Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

И рече КАТ: Не загивайте!

Българинът, като му споменеш за коланите, веднага отваря уста да разкаже оня пословичен виц за главния сержант, дето изтъкнал предимството на закопчалите се: А тия с коланите си изглеждаха като живи!И все пак - отчетоха от направление Пътна полиция - КАТ към ДНСП в последния ден на август - с 202 по-малко са загиналите по пътищата на страната за двете години, през които тече кампанията Да спасим 200 живота! Сложете коланите! И допълват, че ако при старта й само 3 % от участниците в движението са пътували със закопчани колани, то сега този процент за градските условия е 40, а за извънградски - 74. Постижение - както се изрази шефът на направлението, полк. Алекси Кесяков - изключително важно, като знаем какви усилия се полагат в други страни за постигане на такъв процент. Всъщност как е в другите страни една сериозна част от българите, седнали зад волана, знаят добре, и от опит - пътували са отвъд Калотина, видяли са, не малко са и онези, които са си платили за гяволъка.Официалната информация твърди, че общите разходи на ЕС, причинени от пътно-транспортни произшествия, възлизат на 200 млрд. евро годишно. В същото време средствата, използвани за предотвратяване на инцидентите, представляват само 5 % от тези разходи. Годишно при автомобилни произшествия загиват над 41 000 души, а ранените надхвърлят 1,7 милиона. Преките разходи, причинени от пътните произшествия, са от порядъка на 45 млрд. евро, а непреките разходи (включително физически и психически увреждания на жертвите и техните семейства) са от три до четири пъти по-високи. Годишните цифри са еквивалентни на 2 % от брутния вътрешен продукт БВП на ЕС. Всяка година броят на произшествията остава крайно висок. Поради това безопасността на движението е въпрос с много висок приоритет в Програмата за транспортни проучвания на ЕС, която има за цел до 2010 г. жертвите по пътищата на Европа да намалеят наполовина.Загубите, които търпи родното общество и държавата България от пътно-транспортни произшествия (ПТП), възлизат на почти 3 % от брутния й вътрешен продукт. Освен дето и трайно се осакатяват хиляди хора, нанасят се сериозни травми - физически и психически - на семействата на загиналите и ранените. От началото на годината до края на август загиналите в резултат на ПТП са 556, други 4 967 души са ранени, което в сравнение с предишната година е с 22 загинали и 156 ранени по-малко. Представители на медицинските служби говорят обаче за 7 043 души, които са потърсили лекарска помощ, след като са пострадали при ПТП. И за 3 020 черепно-мозъчните травми, получени при автокатастрофи, огромният процент от които са на хора, возили се без колани на предната дясна седалка. И тук опираме до онзи трайно непоправим елемент от системата автомобил-водач-път-околна среда, чиято функция е нивото на безопасност на движението - елемента водач. Като започнем от това, че той още докато се учи да кормува, вече знае повече от инструктура си, че листовките, които са му се паднали на изпита винаги са сбъркани и че изпитващият се е заял точно с него и стигнем до неговата непогрешимост на пътя, до богоравната му самоувереност на най-добър зад волана, агресивността, арогантността и прочието съвършенства на личността, е ясно, че това звено проваля цялата система.В твърдението на служителите от КАТ, че подетите от тях кампании и сремежът да се въздейства на гражданите чрез широкото информиране на обществото за причините и следствията за и от ПТП, са довели до, макар и малък, но положителен ефект, има голяма доза истина. Например по отношение на поставянето на коланите - било заради опасността да си загубят точките, оттам и книжките, било защото са си съзнателни поначало или заради европейската си насоченост, но е факт, че все повече водачи на автомобили поставят коланите още преди да потеглят. Дали техният процент е 70, 74 или 76 е без значение. Защото остават онези 25-30 %, за които изискванията на закона и правилника не са съществували, не съществуват и няма да съществуват никога. Те са волните ездачи на магистралните коне, независимо дали това са елитни атове или куци кранти - важното е да не се съобразяват с никого и с нищо, освен със себе си...