Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Измамите с горива: панта рей

Вече почти месец мина от гръмко обявения поход на държавата срещу контрабандния внос на горива. Сигналният пищов гръмна за старт на 10 август, когато боен отряд от служители на МВР, от данъчни и митнически експерти овладя граничния пункт Кулата и предизвика шок и ужас сред измамни вносители на горива и техните помощници от ГКПП. След тридневна сеч отрядът се изтегли към вътрешността на държавата, разпиля се по потайни коридори, кабинети и лаборатории, а шумът от битката постепенно утихна. И неусетно се появи въпросът дали изстрелите са били с бойни патрони, или са гърмели кьорфишеци...

Иначе историята пази официалната хроника за трите кървави дни на Кулата, където според МВР далаверата с нефт даде свидни жертви. Сочат се успешните съвместни действия на ГД Криминална полиция - МВР, Националната агенция по приходите и Агенция Митници, в резултат на които 82 цистерни, натоварени с горива и преминали през ГКПП от Гърция, не успяха да стигнат до адресата си. Вместо тях там първи се озоваха разследващите, които извършиха проверки на фирмите, за които вече е имало данни, че не плащат акциз и ДДС. Тогава МВР оповести, че съвместните екипи са предотвратили укриването на такси и данъци на стойност 2 457 000 лв., проверени са десет фирми, четири складови бази и 82 автоцистерни.
Според официалната информация на вътрешното министерство, фирмите, ударени по време на акцията, са били предварително установени и наблюдавани за източване на ДДС. Както посочи МВР, дейността на една от проверените компании е наблюдавана повече от три месеца и е изяснено, че чрез неправомерно ползване на ДДС е ощетила бюджета с около 400 хил. лева. След акцията по случая е образувано досъдебно производство за престъпление по чл.255 от НК.
А за други две фирми, за които във вътрешното ведомство са събрани данни за неправомерно изтеглен на ДДС за около 700 хил. лв само през юли тази година, материалите са предадени във Върховната касационна прокуратура с мнение за образуване на досъдебно производство. Беше оповестено още, че е разкрита престъпна схема, при която чрез използване на свързани фирми, регистрирани като данъчен склад и краен потребител (по смисъла на закона за акцизите и данъчните складове) за периода от 1 май до август
държавният бюджет е бил ощетен с около 1.357 млн. лв. неплатен акциз
Което значи, че августовската сеч на измамници вносители на горива е била грижливо подготвяна четири пет-месеца по-рано, като са се анализирали данните, събрани от МВР, от митниците и НАП.
В тази връзка малко несериозно прозвуча вътрешният министър Цветан Цветанов, който в последния ден на август заяви, че по повод на контрабандния внос на гориво текат проверки и се прави анализ, който трябва да посочи фирмите, чиято дейност ощетява държавата, за да може да се започне работа по тях. Резултатът от тридневната операция на ГКПП Кулата сочи, че и фирмите се знаят, и вече е направен анализ на дейността им и единственото, което остава, е собствениците им да се изправят пред съд.
Причината от прилагането на тази необходима и спешна процедура е една-единствена - според сметките републиканският бюджет губи годишно от контрабанда и данъчни измами около 1 млрд. лева. Само в сектора за търговия с нефтопродукти годишно изтичат по около 350 млн. лв., твърдят специалисти.
Една от цепнатините, през която тече, та се не види, е резултат от отложеното плащане на ДДС-то се прави едва след като цистерната с внесено гориво е преминала ГКПП и е разтоварила някъде из страната. Според експерти, запознати с далаверата, горива с високо октаново число се вкарват като по-леки горивни продукти (мазут, корабно гориво) и по този начин се крият акцизи и мита. Или се прави фиктивен износ, за да се изтегли ДДС.
Ето как описва схемата
бившият шеф на ГДБОП и сегашен шеф на Агенция Митници Ваньо Танов:
...На голяма част от данъчните складове им е дадено разрешение да смесват горивата. В случая (б.а. - августовската акция) понеже се касае за базови горива, примерно фирмата Х внася дизелово гориво от страна извън ЕС, това дизелово гориво влиза в склада, за него се дължи 600 лв. акциз. В същото време се вкарва базово масло, което е безакцизно, смесват се двете горива и се получава нов продукт, т.нар. тежко гориво, което е с акциз 30 лева. Разликата е 570 лева. Големите количества масла, които се внасят, са за производство на гориво на данъчен склад, където горивото се оформя по документи за отопление с акциз по 30 лева, но не отива за отопление...
