Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ХОРАТА НЕ ТРЯБВА ДА СА ЗАЛОЖНИЦИ НА АВТОМОБИЛИТЕ

На практика всеки шофьор управлява система, която може и да убива. Ето защо поведението на участниците в движението трябва коренно да се промени, категоричен е началникът на направление Пътна полиция полк. Алекси Кесяков.Полк. Алекси Кесяков е завършил висшето си образование в Техническия университет в София и не е упражнявал никакво друго занятие освен служител в системата на МВР. До 1882 г. работи в Института по криминалистика и криминология по проблемите на безопасността на движението, след което е назначен за заместник-началник на управление КАТ в дирекцията на Народната милиция. Заема този пост до 1985 г., когато става шеф на софийската служба на КАТ. През 1997 г. е преместен на работа в администрацията на МВР, а от 1999 г. е назначен за началник на направление Пътна полиция - КАТ в Национална служба Полиция. Полк. Кесяков, не ви ли омръзна да се занимавате с превъзбудените абитуриенти, които по традиция отиват да празнуват, стърчейки през прозорците на колите? Всяка година КАТ отправя сериозни предупреждения към младежите и родителите им, но никой не им обръща никакво внимание. Смятате ли, че има начин този проблем да бъде решен някога?- За щастие тазгодишната абитуриентска кампания се размина без инциденти. Проблемът с децата, които стърчат от прозорците на автомобилите по време на движение, е доста сериозен. На практика се получава така, че ние от пътната полиция сякаш останахме единствените, които се грижим за живота и здравето на абитуриентите. Казвам това, защото все още масово близки и роднини изпадат във възторг, когато детето им маха за довиждане, показано до кръста през прозореца на автомобила. Шофьорите, които ги возят, трябва да са съпричастни към този проблем, защото именно те трябва да обуздават по-буйните глави. В същото време обаче не е съвсем вярно, че предупрежденията ни остават нечути. За нетренираното око промяна може и да няма, но за нас тя все пак е факт. Тази година тези случаи са по-малко в сравнение с миналата и по-голяма част от нарушителите сме ги заснели с камери. Със сигурност шофьорите ще бъдат глобени, но ние искаме родителите и близките на младежите да проумеят, че и те трябва да помогнат по-сериозно. Нашата цел е да ги накараме да се страхуват, преди детето им да се качи в автомобила, а не след това, когато вече е късно. Абсурдно е да се мисли, че еуфорията около абитуриентските балове може да бъде забранена със закон или пък, че Пътна полиция самичка може да въведе някакъв ред. Ето защо промяната в поведението на абитуриентите и на хората, които ги возят, трябва да започне от самите тях.На 1 април стартира националната кампания Скорост и безопасност, тече и поредната акция, свързана с края на учебната година - Ваканция! Да запазим живота на децата на пътя. Смятате ли, че от подобен род мероприятия има някаква полза?- Да, защото в противен случай нямаше да правим изобщо подобни неща. Например през първата седмица на кампанията Скорост и безопасност превишаването на скоростта бе 15% от всички констатирани нарушения, а през петата - 14.6 процента. На пръв поглед такава малка разлика звучи несериозно. Истината обаче е, че когато не провеждаме подобни кампании - около 40 на сто от шофьорите нарушават правилата за движение по пътищата.Ето заради това правим подобни кампании - хората да проумеят факта, че всичко зависи от тях и че повече от половината от тежките катастрофи стават именно заради високата скорост. А голямото доказателство, че пътят, по който сме поели, е правилен, са резултатите от предишната национална кампания Да поставим предпазните колани! Да спасим 200 човешки живота. Когато тя стартира на 29 август 2001 г., статистиката сочеше, че едва 3% от хората използват обезопасителните колани, докато днес 65-70% от шофьорите и пътниците в автомобилите не тръгват без колани. Преди няколко месеца Пътна полиция въведе нов регламент в точковата система. Според него всеки шофьор, останал без контролни точки, трябва доброволно да върне шофьорската си книжка в КАТ. Случвало ли се е подобно нещо до момента?- Някои го правят, други - не. На всеки, който не е върнал сам шофьорската си книжка, тя се изземва. Някои от водачите продължават да шофират с изчерпан лимит, но ако някой от тях бъде спрян за проверка, ще бъде глобен като неправоспособен водач. При повторно нарушение в рамките на една година този шофьор подлежи на наказание по чл.343в, ал.2 от Наказателния кодекс, който предвижда до две години лишаване от свобода. Това не се знае от шофьорите. За разясняване на новите условия сме раздали 200 000 листовки, в които всичко е обяснено на ясен български език. Според статистиката, до 31 май за различни нарушения са отнети 201 748 точки от контролните талони на шофьорите. Това означава, че 5173 водачи на моторни превозни средства нямат право да сядат зад волана. Смятате ли, че българският шофьор има инстинкт за самосъхранение?