Кампании като Скорост и безопасност, която КАТ започна в началото на април, целят да отварят очите на шофьорите за опасностите, които крият за всички участници в движението недисциплинираността, пренебрежението към правилата, безразсъдството, да се промени мисленето. Защото онзи, който кара с превишена скорост, пиян или без да е положил изпита от минимално допустимите теоретични и практически умения, за да има правото да седне зад волана, той застрашава живота на всички. В движението няма по-уязвими и по-неуязвими - всички еднакво могат да катастрофират и да страдат. Пътят е на всички - на всеки може да му иска да мине пръв, затова трябва да има ред.За тези, които продължават да карат със затворени очи е предложението за увеличаване на степента на санкциите при някои нарушения. Отнася се най-вече за превишената скорост: ако превишението е с над 50 км/ч на нарушителите да се отнемат не 10, а 20 контролни точки, а при превишение с над 40 км/ч - санкцията да се увеличи от 7 на 13 отнети точки. Директорът на ДНСП ген. Васил Василев отново извади на светло старата си идея автомобилът на водач, при който е установено съдържание на алкохол в кръвта над 1,2 промила, да бъде спиран от движение от 3 до 5 години, независимо чия собственост е. Предложението наистина е спорно, особено в частта си собственост, но то бе отново изказано ден след като москвичът, слизащ от Рилския манастир, кандидатства за книгата с рекордите на Гинес за пътниковместимост - 22 души, а шофьорът му, освен че бе неправоспособен, бе и употребил достатъчно...От ДНСП благодариха на медиите за съдействието и широкото популяризиране на техните кампании, на действията, осъществявани на национално и регионални нива в опитите да се повиши безопасността на движението по родните пътища. И се пожалиха, че контролната им система е с ниска степен на техническа въоръженост в сравнение с някои европейски страни - там съотношението техника - човек е 4:1 в полза на техниката, докато при българските екипи е 4,9:0,1 в полза на живата сила.А живата сила винаги проявява субективизъм, част от нея е склонна на компромиси, които носят лична облага, но нанасят обществена вреда. Изкушенията са големи, наричат се финикийски знаци, амнистират нарушения и подхранват увереността на изкусителите, че всичко им е позволено, че могат и ще останат безнаказани... Впрочем, обществена тайна е, че поне на сегашния етап онзи, който може да си плати на ръка, не му се налага да плаща в общината или пък няма проблем да изпере досието си в КАТ... Най-много да му се наложи да си купи нова книжка... Дават ли ти - взимай! е принцип, дошъл до съвремието ни от дълбока древност и едва ли някой си прави илюзия, че ще бъде отречен.Масовото неспазване на законите в България - добри или лоши, но те съществуват! - в годините на прехода е най-явно изразено в движението по пътищата. В най-добрия случай то може да бъде определено като хаос - съчетание от изключително лошо състояние на пътищата, остарял, намиращ се в критично състояние автомобилен парк (важи и за леките, и за тежките автомобили) и внушителен брой млади, неопитни, но съоръжени с мощни моторни превозни средства водачи, стремещи се да покажат надмощие - високи скорости, неразумно изпреварване, агресивно до бруталност поведение спрямо пречкащите им се на шосето влечуги, скоростта на които не слиза до границите на максимално допустимата...Библейски звучи молбата, заложена в смисъла на катаджийските кампании: Не загивайте! Но за близо 30 на сто от тези, към които е отправена, отговорът е на кого му пука...Ген. Васил Василев:Искам да се обърнем към реалността - обстановката по пътищата е ужасяваща. Това, което се случва всеки ден, е безумие, което продължава всяка година, въпреки мерките, които се взимат. И аз се обръщам към медиите, към хората, които отразяват тези събития - да бъдат безпощадни към всички онези хора, които нарушават правилата за движението. Това са умишлени действия. Затова контролът по пътищата ще продължи в усилващо се темпо.Но както виждате, човешкият фактор в полицията има определени граници, затова просто трябва да поведем една кампания на всички хора, всички да застанат срещу тези, които нарушават правилата, които сядат зад волана с готовността да убият някого. Затова тези хора трябва да бъдат спирани - да се предприемат крути мерки спрямо тези, които сядат зад волана след употреба на алкохол и по този начин вършат престъпление - автомобилите на тези хора да бъдат спирани от движение за 3 или 5 години, независимо чия собственост са тези автомобили. Всеки, който е предоставил колата си на такъв човек, който пие и той знае, че онзи пие, става негов съучастник.