Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЖЪЛТИТЕ ЗАДУШИХА СЛЕДСТВИЕТО КАТО БРЮКСЕЛСКО ЗЕЛЕ

ПРАВИТЕЛСТВОТО ИЗПЪЛНИ ПРЕПОРЪКАТА НА ЕС - МВР ДА ПОЕМЕ РАЗСЛЕДВАНЕТО НА ВСИЧКИ КРИМИНАЛНИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ ОЩЕ ПРЕДИ ТЯ ДА БЪДЕ ФОРМУЛИРАНА И ПОЛУЧЕНА В БЪЛГАРИЯ ПО ОФИЦИАЛЕН ПЪТ. Съдебната реформа в България нито е реформа, нито е съдебна. Това нерадостно умозаключение блика от всеки ред на заключението, написано след втория редовен мониторинг (първият бе през месец март) на свършеното по глава 24 Правосъдие и вътрешен ред, след затварянето й на 29 октомври 2003 година. Проверката започна на 5 юни и продължи само четири дни. Въпреки че два от тях се случиха почивни (5 и 6 юни бяха събота и неделя), наблюдателите изобщо не се затрудниха да установят, че свършеното през последните осем месеца е повече от незначително. Съгласно процедурите заключението на евроинспекторите са изпратени на двете ведомства, натоварени с оправянето на съдебната система и вътрешните работи - МВР и Министерството на правосъдието, които трябва да отговорят на всички поставени въпроси. След това изводите на двете инспекции (през март и юни) ще бъдат обсъдени от Европейската комисия и ще бъдат включени в годишния доклад за напредъка на България, който традиционно се огласява през октомври. Според запознати, заключението на инспекторите звучи повече от песимистично: България не е изпълнила обещанията си за реформа в съдебната власт. Правораздаването продължава да е прекалено бавно и няма практически резултат от нито една от препоръките от предишните доклади на Европейската комисия. Не е изпълнен и нито един от ангажиментите, поети от България след първия мониторинг през март. От затварянето на преговорната глава досега България не е показала напредък в тази област...Мнозина сигурно са забравили, но в края на февруари МВР и съдебната система се скараха така, както не се бяха карали отдавна. Поводът бе дълбоко засекретеният правителствен доклад до Брюксел за постигнатото след от затварянето на глава 24 Правосъдие и вътрешни работи на 29 октомври миналата година. Най-общо казано, големите български послания в този доклад бяха две: МВР си върши прекрасно работата, а съдебната система нищо не прави. Посочено бе и окончателното решаване на проблема - до края на 2004 г. вътрешното министерство ще поеме разследването на 95% от престъпленията.Какво се случи, след като на 29 февруари скандалът гръмна, не е за описване. Най-напред се разбра, че правосъдното министерство, Висшият съдебен съвет, Върховната касационна прокуратура, Върховният касационен съд и Националната следствена служба изобщо не са участвали в писането на въпросния доклад. После стана ясно, че с прехвърлянето на почти всички престъпления за разследване от МВР елегантно се заобикаля конституцията, където в чл.128 ясно пише, че следствените органи осъществяват предварителното производство по наказателни дела и няма нито буква по въпроса за съществуването на паралелен дознателски апарат в МВР.А накрая, за да стане ясно на цяла Европа, че в България никой не знае кой какво и защо реформира в съдебната система, Министерският съвет (на 4 март) изхвърли от споменатия доклад текста, ликвидиращ следствието като професия. Само две седмици по-късно - на 17 март, един от най-важните хора за България - европейският комисар по разширяването Гюнтер Ферхойген, заяви пред Би Би Си в прав текст следното: България и Румъния могат да имат проблеми с приемането си в Евросъюза през януари 2007 г., ако не извършат необходимите реформи в съдебната система. Никой не очаква от двете страни кандидатки чудеса, но управляващите в тях могат поне да демонстрират желание за усъвършенстване на съдебните си системи...За най-голямо разочарование на еврокомисаря българските управници изобщо не разбраха какво точно се опита да им каже той. Жълтите продължиха да настояват, че съдебната система ще заработи, когато следствието стане част от МВР, и накрая постигнаха своето. По време на проверката от 5 до 8 юни 2004 г. те успяха да убедят евроинспекторите в правота на тази постановка, които в заключението си категорично препоръчват българското следствие да мине изцяло към изпълнителната власт. Кога и как пратениците на Европейската комисия са успели да осмислят тежкото състоянието на досъдебното производство, след като са го изучавали само два работни дни - на 7 и 8 юни (понеделник и вторник), е пълна загадка. Но още по-голяма загадка е, че още на 9 юни 2004 г. правосъдният министър Антон Станков пусна за съгласуване с останалите министерства проект за изменение на Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК), чрез който НДСВ на практика удовлетвори препоръката на евронаблюдателите, за която уж са разбрали едва миналата седмица (5-11 юли). С този проект, който всъщност е точно копие на онова, което жълтите обещаха на Брюксел през март 2004 г., 95% от престъпленията се прехвърлят за разследване в МВР, а следствието се превръща в санаториум за високоплатени и бездействащи баровци. Седмица по-късно - на 15 юни, министър Станков най-сетне благоволи да уведоми медиите за нормотворческото си начинание. Едва тогава стана ясно, че проекторемонтът на НПК не е съгласуван с Висшия съдебен съвет, с Върховната касационна прокуратура, с Върховния касационен съд и с Националната следствена служба.Разразилият се скандал изобщо не попречи на управляващите да реализират амбицията си и да сложат ръка върху досъдебното производство чрез МВР. На 15 юли (четвъртък) вицепремиерът Пламен Панайотов и правосъдният министър Антон Станков, вместо да изпълнят обещанието си и да обяснят на Висшия съдебен съвет защо се налага следствието да бъде унищожено, те внесоха проекта за ремонт на НПК в Народното събрание. С баналния аргумент, че искането на ЕС за по-ефективно разследване ще бъде постигнато не чрез промяна на статута на следствието, а чрез изчистване на функциите на дознателите в МВР и следствието чрез поправки в НПК.Ако се съди по досегашната практика на Европейската комисия, следващата проверка за свършеното по глава 24 Правосъдие и вътрешни работи трябва да бъде в края на декември 2004 година. Най-вероятно обаче инспекторите ще кацнат в София в средата на януари 2005 г., защото и в Брюксел празнуват Коледа и Нова година по петнайсетина-двайсет дни. А големият въпрос, който отсега витае в публичното пространство, е какво ще се случи, ако тогава пак бъде констатирано, че реформата не върви заради досъдебното производство. Деликатното в този случай е, че по това време следствието вече няма да пречи, защото ремонтираният НПК вече ще е факт и полицията ще разследва 95% от престъпленията. Ето защо единственият изход от ситуацията ще бъде НПК да бъде изменен още веднъж, като МВР поеме и задълженията на съда. Стане ли това, ще отпадне и последната преграда към окончателната разправа на държавата с престъпниците: кихне ли някой на публично място, без да е сложил ръка пред устата си - право в затвора!

Facebook logo
Бъдете с нас и във