Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЮРИДИЧЕСКИЯТ ДДС Е ВРЕДЕН ЗА ЗДРАВЕТО НА ТЕМИДА

Полека-лека на бял свят продължават да излизат проблемите, които бившата управляваща коалиция между НДСВ и ДПС създаде в процеса на присъединяване на България към Европейския съюз и които сегашният управляващ триумвират - БСП, НДСВ и ДПС, безропотно узакони след парламентарните избори през лятото на 2005 година.
След злополучния Наказателнопроцесуален кодекс (ликвидирал Националното следствие като система) и след още по-злощастния Закон за МВР (заради който ченгетата останаха без пагони, а правосъдната система само с около 1500 начинаещи дознатели) дойде ред и на правосъдната тесла, наточена със Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС).
По принцип идеята за въвеждането на ДДС върху адвокатските услуги бе разработена и лансирана от юридическите и финансовите корифеи на Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган още в края на октомври 2001 година. Избухналият скандал обаче бе толкова голям, че жълтите още през декември същата година се отказаха от тази идея, а на 18 февруари 2002 г. Негово Величество принесе в жертва и един от най-големите й поддръжници - заместник финансовия министър Атанас Кацарчев.
По онова време червената столетница, за да оправдае самочувствието си на най-сериозна опозиционна сила, бе върл борец срещу въвеждането на ДДС за адвокатски услуги. Месец и половина-два след като спечели парламентарните избори на 25 юни 2005 г., обаче... БСП извади от нафталина скандалната ДДС-идея на жълто-лилавите. И този път не само я претвори в дела, но и я дообогати, като обложи с данък добавена стойност и върху още юридическите услуги на нотариусите и на частните съдебни изпълнители. С активното съдействие на НДСВ и ДПС, разбира се.
За да изглежда всичко като истинско, управляващият триумвират обяви, че въвеждането на ДДС за адвокати, нотариуси и частни съдебни изпълнители е условие на Брюксел, от което България няма как да избяга. И поради тази причина БСП, НДСВ и ДПС извъртяха работата така, че приеха европейския Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС) на 21 юли 2006 г., но записаха, че неговото прилагане започва от... деня на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.
Съвсем естествено, веднага след приемането и обнародването на новия Закон за ДДС в бр. 63 на Държавен вестник (от 4 август 2006 г.) юридическата гилдия, правозащитниците и медиите се вдигнаха на бунт, но безуспешно. Лидерите на тройната коалиция изобщо не им обърнаха никакво внимание и на 1 януари 2007 г. скандалният нормативен акт влезе в сила. За да влезе в игра... златната резерва - омбудсманът на републиката Гиньо Ганев.
Новият Закон за данък върху добавената стойност, с която бе въведен ДДС върху дейността на адвокатите, нотариусите и частните съдебни изпълнители, е в противоречие с конституцията и буквално ограбва гражданите, обяви в понеделник (8 януари) категоричната си позиция Гиньо Ганев. Нещо повече. Той обеща да атакува абсурдното данъчно нововъведение пред Конституционния съд (чл.3, ал.2 от ЗДДС) и само два дни по-късно рапортува, че е удържал на думата си.
В сряда (10 януари), на специална пресконференция, националният омбудсман не само обясни подробно защо е против начисляването на ДДС върху услугите на адвокатите, нотариусите и частните съдебни изпълнители, но за първи път разпространи чрез медиите и мотивите, с които той аргументира позицията си пред Конституционния съд:
- адвокатите, нотариусите и частните съдебни изпълнители упражняват правомощия делегирани им от държавата, а не са предприемачи или физически лица на свободна практика;
- дейността им не може да бъде определена като свободна икономическа дейност или услуга (както е записано в Закона за ДДС), защото тя се регулира от държавата със специални нормативни актове - Закон за адвокатурата, Закон за нотариусите и нотариалната дейност и Закон за частните съдебни изпълнители;
- за разлика от бизнесмените и търговците, адвокатите, нотариусите и частните съдебни изпълнители не избират сами клиентите си, нито пък определят сами цената на труда си;
- адвокатите, нотариусите и частните съдебни изпълнители не извършват услуги, тяхната дейност е регламентирана в основния закон и е призвана да гарантира основни конституционни права и т. н.
Парадоксите обаче не свършват дотук. В момента България е единствената държава в Европа, в която има частни и държавни съдебни изпълнители и в която за една и съща услуга се плаща по различни тарифи. Ако даден кредитор отиде при частен съдия изпълнител, ще трябва да плати с 20% повече, отколкото ако се възползва от услугите на държавен съдебен изпълнител. И за да замажат тази скрита форма на държавна помощ, управляващите решиха с ДДС да се облага само дейността на... частните съдебни изпълнители.
Подобна е ситуацията и при нотариусите, тъй като у нас нотариална дейност могат да извършват също кметовете на общини и няколко групи други държавни чиновници, за които новият Закон за ДДС също няма да важи.
Но най-важно от всичко е, че още на 1 април 1993 г., с Решение № 83, Върховният съд на България отсече: Извършваната от адвокатите дейност по защита на законните права и интереси на гражданите (конституционно тяхно право) не може да бъде дефинирана като услуга. Краен потребител в този случай не е нито гражданинът на страната, потърсил защита на своите интереси чрез адвокат, нито съдът, пред когото се осъществява тази защита.
Съгласно конституцията решенията на Върховния съд (а днес - решенията на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд) са задължителни за всички, включително и за държавните институции като Народното събрание и Министерския съвет. Стига, разбира се, на някого да му пука какво пише в основния закон и какви са реалните последиците от този непукизъм.

Facebook logo
Бъдете с нас и във