Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

И ЖЪЛТИТЕ РЕЖАТ ГЛАВАТА НА СЛЕДСТВИЕТО

Във вторник (22 юли) съдебните репортери станаха свидетели на три необичайни явления, разиграли се по едно и също време. Главният прокурор Никола Филчев лично уважи отчета на Националната следствена служба (НСлС) за първите шест месеца на годината; главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов взе думата, но от изказването му не произтече скандал между изпълнителната и съдебната власт; председателят на Върховния касационен съд Иван Григоров категорично заяви, че мястото на следствието е в съдебната система и правомощията му трябва да бъдат разширени.За хората, които от години следят политическите и професионалните битки за контрола над следствието, тези три случки бяха равнозначни на чудо. Откакто стана главен прокурор през 1999 г., мечтата на Никола Филчев е следствието да се влее в редиците на прокуратурата. За Бойко Борисов няма нищо по-естествено от това в МВР да бъде възстановено бившето Главно следствено управление, а следователите отново да нахлупят фуражките. А за Иван Григоров борбата срещу престъпността винаги е куцала, защото следствието не си върши работата, както трябва.И още нещо стана ясно малко след края на отчета. Този път чудото няма да е за три дни, защото магистратите са готови да бранят барикадата, каквото и да им струва това. Поводът, заради който томахавката на поредната война бе изровена (донякъде), бе съвместната пресконференция, дадена ден по-рано (в понеделник, 21 юли) от заместник-министрите - на правосъдието Севдалин Божиков, и на вътрешните работи Бойко Коцев. Според тях основната работа по преговорната евроглава Правосъдие и вътрешни работи била отхвърлена и вече нямало от какво да се срамуваме. Имало обаче един проблем, който НДСВ трябвало да реши задължително до края на 2004 г., ако иска да остане в историята като политическата сила, вкарала България в Европейския съюз: следствието да бъде ликвидирано като самостоятелно звено в съдебната система.Вярно е, че двамата заместник-министри не употребиха точно тези думи, но смисълът на посланието е точно този. Според тях от ЕС поставили условието в България да няма два вида разследващи органи - следствие и полицейско дознание, които дублирали функциите си. Ето защо догодина Наказателнопроцесуалният кодекс щял да бъде ремонтиран така, че МВР да поеме разследването на всички видове престъпления, докато следствието щяло да обгрижва само престъпленията срещу мира и човечеството и нерегламентираната дейност на министри и депутати.В името на това евроусловие в МВР било в ход изграждането на специален дознателски апарат, в който щели да работят 2000 висококвалифицирани юристи.Като оставим настрана факта, че чрез тази хватка НДСВ се гласи да прегази конституцията (в нея изрично е записано, че следствието е независимо и е част от съдебната система), нещата с въпросното евроизискване не стоят точно така. И то по една-единствена причина: операцията по фактическото преместване на следствието в МВР е в ход от преди... четири месеца.на стр. 4И ЖЪЛТИТЕ РЕЖАТ ГЛАВАТА НА СЛЕДСТВИЕТОот стр. 1Благата вест бе съобщена на 7 март 2003 г. лично от министъра на вътрешните работи Георги Петканов. А поводът - поредното национално съвещание, длъжно да даде отговор на фундаменталния въпрос Защо полицейското дознание не работи? И, за да няма после приказки от рода на тия журналисти пак си смучат скандалите от пръстите, ще цитираме едно към едно съобщението, което пресцентърът на МВР разпространи по този повод:По думите на министър Петканов основните опорни точки на обсъжданията са: съчетаване на оперативно-издирвателната работа с процесуалната дейност по полицейското производство - с цел събирането на конкретни и годни доказателства; повишаване на изискванията към полицейските служители, които работят в това направление; взаимодействие на полицията с прокуратурата, следствието и съда. Акцентът е изграждането на специализиран дознателски апарат. Предстои постановлението за тази промяна да бъде гласувано на едно от следващите заседания на Министерския съвет. Към този момент полицейските производства се провеждат от служители, които са назначени на някаква друга длъжност и имат други функционални задължения. Сега ще бъдат разкрити длъжности за специализиран апарат за полицейско разследване. Щатните бройки са осигурени от недокомплекта на МВР. Кадрите ще се набират най-напред от досегашни служители, които са водили дознания. Предимство ще имат юристите или завършилите полицейската академия, както и доказали се професионалисти в работата по дознания. Според разчетите до края на тази година ще бъдат назначени около 1100, а още 900 - през 2004 година. Основен критерий при разпределението им ще бъде броят на водените дознания досега...