Пак настоявам за моето предложение - че хора с влезли в сила две или повече постановления за употреба на алкохол, освен че трябва да се лишават от правоуправление някъде и за вечни времена, последното превозно средство на този човек да бъде спирано от движение най-малко за две години. Нека да разберат тези хора, които са му го предоставили, че този човек е опасен както за него си, така и за всички останали.Пътят към Европа е постлан с... добри намеренияСамо три години има България, за да ликвидира разликите със страните от Европейския съюз в безопасността на движението по пътищатаНационалната програма за подобряване на безопасността на движението по пътищата в Република България за периода 2002 - 2006 г. е разработена в изпълнение на т. 6 от Мерките за подобряване състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България, приети от Министерски съвет /МС/ на 28.09.2000 г. и на база анализ на данните по безопасност на движението за последните 10 години.Дейностите по тази програма се синхронизират с редица програмни и стратегически документи, като директивите и резолюциите на Европейския съюз /ЕС/, програмата по безопасност на движението на страните членки на ЕС за периода 2002-2006 г., приоритетите на ЕС в областта на безопасността на движението, програмата за развитие на транспортната инфраструктура на България в периода до 2005 год.; и пр. Националната програма е комплексна и последователна и изисква полагането на огромни усилия и влагането на значителни средства, за да бъде успешно изпълнена. Необходимо е добре да се осъзнае от цялото общество, че инвестициите в безопасността на движението са икономически оправдани, тъй като за ранените при пътни злополуки ежегодно се отделят значителни финансови средства за медицинско обслужване.Освен това инвестициите са и социално оправдани, защото злополуките причиняват душевно страдание и болка на близките на загиналите. Очевидно е, че пътнотранспортните произшествия съществено засягат т.е. влошават качеството на живот на обществото като цяло и на неговите индивиди. Изследванията на страните членки на ЕС показват, че загубите за обществото от един загинал при ПТП се оценяват на 1 милион евро. Образование и обучение, технически мерки и контрол в съответствие с европейските норми, изследвания в областта на безопасността на движението, кампании в средствата за масово осведомяване и др. мерки, целящи промяна във възприемането на безопасността на движението като цяло, както и в поведението на участниците в движението, са основните компоненти на този документ. Той концентрира вниманието върху три основни групи участници в пътното движение - пешеходци, велосипедисти и водачи на пътни превозни средства (ППС), които се разглеждат като най-вероятните жертви на бъдещи ПТП. В допълнение към тях тя засяга и двете най-общи причини за настъпване на ПТП - скорост и алкохол. Отделено е и специално внимание на фактора превозно средство поради тревожното състояние на автопарка в нашата страна. Съществената разлика в нивото на безопасността на движението у нас и в страни като Великобритания, Швеция и др. е следствие на различната степен на конфликтност в пътната мрежа, различната степен на активна и пасивна безопасност на автомобилите, разликата в законодателството, формите и методите на контрол, професионализма на водачите, културата и дисциплината на участниците в движението. Не на последно място е и драстичната разлика на инвестициите, влагани за осигуряване на безопасността на движението по пътищата както и на общественото отношение към тези проблеми. Основна цел на програмата е в края на периода, за който е предвидена (2006 год.), броят на загиналите и ранените при ПТП в страната да бъде намален най-малко с 10 % в сравнение със средните стойности за предшестващия програмата петгодишен период /1997-2001 год./. Изпълнението й е част от подготовката на страната ни за пълноправно членство в Европейския съюз и в частност - за присъединяване към европейските стандарти в областта на безопасността на движението.

Facebook logo
Бъдете с нас и във