Параграф22 Weekly

Валентин Попов, председател на УС на Синдикалната федерация на служителите в МВР:

Идеите за орязване на социални придобивки подпалиха МВР

Г-н Попов, в Министерския съвет вече се обсъжда проектът за бюджет 2012 година. Федерацията на синдикалните организации на МВР направи ли свои предложения за бюджета на вътрешното министерство и какви бяха те? Чу се, че парите за министерството ще бъдат отрязани с около 6-7 млн. лева...



-Първо изпратихме до министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов искане да ни предоставят информация какво предложение за бюджета си е внесло МВР в Министерския съвет. Освен това ние искахме той да ни информира какви финансови средства са влезли в портфейла на МВР през 2011 г. в допълнение към предвидените по Закона за държавния бюджет. По наша информация става дума за сума между 60 и 100 млн. лева. Отговор на исканията ни обаче нямаме.


Предполагам, че говорите за пари, влезли в МВР по проекти, от дарения?

- Не. Говорим за средства от държавния бюджет, получени при актуализацията на бюджета на МВР. Говорим за допълнителни средства, влезли в МВР, които не знаем как са изразходвани. Факт е, че министерството не може да се вмести в бюджета през тази година и се наложи наливане на допълнителни пари. Сигурен съм, че няма да се справи с разходите си и догодина. Така че някакви 6-7 млн. свиване, за които се говори на фона на 1 млрд. бюджет на МВР, е нищожен процент. Но е факт, че и милиард е недостатъчен за министерството.


Още повече че огромната част от тези пари отиват за заплати...

- Да, и се оказва, че не стигат доникъде. Ето, сега гледам проектобюджета на МВР за 2012 година. В него пише, че са предвидени средства за доставка на 680 бр. противокуршумни бронежилетки. В същото време разполагаме с информация, че в една сравнително голяма дирекция като СДВР има 756 броя бронежилетки. От тях обаче 395 са негодни, с изтекъл срок. Очаква се през януари да станат негодни още 175. Кевларените жилетки са по-нови и подлежат на рециклиране. Те обаче са рециклирани вече два пъти, което е допустимият максимум. А през 2013 г. изтича срокът на годност и на останалите жилетки. А трябва да знаете, че такъв проблем има не само в СДВР.


Кога за последно вие, синдикалистите , обсъждахте с ръководството на МВР проблеми за бюджета, материално-техническото осигуряване, за придобивки за служителите?

- Начинът, по който министерството си изразходва парите, е част от управлението на ведомството. По закон ние - синдикалните организации, нямаме право да се месим в управлението на МВР. Това, което ние можем да кажем, е, че няма това, липсва онова и тези липси ни пречат да си вършим работата...


Значи искането ви да разберете как са били изразходени онези допълнителни средства, получени в МВР от държавния бюджет, е лишено от смисъл...?

- Не, не е лишено от основание. Имаме подписано споразумение с министъра, че той би трябвало да ни предоставя информация за финансовото състояние на министерството. Говорим обаче за информация, а не за възможност ние да влияем върху това как да се изразходва бюджетът.


Кога за последно федерацията получи информация за финансовото положение на министерството?

- Няма такъв случай. Когато парите не стигат, ръководството на МВР обявява, че министерството е отпуснало толкова милиона и няма повече. Това чуваме най-често - няма повече пари, за каквото и да стане дума. А конкретни проблеми, какъвто например е за бронежилетките, се поставят на заседание на Съвета за социално партньорство ще го поставим най-вероятно на следващото заседание. Дали ще е за бронежилетките , или за други материални средства, ще видим.


В началото на година омбудсманът огласи едно свое становище за заплащането на извънредния и нощния труд в МВР. Какво стана от февруари досега, има ли някаква промяна?

- Да, там ставаше дума за труд, положен и по време на празници, и за т.нар. време на разположение. Първо, ние получихме един много интересен отговор от министър Цветанов по въпроса ще се плаща ли, или не този труд. Аргументът в отговора беше железен, нямаше какво да му се противопостави. Той звучеше така: няма да се плаща нощен труд, защото никога не се е плащало. След това отидохме при омбудсмана и получихме потвърждение на неговото становище, че нощният труд трябва да се плаща. Неговото становище за жалост има препоръчителен характер. Ръководството на МВР му изпрати свое становище, в което нещата отново бяха размити и имаше поредното блестящо логическо заключение: нощният труд се заплащал все пак - служителите на МВР полагат и нощен труд, който им се овъзмездявал със заплатата. Да де, при положение че аз работя през нощта, а колегата ми не, но заплатите ни са едни и същи, какво става в този случай?!


Излиза, че мнението на националния омбудсман не е валидно за МВР?

