Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ГОЛЯМОТО ХОДЕНЕ ПОД ТЕПЕТАТА ТЕПЪРВА ЗАПОЧВА

Ситуацията около обявената за приватизация на общинска фирма Градски транспорт - Пловдив ЕАД никога не е изглеждала по-безнадеждна. По всичко личи, че почти фалиралото дружество скоро няма да има нов собственик, а пловдивчани още дълго ще сънуват уютните и топли возила, които никога не закъсняват.
Причината за това песимистично начало се крие във факта, че в момента за приватизацията на общинското предприятие са в ход две процедури. По всяка от тях е одобрен съответен кандидат купувач, който води самостоятелна съдебна битка за правата си. А надзорниците на Пловдивската общинска агенция за приватизация (ПОАП) не знаят какво точно да сторят, защото работните им дни минават в обжалване на най-различни съдебни определения.
След дългогодишни нещастни опити фирмата да бъде продадена на частници (период, в който тя бе активно използвана от някои по-пъргави местни персони като спестовна касичка за политически и лични нужди), през 2005 г. общинарите под тепетата най-сетне запретнаха ръкави и сериозно се заеха с приватизацията на дружеството.
За целта, на 3 август с. г. Пловдивският общински съвет прие Решение № 235, в което отсече: Да се извърши продажба, чрез публично оповестен конкурс на един етап, на 135 235 поименни акции, представляващи 67% от капитала на Градски транспорт - Пловдив ЕАД.
Съгласно това решение, минимална конкурсна цена на обекта е 4. 824 млн. лева. Победителят трябва да изплати 25% от цената при сключването на приватизационния договор, а остатъкът - на шест равни вноски през половин година. Освен това, той се задължава да инвестира в дружеството не по-малко от 9. 450 млн. лв., да не променя предмета му на дейност за срок от 10 години, да запази не по-малко от 350 работни места през първите пет години и да обезпечи неизплатената част от цената на дружеството по един от следните три начина - банкова гаранция, ипотека на недвижими имоти на дружеството, залог на акции на дружеството.
Решението на Пловдивския общински съвет е публикувано в Държавен вестник на 21 октомври 2005 г., но конкурсът се проваля, защото двамата кандидат купувачи - Никан Лайн и Пловдив Приват, не внасят в определения срок искания депозит от 500 000 лева (или поне такова е официалното обяснение).
Три месеца по-късно, в Държавен вестник бр. 4 от 13 януари 2006 г. е публикувано второ решение на Пловдивския общински съвет (№ 339), прието на 20 декември 2005 година. Според него, условията за приватизацията на Градски транспорт - Пловдив ЕАД остават същите. Различни обаче са само харчовете на бъдещия собственик, тъй като ЕАД-то вече е оценено на 2. 8 млн. лв., а бъдещите инвестиции на новия собственик са фиксирани на 8 млн. лева. Според надзорниците на Пловдивската общинска агенция по приватизация, това рязко поевтиняване на общинското дружество, както и опрощаването на 1. 45 млн. лв. от бъдещите инвестиции се наложили, защото между двете конкурсни решения на общинския съвет, фирмата била натрупала нови дългове (или поне такова беше официалното обяснение).
Според регламента на втория конкурс, кандидат купувачите на Градски транспорт - Пловдив ЕАД трябва да подадат офертите си до 16 часа на 44-ия ден след публикуването на решението в Държавен вестник (26 февруари, неделя), като публичното отваряне на въпросните оферти ще стане няколко дни по-късно.
След изтичането на крайния срок обаче се случи нещо странно, защото 11-имата членове на конкурсната комисия едва не се изпотрепаха помежду си в спор кой кандидат купувач е внесъл навреме депозитната си вноска и кой не е. В крайна сметка продавачите на общинската фирма решиха, че отварянето на офертите ще стане при закрити врата, което веднага накара участниците в конкурса и ресорните репортери да се усъмнят, че въпросът е решен предварително. А вестта, че двама от кандидат купувачите на Градски транспорт - Пловдив ЕАД са оставени в играта, макар да са внесли депозитите си след изтичането на крайния срок, накара всички останали публично да обещаят, че ще съдят общината до дупка и за най-незначителната нередност.
До срещи с Темида обаче не се стигна, защото защото злополучният финал на конкурса породи... нова драма. На 6 март 2006 г. пловдивската фирма Хеброс бусООД бе обявена за победител в конкурса с 98 от възможните 100 точки. Тя спечели с обещание за 48. 37 млн. лв. инвестиции - шест пъти над минимално изисквания размер; с цена, по-висока със 100 лева от обявените 2. 8 млн. лв., и с ангажимент за запазване на 600 работни места при фиксиран минимум от 350 такива. Израелският ЕГГЕД Холдинг ЛТД и софийската фирма С Експрес АД бяха класирани на второ и трето място.