А какво точно иска Европа от нас стана ясно преди два месеца. На 20 май проф. Серджо Бартоле - експерт от Венецианската комисия (институция на Съвета на Европа), заяви пред журналисти следното:Онова, което поставя под въпрос Европейската общност, е съществуването на четири различни нива, на които се осъществява наказателният процес в България. Имате криминална полиция, следователи (които са част от съдебната система), прокуратура и след това съд. Това е една доста барокова система, която е тежка и неикономична. Тя не гарантира ефективност и ефикасност Това е основният въпрос. Всъщност Европейската общност не оспорва решението ви да има следствие като част от една или друга система (през април Конституционният съд реши, че следствието и прокуратурата могат да бъдат преместени в изпълнителната власт само от Велико народно събрание - бел. ред.). Въпросът е дали тази система е уместно конструирана с оглед на ефективността и ефикасността на правораздаването...Неведнъж екипът на Параграф 22 е твърдял, че мястото на следствието никак не е важно, защото проблемите на Темида са от кадрово естество. В този смисъл е все едно дали следствието ще иде в МВР, в земеделското министерство, или ще бъде отцепено като самостоятелна служба, подчинена на президента (примерно). Дето се вика - преди сто години полицията е била в Министерството на здравеопазването, та едно следствие ли ще се опре на Симеон Сакскобургготски и хората му?В този смисъл същинският проблем пред НДСВ не е дали следователите трябва да са офицери от МВР, или да си останат независими. Истинският проблем на жълтите е, че те копират едно към едно индустриалната политика на... БКП от епохата на ранния социализъм (1950-1975 г.). Малко парадоксално звучи това, но си е чист факт. В дебелите книги този подход е познат като интензивно развитие на икономиката и по същество става дума за следното: когато едно производство остарее, то не се модернизира, а се строи нов завод и в него се назначават три пъти повече работници. Същото се получава и в нашия случай: вместо правителството и парламентът да направят така, щото всички 949 следователи да заработят по закон и съвест, ще се гради нов дознателски апарат, в който ще бъдат назначени 2000 чисто нови юристи. И след като това стане - окръжните и териториалните следствия просто ще бъдат ликвидирани под формата на... преструктуриране. Ще оставят в тях по трима-четирима следователи, на чиито табелки ще пише окръжен следовател към Националната следствена служба. Всъщност - от време оно се знае, че когато една власт посегне на хляба, алкохола и цигарите (тоест - вдигне им цената) - с нея е свършено. В по-нов вариант тази житейска максима звучи така: рече ли едно правителство да ликвидира следствието - народът трябва да се стяга за парламентарни избори.Най-пресният пример в това отношение е драмата на СДСзапочнала в края на 1998 година. По неизвестни (все още) причини сините раздробиха националното следствие на 28 окръжни служби и едно спецследствие. Според идеолозите на тази правосъдна вандалщина (меко казано), начело с председателя на Народното събрание Йордан Соколов и тогавашния шеф на МВР Богомил Бонев, по този начин следователите щели да станат независими и да работят, без във вратовете им да дишат разни началници от София.Година по-късно сините реформатори ликвидираха апарата на помощник-следователите и създадоха т. нар. полицейско дознание, което да поеме разследването на всички по-леки престъпления. В цифри нещата изглеждаха така: работата, която не можеше да бъде свършена от 730 помощник-следователи (около 100 000 дела годишно), трябваше бъде поета от близо 10 000 полицейски дознатели.През пролетта на 2001 г., когато вече беше ясно, че полицейското дознание изобщо не може да се справи с високата отговорност, СДС реши да промени Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) и Закона за съдебната власт (ЗСВ) така, че в следствието да останат на работа неколцина чиновници, които да бъдат подчинени на главния прокурор (едва ли не).