Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

К(есяков) А(йде) Т(ръгвай)

След шест години начело на направление Пътна полиция - КАТ към ДНСП, почти 20 години работа в системата на КАТ и достатъчно години въобще в системата на МВР полк. Алекси Кесяков е на път да бъде пенсиониран. Главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов съобщи в интервю за столичен всекидневник, че с министър Петканов са загрижени за бъдещето на полковника и му търсят подобаваща работа в цивилния му живот така, както намериха на ген. Васил Василев (в момента бившият шеф на Националната полиция е съветник в парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред).Перспективите пред Кесяков са поне две - да подхване нещо, свързано пак с безопасността на движението по пътищата, или да се върне към психологията, където май е най-силен. Но и възможностите на ръководството на МВР са достатъчно големи, така че не са изключени и изненади.Въпросът е:накъде ще потегли КАТ след оттеглянето на Алекси Кесяков?Едно е ясно - върху служителите на това направление ще падне най-голямата тежест при изпълнението на Националната програма за безопасността по пътищата, която поставя пред цялата българска общественост задачата до 2010 г. загубите, които търпи икономиката на България вследствие на пътно-транспортните произшествия (ПТП), да бъдат намалени наполовина. В Европейския съюз изчисляват загубата от един убит при ПТП на 1 млн. евро. Годишно у нас загиват между 1000 и 1100 души, или по мерките на ЕС държавата губи над 1 млрд. евро, без да споменаваме размера на загубите при лечение на ранените и за издръжката на останалите завинаги инвалиди...Такъв всъщност е преводът на изречението, съществуващо в приетите на 22 март 2004 г. от кабинета мерки за подобряване на безопасността по пътищата. А то буквално гласи: Мерките на правителството за подобряване на безопасността по пътищата са в духа на изискванията на ЕС до 2010 г. броят на жертвите от инциденти по пътищата да бъде намален с 50 на сто. Изводъткойто се налага от само себе си, е, че това не е по силите на полк. Кесяков. Иначе ръководството на МВР нямаше да бърза с пенсионирането му. Въпреки сериозната обществена подкрепа, която получиха някои от акциите и кампаниите на КАТ, те не дадоха очаквания ефект - жертвите по пътищата не намаляват. В същото време авторитетът на служителите на КАТ не се е повишил ни на йота, а обвиненията срещу тях в корупция поддържат висок градус.Изглежда, полковникът е прекалено мек, методите му на ръководство - а оттам и действията на подчинените му - са нерентабилни. Явно е необходим млад, напорист, здраво стъпващ и пипащ полицай, защото времето е малко, а проблемите по пътищата - безбройни.Дали с полк. Кесяков са водени разговори, или не - си знае само той, но медийните му изяви през последните два месеца навеждат на мисълта, че най-малкото е усетил накъде духа вятърът и посоката го е притеснявала. Иначе едва ли щеше да прави предложения, които - ако не друго, то поне невинаги бяха на място.Какво предложи полк. Кесяковпрез последните два месеца: - да се конфискуват колите на родители, чиито деца ги карат без книжка;- да бъдат глобявани не само пияните шофьори, а и возещите се при тях пътници, защото били съучастници в евентуална катастрофа;- КАТ да не извършва административни услуги на хора, които не са платили наложените им глоби и актове;- на водачите с агресивно поведение на пътя да им се отнема книжката за продължителен период;- жените, които шофират с високи токчета (над 10 см), да отнасят жестоки глоби;- първият урок на младите водачи да започва с филм за тежки катастрофи;- всеки, който бъде хванат да кара уморен, да бъде пратен на разходка, за да си почине;- да бъде забранено на водачите да карат със слънчеви очила;- да се налага глоба за движение с незапалени фарове през деня - от 1 ноември до 31 март - през зимния период; - водачите да ходят често на психолог, защото псувните и ръкомаханията зад волана водят до тежки инциденти на пътя;- на 56 опасни места по пътищата в България да бъдат поставени сигналножълти знаци под формата на светлинна арка, която да действа психически на шофьорите - като знак, след който се влиза в опасността;- пешеходците - чрез Закона за движение по пътищата - да бъдат задължени през тъмната