- Не съм съвсем сигурен. Всеки човек се страхува да не легне болен - например от грип или от бронхопневмония. Но разболее ли се - прави всичко възможно да не зарази близките и колегите си. Много често същите тези предпазливи хора изобщо не реагират, когато шофьорът на колата, в която се возят, натисне педала до ламарината. За много от хората зад волана високите скорости са начин да докажат на себе си и останалите на пътя, че са мъжкари и за тях страхът е литературно понятие. Без изобщо да си дават сметка, че управляват една система, която може и да убива. Хората имат много голямо доверие към автомобилите и... към ненаранимостта си. И смятат, че е изключено точно на тях някога да им се случи нещо. Другата цел на националните кампании е да убедим шофьорите, че автомобилът, пътят и шофьорът са трите страни на един и същи медал. Вярно е, че акцентираме основно върху субективния фактор - човека зад волана, но на нас толкова са ни възможностите. Старите коли и дупките по пътищата са свързани с икономиката на държавата и са даденост, която ще се променя продължително време. Независимо от това ежедневно заради техническа неизправност се спират от движение коли и се глобяват шофьорите. Правим предложения до общините и пътните служби за отстраняване на дупките и подобряване на сигнализацията на пътната мрежа. Разработва се и наредба за мерките, които трябва да се вземат незабавно на особено опасни места. Но сега сме насочили усилията си и в посока на просветно-възпитателната работа, защото само с глоби също не става. През последните две години, благодарение на медиите, хората като че ли взеха да поумняват в това отношение и започнаха да се замислят по-често за опасностите. Казвате, че само с контрол и наказания не можете да накарате шофьорите да не нарушават закона. Преди време имаше идея всички проверки, извършвани от вашите служители, да се снимат с камери. Отказахте ли се от нея?- Все още не, защото, ако това стане, ще има по-голяма сигурност и за двете страни - и за проверяващия, и за проверявания. Един такъв запис на разговора на пътния полицай с шофьора документира кой какво е казал, защото освен че има некоректни служители има и злепоставящи ги граждани. Имаме намерение да създадем един модел и да разработим правила точно по какъв начин се водят разговорите с гражданите. Ще се използва и записваща техника. По този начин максимално ще се елиминира субективният фактор и ще бъдем по-прозрачни и ясни.Колко време ще отнеме това и има ли нужната техника?- Въпрос е на време, на съдействие и на средства. Намерението ни е да тестваме такъв модел. Това може да стане и с техниката, с която разполагаме в момента. Може да се монтира втора камера към тази, която заснема нарушителите на пътя. Тя ще записва разговора и ще заснема цялата проверка. Подобни модели се използват от полицаите в други страни и ние много искаме да го въведем. Все още проучваме условията за закупуване на нова техника, но това е нещо, което не може да стане от днес за утре.Не е ли време да се помисли и за нов отличителен знак на пътния полицай, защото светлоотразителните жилетки вече могат да се видят на гърбовете на служители от различни други служби, пък и магистралните грабежи с полицейски атрибути зачестиха?- По принцип производителят ги продава на всички, които искат да ги купят. Жилетките не са патентовани и не можем да разпоредим светлоотразителните жилетки от този тип да се използват само от полицаите. На този въпрос се търси решение - например определена комбинация от светлоотразителни елементи да се използва само от полицията. Смятам, че полицейската униформа трябва да се различава и светлоотразителните елементи трябва да са различни от тези, които ползват другите служби, особено пътните.При проверките често се губи много време за справки за нарушителите по радиостанциите. Виждали сме по филмите, че в другите страни автомобилите на полицията са снабдени с компютри. Предвижда и колите на КАТ да бъдат снабдени с такава техника, която да позволява извършването на справки директно в масивите на Пътна полиция?- В общи линии това е добро пожелание. Изработването на такава система стои на вниманието ни като перспектива, но възможността за реализацията й изисква повече време. Това са големи инвестиции, които в момента не можем да си позволим. Това е въпрос на тотално превъоръжаване с техника на българската Пътна полиция и обучаване на състава й. Намери ли се решение за събирането на парите от глобите, наложени от Пътна полиция?- Да, проблемът е решен. Всеки месец предоставяме информация за размера на наложените глоби в Главна данъчна дирекция и парите се събират. Съгласно Закона за движение по пътищата 1.5% от събраните средства трябва да бъдат отделени за нас. Предстои да направим равносметка за това какви са приходите за последната година след влизането в сила на промените в Закона за движение по пътищата през април миналата година.СтатистикаОт 1 април, когато стартира националната кампания Скорост и безопасност, до 31 май екипите на Пътна полиция в страната са проверили 321 974 автомобила. През този период са засечени общо 131 027 нарушения на Закона за движение по пътищата. Най-много шофьори са глобени, защото не спазват въведените ограничения на скоростта - 49 075. Пътните полицаи са наложили глоби на 12 697 души за неизползването на обезопасителни колани в автомобилите. В страната са засечени 3197 шофьори, седнали зад волана след употреба на алкохол, и 3394 неправоспособни водачи. През двата месеца на кампанията при катастрофи са загинали 126 души, което е с 38 (23%) по-малко в сравнение със същите два месеца на миналата година.Засиленият контрол по пътищата ще продължи и през следващите месеци.

Facebook logo
Бъдете с нас и във