Два месеца по-късно, след серия от изтощителни преговори с ПОАП, Хеброс бус парафира предварително одобрения договор, въпреки че надзорниците на приватизационната агенция го промениха едностранно в последния момент. С промените надзорниците отказаха да признаят за инвестиция финансовия лизинг на нови автобуси и тролейбуси, който трябваше да бъде кредитиран с 27 млн. лв. от ЕБВР, отпадна и признаването на ДДС върху новия автопарк. Хеброс бус на секундата се оттегли от сделката и в официално писмо с основание определи действията на надзорния съвет фрапантно незаконосъобразни, неприемливи и против волята на избрания купувач.
След едномесечно умуване как да се измъкнат от кашата, малко преди Нова година общинският съвет реши да покани втория класиран кандидат-купувач ЕГГЕД Холдинг ЛТД да подпише в 15-дневен срок договор за продажба на 67% от общинската транспортна фирма. Израелците обаче не внесоха искания депозит от половин милион лева в определения за това 10-дневен срок и така общинският съвет и приватизационната агенция отново се озоваха в задънена улица.
Проточилата се приватизация на фирмата дойде в повече и на кмета на Пловдив Иван Чомаков, който изрази мнение, че дружеството трябва да се продаде на явен търг. На това решение се спряха и общинските съветници, които гласуваха нова процедура за търг с явно наддаване на 23 март 2007 година.
В последната седмица на март обаче стана ясно, че собствениците на Хеброс бус нямат намерение да си оставят каруцата в калта и са завели серия от дела заради проваления предишен конкурс. Едната жалба е срещу отказа на Надзорния съвет на ПОАП да одобри предварително парафирания приватизационен договор. Втората е срещу отказа на пловдивския Общински съвет да върне на дружеството внесения депозит от 500 000 лева. А с третата си жалба, Хеброс бус оспорва законността на явния търг, насрочен за 23 март, с мотива, че докато магистратите не се произнесат по първите две дела, предишната приватизационна процедура (за продажбата на 67% от Градски транспорт - Пловдив АД) не може да се смята за закрита.
Въпреки съдебната атака на Хеброс бус, на 23 март търгът все пак се състоя и бе спечелен от Транс сити АД (дъщерна фирма на споменатата Никан лайн), която обслужва две от частните линии в Пловдив и която бе сред кандидатите за приватизация на общинския транспорт през 2005 година. С оферта от 5. 128 млн. лв., при начална тръжна цена от 2. 63 млн. лв., Транс сити АД остави далеч след себе си софийската С Експрес и варненската Булимоти. Победителят в търга се ангажира да запази минимум 300 работни места, да изплати задълженията към работниците до 4 месеца и да закупи 60 автобуса и 65 тролейбуса.
Само две седмици по-късно пловдивският градски транспорт де юре се оказа с двама купувачи. На 11 април Хеброс бус осъди местната агенция за приватизация и общинския съвет, заради неподписаната сделка при предишната процедура. Пловдивският окръжен съд отмени като незаконосъобразно решението, с което надзорният съвет на ПОАП е одобрил, но с изменения, предварително парафирания договор с Хеброс бус. Със същото решение на съда, Пловдивският общински съвет бе задължен да върне на дружеството депозита от 500 000 лв., внесен за участие в конкурса, както и да възстановят разходите на Хебрус бус по две от делата (общо 3052 лв.), които съдът обедини в едно.
Развитието на случая обаче не се хареса на друг участник в галимацията - Ангел Батаклиев, управител на новия победител в битката за общинския транспорт - Транс сити АД. След съдебното решение той призна, че е разтревожен за бъдещето на сделката. Той обясни притесненията си с факта, че сделката са приватизацията на Градски транспорт - Пловдив трябва да бъде подписана най-късно до 25 април, а пък в съдилищата под тепетата висят още... две дела, заведени от Хебрус бус. До 2 май Пловдивският окръжен съд трябва да вземе решение по иска на Хеброс бус за нищожност на явния търг, спечелен от Транс сити. А до средата на месец май, Пловдивския апелативен съд трябва да се произнесе по жалбата срещу решението на Общинския съвет за прекратяване на конкурса за продажбата на общинския превозвач.
За да докажат, че те също не са случайни хора, на 18 април собствениците на Транс сити АД контраатакуваха Пловдивската общинска агенция за приватизация (ПОАП), като обжалваха в съда приватизационната процедура на явния търг и поискаха тяхната сделка да бъде сключена на цена два пъти по-ниска от онези 5. 128 млн. лв., с които АД-то спечели надпреварата. Освен това, те оспориха допускането на другите двама кандидати до участие в търга с мотива, че те не са внесли навреме своите депозити. И накрая, Транс сити поиска от Пловдивската общинска агенция по приватизация да гарантира инвестициите на АД-то в случай, че победителят от предишната приватизационна процедура - Хеброс бус, спечели окончателно и четирите си съдебни дела.