- Отговорът на ръководството не ни задоволи и написахме жалба до Комисията за защита от дискриминация. През август комисията реши, че жалбата ни е основателна и може да започне процедура по нея. Тя включва събиране на материали, изслушване на страните и накрая решение. То може - и се надявам на такъв резултат - да доведе след себе си задължение за промяна на нормативни документи, наказания за страните, които не били в ред.


Последното, което направихме, е, че внесохме жалба и в Европейската комисия, защото освен всичко друго смятаме, че е нарушена европейската директива 88 от 2003 година. Става дума за т.нар. директива за работното време. В нея нощният труд се определя като специфичен труд, а дежурствата се разглеждат в две категории - активно и пасивно. Активно е, когато служителят е на работното си място и изпълнява задълженията си, а пасивно - когато се намира другаде, но началникът му знае къде се намира, поддържат връзка с него и човекът винаги има готовност да започне да изпълнява задълженията си. Това ние го наричаме време на разположение.


Но в момента има една работна група в министерството, включваща и наши представители, която умува над промени в Инструкция 1343 за разпределение и отчитане на работното време. Там са включени и извънредният труд, и времето на разположение. До момента няма нормативно установен - в Закона за МВР, или друг подзаконов акт - лимит на това време на разположение. Това означава, че ако се придържаме само към ЗМВР и не се създаде някакъв по-общ нормативен акт, можем да сме на разположение денонощно. Нашите представители в тази работна група настояват да се въведе лимит, представителите на министерството се дърпат. При това положение ние сме принудени да отидем в друга посока и да кажем, че ако МВР има нещо против да се въведе лимит на времето на разположение, ние изобщо ще сме против да има такова време на разположение, защото в Закона за МВР няма такова определение. А инструкцията се издава на основание на текст именно от ЗМВР.


Тук опираме до нещо много интересно: в Закона за държавните служители и в Кодекса на труда - по-общите закони, които регламентират трудовите ангажименти, времето на разположение съществува, нощният труд също го има. В ЗМВР обаче нощният труд не фигурира и точно това ни се изтъква като аргумент. А всички допълнителни възнаграждения, които се дават на служителите, са описани напълно в закона. На това основание се отказва субсидиарно прилагане на Закона за държавния служител и Кодекса на труда. До края на миналата година в ЗМВР имаше един параграф 1А към допълнителните разпоредби, според който за неизяснени въпроси в някои от главите на ЗМВР се прилагаше Законът за държавния служител. Този параграф обаче отпадна при поредната промяна на Закона за МВР. Според нас това не е пречка субсидиарно да се приложи по-общият закон, но според представителите на МВР не можело да се приложи. Излиза, че нощният труд няма да се плаща, защото не фигурира в ЗМВР, а т.нар. време на разположение, въпреки че го няма в ЗМВР, ще се прилага. Ако това не е двоен стандарт, здраве му кажи. При всички случаи няма да се откажем от борбата. Не става дума за някакви големи пари, не сме го смятали, но в никакъв случай не са повече от 20-30 лв. на месец.


Каква е практиката в останалите европейски страни в тази посока?

- Ние правихме запитвания, МВР също. Ние имаме информация за 19 държави от ЕС, от тях само в една - Великобритания или Малта, да не излъжа - не се заплаща пряко нощният труд. Но пък там се дават бонуси за работа на смени. Навсякъде се заплаща, няма как. Навсякъде в България се заплаща нощният труд. Пак казвам - не става дума за някакви големи пари, става въпрос за принцип. Никой не може да ме убеди, че дневният и нощният труд са еквивалентни.


Как ще коментирате изявлението на премиера Бойко Борисов във вторник, че кабинетът ще посегне на обезщетенията на служителите на МВР при пенсиониране?

- Най-напред искам да кажа, че няколко пъти сме получавали упрек от ръководството на МВР, че водим диалог с него чрез медиите. Бога ми, не го правим, защото имаме такова желание. Както казах през този месец - между 14 и 18 октомври, ние изпратихме искане за информация за бюджета за тази и за следващата година. Отговор нямаме. Пратили сме поредното писмо с молба за среща с премиера. Отговор също нямаме. Казвам поредно, макар че направихме една среща в началото на 2010 г., но тя си остана единствена. А за голяма част от нещата, които си казахме на тази среща, и това, което чухме от премиера, не получихме достатъчно убедителни индикации, че са сериозни намерения. Говорихме си доста неща, чухме някои отговори, но не видяхме реализацията на тези неща. Проблемите продължават да се трупат, всичко това бихме искали да го коментираме с него, но всичките ни опити да направим среща са без отговор. В същото време от медиите разбираме, че бизнесът много натискал премиера да се намалят с пет 20-те месечни обезщетения при пенсия на служителите от МВР, ДАНС и МО. Това на практика подпали МВР. Звънят ми колеги, защото това, което беше казано вече от Конфедерация на работодателите и индустриалците в България, беше изречено и от министър-председателя и хората в МВР вече са много разтревожени. Първият ми въпрос е защо само на служителите от МВР, ДАНС и МО? Какво става с останалите държавни служители, които също при пенсиониране получават такова обезщетение? Говоря за тези в Министерския съвет, в останалите министерства... В Закона за държавния служител също е фиксирано това обезщетение - до 20 месечни заплати в зависимост от прослужените години. Защо премиерът визира само служителите от сектор Сигурност?