Тази схема му е известна на сегашния митничар №1 от години. А новото ръководство на МВР не е първото, надигнало се срещу сивия сектор в търговията с горива. И бившият МВР-шеф Румен Петков също се беше активизирал по въпроса, макар и на втората година от идването си на този пост. Дали заради предстоящото ни приемане в ЕС, успешната борба с контрабандата и измамите с горива бе важен акцент и по време на неформалната среща на вътрешните министри от Югоизточна Европа във Варна през март 2006 година. Пред колегите си Петков обяви на специална пресконференция на 19 март, че с постановление на Върховната касационна прокуратура и със заповеди на съответните съдилища в страната са извършени проверки на фирми за производство и разпространение на горива. Тогава и той направи простата сметка, че от измами с акциз и ДДС държавата губи годишно над 300 млн. лева. А МВР оповести официално, че са иззети проби и от бензиностанции, и от фирмите, където се съхраняват горива, а също и от внасяните горива. Пробите са предадени в лабораториите за извършване на експертизи за съдържанието и качеството им. Иззет е голям обем документация във връзка с разпространението на горива. От 15 март са започнали и данъчни ревизии на територията на цялата страна във връзка с иззетата документация. На следващ етап предстои изготвяне на анализ на пробите и извършване на данъчни ревизии...
За чест на онова МВР една от тези проверки приключи доста бързо и на 20 април 2006 г. - един месец след акцията - вече имаше обвинение. На мушката на антимафиотите и прокуратурата попадна производителят и търговец на горива Георги Самуилов и фирмата му Инса ойл. На него му беше предявено обвинение, че в нейната рафинерия в периода от 2005 г. до средата на март 2006 г. е произвеждал недоброкачествени и нестандартни горива, неотговарящи на изискванията за качество. За извършеното престъпление, уточниха от МВР, в закона е
предвидено наказание до три години лишаване от свобода
(съгласно чл.228 от НК тогава).
Обвинението, повдигнато срещу Самуилов, се базираше на проверките, извършени от МВР и от данъчните органи на близо 20 обекта - офиси, бензиностанции и петролни бази, между които и рафинерията Инса ойл в с. Белозем. От пробите, взети от откритите там горива, експерти от Главна дирекция Контрол на качеството на течните горива установиха, че в повече от 80% от пробите има несъответствие в качеството на петролните продукти. Оказа се, че в рафинерията Инса ойл, носител на международния сертификат за качество ISO 9002, се джурка дизел със съмнително качество, а собственикът и някогашен изпълнителен директор на фирмата за горива на Мултигруп - Арес, Георги Самуилов внасял контрабандно горива от Румъния и продавал без фактури горива в страната. От играта със спестени такси, мита и данъци Самуилов припечелвал по около 50 млн. лв. годишно, пресметнаха тогава антимафиотите.
И какво от това, се питат те днес, три години след приключения от тях случай. Пита се и бившият им шеф, сега директор на Агенция Митници Ваньо Танов. В интервю в национален всекидневник в края на август той проплака, че трета година едно дело стои в съда и не мърда. А става дума за схема, която е ощетила държавата с 41 млн. лв. за три месеца, заяви той.
И последният оптимист ще си хвърли шапката, тъй като в конкретния случай с повдигнатото обвинение срещу собственика на Инса ойл
Темида, освен че не види, не е и продумала и дума досега
Според неофициална информация делото срещу Самуилов лежи на бюрото на съдия Петя Крънчева от Софийския градски съд. Трета година то прашасва - може би защото съдия Крънчева се мереше по-високо и не й беше до дела. Както е известно, в началото на юли тя беше сред основните претенденти за шефското кресло в Софийския градски съд. Някаква надежда все пак има, тъй като изборите в СГС минаха, спечели ги новият председател Георги Колев, мина и замина и съдебната ваканция и дойде време за работа.
Ще я свърши ли Темида, ще видим. Факт е обаче, че докато върху папката Инса ойл на бюрото на съдия Крънчева бавно се е напластявал тригодишен прах, обвиненият Самуилов през същото време е въртял добър бизнес. И то под благосклонния поглед на държавата.
Ако се разровим в бумагите на Държавната агенция Държавен резерв и военновременни запаси (ДАДРВЗ) ще установим, че държавата ни всъщност не може да диша без Георги Самуилов и Инса ойл. Бизнесменът, срещу когото са повдигнати обвинения за нанесени щети на държавата за милиони левове, е сред т.нар. задължени лица за 2009 г. според Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти. В регистъра на ДАДРВЗ е посочено, че чрез фирмите си Инса газ и Инса ойл Самуилов е произвеждал и осъществявал внос и вътрешнообщностни пристигания на горива за държавния резерв. А в регистъра на ДАДРВЗ за складовете, където се съхраняват задължителните запаси, са посочени и складовете на Инса ойл. Както може да се очаква, те са в същото село Белозем - там, където през 2006 г. антимафиотите откриха джуркания дизел. Сред съхраняваните от бизнесмена запаси за държавния резерв са големи количества котелно гориво, промишлено гориво (газьол), дизелово гориво за двигатели и автомобилен бензин. От регистъра на съхранителите в агенцията става ясно, че Инса ойл се нарежда на твърде почетно място след такива големи производители и контрагенти на Държавния резерв като Лукойл, Петрол, ОМВ...
Изглежда, интересът на държавата е един, а друг е на Темида. В конкретния случай интересът на третата страна май е защитен най-добре. Предполага се, че в парично изражение той е реципрочен на количеството прах върху онази папка. И ако се върнем към началото и към думите на вътрешния министър Цветанов, че текат проверки и се прави анализ, подобно на Хераклит можем да възкликнем: панта рей. Дали обаче всичко се променя?

Facebook logo
Бъдете с нас и във