
- Както се спазарят с куфарните търговци. Те са много гъвкави и тарифите им се сменят - в зависимост от съответните хора, които ще вършат услугата. Пътуват и отделни автобусни линии от Хасково, в които пък пътниците само с това се занимават. Техните мизи вървят от 50 цента до 1 евро. Някои пък се изкушават за едно евро да пренасят не по един стек, а дори по десет стека наведнъж примерно. Съзнавайки, че по този начин нарушават закона.
След като твърдите тези неща, хващани ли са подобни туристи?
- Имало е такива случаи и съответно им е съставян акт за митническо нарушение. В това отношение ние помагаме с каквото можем.
Значи успявате да надушите поне тези, които се осмеляват за едно евро да нарушат закона?
- Гоним се като котка и мишка. През нощта виждаме нарушителите с приборите за нощно виждане, но трябва да преценим на момента дали те са нарушители на държавната граница, или са трафиканти, преминали през зелената граница извън оградата на КПП. Имали сме и много случаи, на задържани турски граждани. Имали сме случаи в които - на зелена граница, покрай оградата сме задържали такъв минувач с два мастербокса и половина в раницата.
Споменахте, че това най-често се прави от хора, наели жилища в пограничните села...
- Да, така е. Това са безработни, които само с това се занимават. Като пренесат един-два стека цигари, кило картофи или нещо друго, си припечелват към 30-50 лв. на ден. В района на Свиленград има хора от Северна България, Делиормана, да не говорим за Любимец, Харманли, Хасково. Наемат си квартири в Свиленград и само с това се занимават.
Освен да се пренася пеш, стоката често се крие и някъде в автомобилите. Къде скътават стековете цигари, че да не ги надушите?
- Махат парното, тъпчат по десетина стека в жабките, използват стари коли, към които пригодяват тайници. Слагат се също в газови бутилки, в резервни гуми. Под седалките, лепят ги и по телата. Много са изобретателни.
Щом с такава охота говорите за вашите клиенти, сигурно вече ги и познавате?
- Когато някой направи два акта за митническо нарушение, ние не им позволяваме да напускат България. Имат категория ограничение за напускане на страната. Това са над 73 човека, които знаем като т.нар. трафиканти на цигари. Но това не е всичко. Започнаха да изнасят не само акцизни стоки.
А какво друго?
- Стигна се дотам да трафикират малки пойни птички, кучета и папагали за Турция. Понеже тук е скъпо, вкарват олио от Гърция в България. Пуснаха една нафта в Гърция, която пък държавата я дава с преференции на селскостопански производители и е три пъти по-евтина от продаваната у нас. Нашите - нали са изобретателни, си карат колите с тая нафта, като я прекарват през граничен пункт Капитан Петко войвода.

Facebook logo
Бъдете с нас и във