На свой ред, надзорниците на общинските приватизатори също решиха да се намесят в сгъстяването на кашата, като обжалваха пред Пловдивския апелативен съд решението, с което ПОАП бе задължена да възстанови на Хеброс бус депозита от 500 000 лв., а пък надзорния съвет на агенцията бе принуден да одобри или да отхвърли без корекции предварително парафирания договор с фирмата.
А накрая, сякаш обладани от амбицията да докажа на цял свят колко са некомпетентни, на 24 април (вторник) пловдивските приватизатори сториха нещо изумително. За да успеят да финализират сделката с Транс сити на 25 април, те предложиха на Хеброс бус ООД извънсъдебно споразумение, което звучи като приказката за коня и кокошката: управителят на фирмата Веселин Дошков прекратява всички дела срещу приватизацията на Градски транспорт - Пловдив АД, а те му връщат задържания депозит от 500 000 лв. и му възстановяват направените досега съдебни разноски в размер на около 9000 лева.
Въпреки че същия ден Веселин Дошков печели в Пловдивския окръжен съд и третото си дело - за анулиране на явния търг като незаконосъобразен, управителят на Хеброс бус приема предложението на общинските приватизатори и на 25 април (сряда) подписва с тях заветното извънсъдебно споразумение. Още същия ден то е вмъкнато на пожар в дневния ред на редовната сесия на Общинския съвет в четвъртък (26 април) и е одобрено без никакви възражения. Освен това, пловдивските общинари единодушно разрешиха на приватизационната агенция да върне депозита от 500 000 лв. на Хеброс бус и задължиха управителя на ООД-то Веселин Дошков в срок от три работни дни да представи нотариално заверени откази от четирите заведени дела.
След като всичко това се случи, приватизационният договор с Транс сити ще бъде подписан, заяви директорът на Пловдивската общинска агенция за приватизация Чавдар Марев.
След като всичко това се случи, проблемите на новия собственик тепърва започват, гласят най-оптимистичните прогнози, направени от местните анализатори на приватизационната сага.
Вместо да плеснат с ръце и да прегърнат общинските си съветници и приватизатори за успешното решаване на проблема, на 25 април шофьорите на Градски транспорт - Пловдив АД обявиха гражданско неподчинение и спряха всички возила по седемте линии на общинския транспорт.
Протестът им, съвсем естествено, бе за пари, защото всеки един от шофьорите има да получа средно по 2000 лв., натрупани от неизплатени заплати. Според тръжните условия, потушаването на бунта е задължение на новия собственик - Транс сити АД, който за целта трябва да олекне с е по-малко от 870 000 лева.
В четвъртък (26 април) кметът на Пловдив Иван Чомаков успя временно да тушира напрежението, защото преведе по фирмените сметки, при това - за три месеца накуп (април, май и юни) субсидиите и компенсациите, които общината дължи на Градски транспорт - Пловдив АД за безплатните пътувания на учениците, пенсионерите, инвалидите и т. н.
В петък, след като стачкуващите шофьори получиха по две заплати и един аванс, по-голямата част от тях се върнаха на работа, но с едно уточнение: ако финализирането на сделката с Транс сити се проточи, те отново слизат от колите и се строяват пред сградата на общината.
Проверка на БАНКЕРЪ обаче установи, че дори новият собственик на Градски транспорт - Пловдив АД да влезе във владение още другата седмица, вероятността пловдивчани отново да тръгнат пеша, е много голяма. А основанието за тази неприятна прогноза се крие в една периферна съдебна битка, останала встрани покрай приватизационните скандали.
В края на март Пловдивския апелативен съд осъди на втора (и последна) инстанция Градски транспорт - Пловдив АД по дело, заведено от Векта ООД за неизплатено гориво. Според решението на съда, прясно приватизираната общинска фирма дължи на Векта около 700 000 лв. за доставени горива, 525 000 лв. натрупани лихви и неустойки, както и разходи по делото в размер на 50 000 лева.
В понеделник (25 април), по искане на Векта ООД върху сметките на Градски транспорт - Пловдив АД бе наложен запор, който няма да бъде свален, докато съдебното решение не бъде изпълнено. Но дори и това да се случи, бъдещето на новия собственик - Транс сити, се очертава като изключително мрачно. От началото на приватизационните баталии, все още общинското дружество успя да натрупа дългове в размер на над 4 млн. лв., а пред вратите на Пловдивския районен съд започна да се трупа опашка от неудовлетворени кредитори. С две думи - голямото ходене под тепетата тепърва започва!

Facebook logo
Бъдете с нас и във