Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ГОСПОДАРЯТ НА ДЪРЖАВАТА

Има един българин, на когото по закон и по статут практически всичко му е позволено. Той се казва Никола Филчев и в момента е главен прокурор на републиката. Подобно твърдение може и да звучи пресилено, но това е положението: откакто бе избран на този пост през февруари 1999 г., г-н Филчев направи всичко възможно да остане недосегаем за останалите. И го постигна, надминавайки в това отношение дори своя предшественик Иван Татарчев, над когото - по собствените му думи - беше само Господ.Единствено г-н Никола Филчев например притежава възможността да забравя какво е обещал преди три-четири години, защото никой не смее да му го припомни. Той е единственият висш слуга на Темида, който си позволява открито да прави политически изявления и да стряска всяка партия, имала късмета да поуправлява България известно време. Малцина сигурно си спомнят, но г-н Никола Филчев стана първият главен прокурор в историята на България, който си позволи от парламентарната трибуна да обвини една политическа сила в... организирана престъпна дейност. Знаменателното събитие се случи на 16 май 2000 година. По онова време СДС все още беше монолитният юмрук на българската демокрация и никой не смееше и да си помисли дори, че сините някога ще сдадат властта.Само по делата на специален отчет - около 70, щетите, които са причинени на държавата и са присвоени - са в размер на 7 млрд. г. марки. Точно толкова, колкото е валутният резерв на държавата в момента. Кога са извършени тези престъпления? През периода края на 1994 - края на 1996 година. По колко време се разследват? По четири-пет години и трябваше през последната година да положим неимоверни усилия, за да се опитаме да приключим някои от тях. Нямаме илюзии, че сумите ще бъдат върнати на държавата. Но хората искат справедливост! Тези, които ограбиха спестяванията им, да бъдат наказани, заяви тогава главният прокурор, след което се обърна към лявата част от пленарната зала и нанесе съкрушителния си удар:От кого са извършени тези престъпления? Прокуратурата не се интересува от партийната принадлежност на обвиняемите. На всички обаче е ясно към коя партия принадлежат обвиняемите. Аз разбирам добре защо обвиняемите и техният обслужващ персонал не харесват сега прокуратурата. Тези, които ограбиха българския народ, предпочитат да са богати и на свобода, вместо да са бедни и в затвора. Трябва да ви призная, че чувствата са взаимни - прокуратурата не обича престъпниците. И аз ви уверявам, че докато аз я ръководя, прокуратурата ще направи всичко възможно, за да има законност и ред в държавата и престъпниците да бъдат в затвора, обобщи той.Съвсем естествено през следващите няколко години нито едно от т. нар. банкерски дела не приключи с влязла в сила осъдителна присъда. Но не защото съдиите, които ги гледаха, бяха некадърни, а защото въпросните дела умишлено бяха образувани по печалноизвестния чл. 282 - за злоупотреба със служебно положение с цел лично облагодетелстване - чието доказване в съдебната зала е почти невъзможно. За сметка на това на 22 януари 2002 г. откъм Върховна касационна прокуратура излетя мистериозен списък с имената на 42 бивши министри, заместник-министри и по-високопоставени държавни чиновници, срещу които са образувани предварителни проверки или следствени дела. Хич да не е, ама единствените пациенти на обвинението, които нямаха нищо общо със СДС, бяха Нейчо Неев - вицепремиер и транспортен министър в кабинета на проф. Любен Беров, колегата му Георги Танев - министър на земеделието, и неговият наследник в кабинета на Жан Виденов - Васил Чичибаба. Днес главният прокурор отново е на кръстопът. За него обаче няма съмнение коя посока да избере, въпреки че на 22 февруари 2006 г. той трябва да опразни кабинета си на четвъртия етаж в Съдебната палата. В понеделник (18 април) при откриването на учебната година за младшите прокурори в Националния институт по правосъдие Никола Филчев дръпна такова тронно слово, че присъстващите се изпотиха и под езика: Съдебната система е на народа, а не на определена група управляващи, които се сменят. Съдебната реформа служи на хората, на българските граждани, а не на групичка управляващи, които си мислят, че са вечно във властта. Това е демокрацията - всички идваме с мандат и си отиваме. Това трябва добре да се разбере от някои български управници, обяви многозначително главният прокурор, след което не се подвоуми да бръкне с пръст в живата рана и зачекна темата за невъзможността корупцията сред магистратите да бъде изкоренена:Днес законът предвижда много сложна и неефикасна процедура. Да вземем Закона за съдебната власт. Оказа се, че редица наказания, които тогавашният министър на правосъдието Васил Гоцев беше заложил в закона, днес ги няма. (Васил Гоцев бе министър на правосъдието и евроинтеграцията в първото правителство на Иван Костов в периода 1997-1999 г., а Никола Филчев бе негов заместник - бел. ред.) Оказа се, че при всяка промяна на Закона за съдебната власт отпада по някое тежко наказание. Днес наказанията са три: бележка, мъмрене и порицание. С двуличие съдебна реформа не се прави. Трябва да има строга отговорност за неспазване на сроковете, а не смекчаване на тази отговорност. Говорим постоянно за това всеки да си поеме отговорността, а в същото време тайничко предвиждаме все по-леки наказания. И изключително усложнена процедура за налагане на дисциплинарните наказания....Сигурно не изглежда почтително една медия да учи на законодателен ум и разум г-н главния прокурор. В случая обаче ни е простено, защото той не е съвсем прав.Най-напред изобщо не отговаря на истината твърдението му, че в Закона за съдебната власт (ЗСВ) жълтите са оставили само три никакви дисциплинарни наказания. Тъкмо обратното - в чл.169, ал.1 от ЗСВ са изброени цели ше дисциплинарни състава: предупреждение; намаляване на трудовото възнаграждение за просрочени дела и преписки; неповишаване в ранг и в длъжност за срок от една до три години; понижаване в ранг или в длъжност за срок от шест месеца до три години; преместване в друг съдебен район за срок до три години; уволнение.Но и това не е всичко. Според разпоредбата на чл.169, ал.3, когато в хода на дисциплинарното производство се установи, че извършените нарушения имат характер и на тежко умишлено престъпление от общ характер, Висшият съдебен съвет отнема имунитета и отстранява провинилия се съдия, прокурор или следовател от длъжност до окончателното решаване на случая от съда. В такъв случай дисциплинарното дело се предава на прокурор.Наистина чл. 169, ал. 2 провъзгласява, че на несменяемите съдии, прокурори и следователи не може да се налага дисциплинарно наказание уволнение. Изходът от това деликатно положение обаче е скрит в чл.129, ал.3, т.5 от конституцията. Той гласи, че несменяемите съдии, следователи и прокурори могат да бъдат освободени от длъжност при тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт. Този текст влезе в сила на 29 септември 2003 г., а българската конституция има пряко действие. Което означава, че ако някой иска да поразчисти малко съдебната система, законите в никакъв случай няма да вържат ръцете му на гърба. Обич няма, както се казва по друг повод. Воля също.

Facebook logo
Бъдете с нас и във