Имам и друг въпрос. На тристранката се обсъжда положението в сектор Сигурност, някои социални и икономически придобивки на служителите от този сектор. Само че тези служители по никакъв начин не са представени в тристранката, законът ни го забранява. Ние не можем да се присъединяваме към синдикати, в които членуват и други, неслужители на МВР. Значи по никакъв начин не можем да бъдем представени в този тристранен съвет за сътрудничество. От година-две говорим за това представителство, но никой не ни обръща внимание. Ако ни се даде възможност, в тристранката бихме задали някои въпроси на бизнеса, който много натискал да бъдат резнати обезщетенията в МВР според премиера. Защото става дума откъде ще се намерят пари за увеличаване на пенсиите. Според това, което чуваме, парите щели да дойдат от орязване на обезщетенията. Искам да питам господата от бизнеса - те могат ли да гарантират, че техните работници се осигуряват на реалната заплата? Може да се види от справка в НОИ колко трудещи се са осигурени на минимална заплата... Нека уважаваният и от мен бизнес да вземе да си осигурява служителите на реалните им доходи и да видим дали няма да се съберат пари за увеличение на пенсиите...


Има и нещо друго. Колко от юрисконсултите, обслужващи този бизнес, ще се навият да поработят със заплатата и всички привилегии на разследващия полицай? На мен такъв случай не ми е известен.


Колкото до тези 680 млн. лв., за които говори премиерът, това са социалните осигуровки на работещите в сектор Сигурност, които се поемат от държавата. Така е според Закона за МВР. Имаше време, когато си ги плащахме. След това промениха нормативната уредба и останаха за сметка на държавата. Но пък ни намалиха заплатите със съответната част от осигурителната тежест. Но и това най-вероятно ще бъде посочено като наша привилегия. Защо обаче никой не обръща внимание на Глава 13 от Наказателния кодекс Военни престъпления, по която държавните служители на МВР все още носят отговорност? В чл.374 се казва, че който явно изрази недоволство против разпореждане или заповед на началника си, се наказва с лишаване от свобода до една година. Как ви звучи като текст? Е, ние имаме привилегията да бъдем съдени по този член, но други нямат такава привилегия. А сме девоенизирани от 2006 година. Имаме и други привилегии, които хората нямат. Например преди да напуснем страната, трябва да пишем до някого, че ще го направим. Преди да напуснем мястото по местоживеене или по изпълнение на служебните задължение, както се изразява заместник-министър Веселин Вучков, или гарнизона по военному - също трябва да уведомим прекия си началник. А всичко това просто значи, че на служителите в МВР по един или друг начин са им ограничени редица основни човешки права - право на свободно придвижване, на сдружаване, на стачка, право на колективен трудов договор, на живот, ако щете. Един пожарникар трябва да се хвърли в горящата къща, на полицая му се налага да влезе в престрелка. Това не е ли ограничаване на правото на живот? След като някои наши основни права са ограничени, това което получаваме насреща, не е привилегия, а компенсация.


Какви ще бъдат вашите действия, ако наистина се предприемат стъпки за орязването на тези придобивки?

- Аз се надявам, че това няма да се случи. Миналата година например се говореше, че служителите от МВР ще понесат данъчноосигурителната тежест като антикризисна мярка. Не се случи. Ако наистина правителството започне да действа по този въпрос, ще поискаме 15 на сто увеличение на заплащането в МВР. Очевидно сектор Сигурност отива на по-заден план в приоритетите на кабинета и започна рязане на бюджети. Дано правителството не се поддаде на натиска да започне и рязане на социални придобивки.


Вода, цигари набавихте ли си вече?

- Не, защото ако ще правим нещо, няма да е вече пушене на цигари и пиене на вода. Пушихме и пихме, сега ще намерим други средства за протест. С риск да бъдем обвинени, че рушим имиджа на страната пред ЕС, не смятаме да оставяме нашите проблеми нерешени. При всички положения, ако тук няма решение, ще търсим подкрепа отвън - Европейската комисия, парламент, Европейския полицейски съюз. Ще използваме всички законови начини, за да алармираме Европейския съюз.


Разговора води Румен Савов

Facebook logo
Бъдете с нас и във