част от денонощието да носят светлоотразителни елементи по дрехите си, когато пресичат на пешеходните пътеки;- гражданите да донасят в полицията за пияни шофьори. (Идеята бе изказана от говорителя на КАТ майор Красимир Костов, но няма начин да не е обсъждана преди това с началника му.) Впрочем, всичко казано от полковника и цитирано тук, съществува в практиката на европейските страни и е добронамерено. Но и в сериозна степен - непремерено. Поради което често звучи неразбираемо, а понякога и смешно. Вярно е, че впоследствие той го обяснява с поредното проучване на общественото мнение и предложение за дискусия, но... керванът с предварителната информация вече е минал през медиите.Поне два пъти в годината полк. Кесяков хвърля в общественото пространство идеята годишните технически прегледи на автомобилите да бъдат иззети от Министерството на транспорта и върнати в лоното на КАТ, но така и не успя да я реализира. Въпреки че убеди дори главния секретар на МВР ген. Бойко Борисов и бившия шеф на ДНСП ген. Васил Василев да застанат на негова страна и публично да поискат тази дейност да се повери само на 35-те сервиза на КАТ в страната с мотива, че останалите лицензирани сервизи само претупват прегледите.В борбата срещу трошките Кесяков твърдо застана на страната на Съюза на вносителите на автомобили (СВА), чието лоби в парламента успя - след две петилетки неимоверни усилия - да прокара най-накрая ограничителни мерки срещу вноса на стари автомобили, но не успя да ги качи на трупчета.Полковникът обаче не намери начин да събере наложените от служителите му глоби на непослушните водачи, а е известно, че 1.5% от тези суми би трябвало да влизат в касата на МВР... Но както полк. Кесяков сам признава - нищо не може да накара наказаните да си платят глобите.Полковникът не можа да прокара и идеята да бъде отменено задължителното вземане на проба за наличие на алкохол в кръвта на уличените от дрегера водачи, която открай време създава главоболия на служителите в КАТ. Полк. Кесяков лобира лично за отмяната на кръвния тест, като защити идеята си с аргумента, че в редица европейски държави използват само концентрацията на алкохола от балона за издишвания въздух. Че това е така - така е. Но у нас, поне засега, тази проверка е единствената възможност за водачите да парират изобретателността на някои катаджии да се защитят от рекета им. Всъщност едва ли има чак толкова голямо значение кой ще застане начело на КАТЗащото едва ли и той ще се пребори с всичките проблеми по пътищата. Нито ще успее да намали катастрофите, нито пък ще може да превъзпита шофьорите и самите катаджии. И не защото той ще е кукла на конци или пък наше момче - приятелче. Проблемът идва от факта, че през годините на демокрация нито едно правителство и нито едно ръководство на МВР не съумяха да променят философията на борбата за безопасно движение. И всички затягаха наказателните мерки срещу нарушителите, а не се бореха с причините, довели до тези нарушения. Нима акцията на КАТ през февруари (когато се раздадоха над 400 000 листовки Не на корупцията), одобрена от правителството, имаше ефект? Колко катаджии познаваме, които са отказали рушвет? Колко от бившите катаджии, уволнени за разни неща, бяха пратени на съд за злоупотреби и подкупи? Точно николко! Но, вместо ръководството на МВР да поогледа най-напред собствените си редици и да види какво е направил ресорният заместник-министър и колко от предложенията на КАТ са стигнали до министъра и до правителството, то реши да направи най-лесното: да пенсионира шефа, за да запази системата. Другият вариант, обясняващ подобно решение, е, че то е част от реконструкцията и модернизацията на Дирекция Национална служба Полиция, започнати от вътрешния министър през октомври-ноември 2003 година. Тогава Петканов съкрати и пенсионира 50-60 души от ДНСП, смени шефът й ген. Васил Василев и инкасира няколко червени точки в трудовата си биография. Днес на дневен ред е поредната рокада, чрез която ген. Бойко Борисов и вътрешният министър Георги Петканов ще хвърлят още малко прах в очите на хората и ще залъжат правителството, че си вършат работата: ето, ние сме тези, които са загрижени за живота на българите и децата им. Глупости, меко казано. И без извинение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във