Все още е жив споменът за онзи 19 април, когато в последния работен ден на 38-мото Народно събрание СДС реши да ликвидира следствието завинаги. Парламентарното заседание продължи близо едно денонощие (около 15-16 часа), но решителната крачка така и не бе направена. Вярно е, че Йордан Соколов бе строил хората си и разполагаше с необходимото мнозинство за кардиналната промяна (хората му имаха близо 80 депутатски карти, а в пленарната зала присъстваха не повече от 50-60 народни представители), но в крайна сметка разумът надделя. Към десет и половина вечерта премиерът Иван Костов оттегли предложенията на правителството за ремонт на НПК и следствието оцеля (макар и в силно осакатен вариант).Едва ли има смисъл да си припомняме какво се случи с борбата срещу престъпността след синята реформа, защото... на практика нищо не се случи. В смисъл такъв, че борба имаше, но само на книга. Докато в живия живот ножицата продължаваше да се разтваря все по-безмилостно - всяка година в България се извършваха средно по 130 000 престъпления, докато съдилищата издаваха по около 30 000 присъди.Именно в периода 1998-2001 г. организираната престъпност си стъпи на краката, препра милионите си и се превърна в... мафия. Тоест - срасна се с политическата класа и с бодра крачка нахлу в изпълнителната, законодателната и съдебната власт. Било по съребрена, било по роднинска, било по партийна линия. По това време започна и елегантната подмяна на епитетите, с които обикновеният българин изразяваше отношението си към заобикалящата го действителност и главните герои на деня: силовите охранители се превърнаха в застрахователи, а борците и мутрите - в момчетата и бизнесмените.Едно от нещата, с които хората на Симеон Сакскобургготски зарибиха следователите и техните семейства, бе следизборното обещание че ще възродят Националната следствена служба (НСлС) и обществения авторитет на професията следовател. И наистина те удържаха на думата си, но... донякъде. С измененията на Закона за съдебната власт (влезли в сила на 30 юли 2002 г.) НСлС наистина бе възстановена, но окръжните следствени служби си останаха самостоятелни юридически лица, а техните директори продължиха да са независими от ръководството на националното следствие.Голямото прецакване обаче се разигра чрез Наказателнопроцесуалния кодекс. През 1999 г. управляващото мнозинство на ОДС прие легендарния чл.172а, чиято трета алинея гласи: Когато делото представлява фактическа или правна сложност, както и когато това се налага от значителен обществен интерес, главният прокурор на Република България може да разпореди разследването на делата по ал. 2 (става дума за делата, с които се занимават окръжните следствени служби, тоест - 95 на сто от тежките престъпления - бел. ред.) да се извърши от следователите от Специализираната следствена служба.Именно заради този текст най-малко 2000 тежки престъпления (поръчкови убийства, крупни измами, въоръжени грабежи, пране на мръсни пари) не бяха пратени за разследване в спецследствието и така си и останаха - неразкрити. След ремонта на Закона за съдебната власт и възстановяването на националното следствие, при последвалите изменения на НПК въпросният текст не бе премахната леко видоизменен. В смисъл такъв, че освен главния прокурор, дела в НСлС може да праща и директорът на националното следствие. Факт, от който на никого не му става по-леко, защото решаващата дума все пак принадлежи на Никола Филчев.Дали поредната атака срещу НСлС ще успее ще стане ясно след три-четири месеца. През декември изтича мандатът на Висшия съдебен съвет (ВСС) и като нищо жълтите ще го напълнят все със свои хора. По закон парламентарната квота във ВСС е от единайсет души и няма съмнение, че във върховния кадрови орган на съдебната власт ще бъдат пратени само магистрати, доказали предаността си към жълтата кауза. Та, като споменахме думата кауза, малкият и сплотен колектив на Параграф 22 е на мнение, че НДСВ можеше да ознаменува двегодишнината от управлението си и по друг, по-подходящ начин. А не да прелива от пусто в празно в нескопосаните си опити да замаже провала си в борбата срещу престъпността.

Facebook logo
Бъдете с нас и във