Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Фалстарт и на процеса срещу ексшефа на АПИ

Поредното знаково дело с предизвестен край - срещу бившия председател на управителния съвет (УС) на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров, се връща в прокуратурата за отстраняване на допуснати съществени процесуални нарушения. Подобно на случая "Ченалова" преценката на съда е, че от обвинителния акт не става ясно в какво точно е обвинен авторът на описаните в него деяния. Такова е заключението  на Софийския  градски съд, който пое делото след спор за подсъдност със спецсъда, където  то започна първоначално.  След няколко провалени заради отсъствие  на някоя от страните заседания специализираните магистрати решиха, че делото не е за тях. Спорът беше разрешен от Върховния касационен съд, който прецени, че процесът е за СГС.

Лазаров е обвиняем за оскъпяването на изграждането на участък от магистрала "Марица". Специализираното звено "Антикорупция" твърди, че ексначалникът на пътната агенция е проявил безстопанственост в особено големи размери, от което са последвали значителни щети за структурата, възлизащи на 41 630 050 лева. В хода на разследването е установено, че на 1 август 2011-а е подписан договор между италианската компания "Чи Ем Чи Ди Равена" за изграждане на лот 1 "Оризово - Димитровград" от аутобана към Турция. Дължината на тази отсечка е около 31 км, срокът за приключване на дейностите - 25 месеца, а стойността на проекта е около 133 млн. без ДДС. Всъщност обаче работата по трасето бе възложена на фирмата  "Пътища Пловдив", тогава собственост на бизнесмена и политик от БСП Георги Гергов, а през 2014-а купена от благоевградската фирма "Агромах".

Според първоначалния контракт строително-монтажните работи е трябвало да завършат през есента на 2013-а, само че това не се случва.Формалният изпълнител "Чи Ем Чи Ди Равена" се оправдал, че през зимата на 2013-а и пролетта на 2014-а е имало много дъжд, сняг и т.нар. форсмажорни обстоятелства, които са довели до преовлажняване на почвит, и е необходима тяхната "стабилизация" в участък от 1760 м, преди да се изгради пътят. Затова АПИ е обявила обществена поръчка за допълнителни строителни работи. Тя е спечелена от "Пътища Пловдив", с която на 30 юни 2015-а е сключен договор за допълнителни строителни работи на лот 1 от "Марица" с три обособени подобекта - "Стабилизиране на теренна основа под насипите и на пластове от зона Б", "Укрепване на откоси на изкопи" и "Проектиране и изграждане на съоръжения, осигуряващи преминаването на отводнителен канал, пресичащ трасето на магистралата при км 27+070".

Според прокуратурата Лазар Лазаров не е възложил извършването на проверка дали предвидените строително-монтажни работи за първия подобект вече не са били включени в предмета на договора от 2011-а, сключен между агенцията и "Чи Ем Чи Ди Равена". Освен това не е поискал от специализирана дирекция в пътната агенция обосновка на реалната необходимост от различните видове строително-монтажни дейности, предмет на обществената поръчка, нито  разчети как е формирана прогнозната й стойност от 42 987 400 лв. без ДДС. Накрая Лазаров е сключил контракта с "Пътища Пловдив" АД на стойност 51 343 630.80 лв. с ДДС. Така на пловдивската компания са платени  30 518 900.40 лв. за "Стабилизиране на теренна основа под насипите и на пластове от зона Б", въпреки че това е трябвало да свърши "Чи Ем Чи Ди Равена".

"На практика договорът между АПИ и "Пътища Пловдив" от 30 юни 2015-а предвижда изпълнение на вече договорени строително-монтажни работи, по които за възложителя има задължение за плащане", изтъква прокуратурата. Отделно "Пътища Пловдив" са получили още 4 672 080 лв. за направата на дренажни матраци на втория подобект, при все че направата им е била ненужна. На същата фирма са платени 6 027 000 лв. и за доставка на материал за изграждане на зона "А" поради несъответствие на материала от изкопа в участъка, макар че според обвинението той е бил напълно редовен, както и още 412 070 лв. за изграждането на въпросната зона.

"Направили сме необходимите действия съгласно закона и процедурите, които са разписани в пътната агенция. Магистралата е построена и пусната още през 2015 г., когато изтичаше срокът, в който трябваше да бъдат използвани парите от Европейския съюз. Ако не бяха направени тези участъци от автомагистралата, парите трябваше да бъдат върнати. Ако тази обществена поръчка не беше направена, магистрала "Марица" нямаше да бъде построена", коментира обвинението Лазаров. 

Твърдението му, че въпросната обществена поръчка е законна, беше подкрепено от бившия регионален министър Лиляна Павлова, която заяви, че не разполага с данни за нарушения при провеждането й. Павлова увери, че процедурата е била напълно прозрачна и е предприета на най-ниската предложена цена. От БСП обявиха обаче, че са "дадени допълнително 50 млн. лв. на една фирма, която усвоява 25 млн. сутринта и 25 следобед - срещу тези пари са направени само канавки и откоси". Както Лазаров, така и бизнесменът Георги Гергов отрекоха да е договаряно нещо под масата. Гергов се разграничи от "Пътища Пловдив" с аргумента, че е продал мажоритарния си пакет акции в дружеството повече от година преди да бъде сключен договорът за обществената поръчка, поради което нямал нищо общо с него.
 

Facebook logo
Бъдете с нас и във