Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЛЕКА ШОФЬОРСКА ДРЯМКА ЗАТРИ 12-ТЕ ДЕЦА В ЛИМ

Делото за катастрофата в р. Лим, при която загинаха 12 деца от свищовското СОУ Николай Катранов, трябваше да започне на 19 януари във Великотърновския окръжен съд, но бе отложено за 28 февруари, защото част от свидетелите не се явиха в залата. Подсъдим по това дело е шофьорът на автобуса Илия Измирлиев, срещу когото е повдигнато обвинение по чл. 343, ал. 3 от Наказателния кодекс - за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице. По време на процеса трябва да бъдат разпитани общо 41 свидетели, а родителите на загиналите деца са предявили граждански искове към шофьора на автобуса и към фирмата превозвач Пампорово АД на обща стойност 1.2 млн. лева.Трагедията се разигра на 4 април 2004 г., когато на връщане към България от Дубровник автобусът с децата падна в река Лим между градовете Биело поле и Приеполе. При инцидента загинаха Александра Гергова, Антония Братова, Боряна Петкова, Женя Ангелова, Светослава Панталеева, Валентин Маринов, Виктор Маринов, Лора Николова, Глория Георгиева, Юлиян Манзаров, Светослав Колев и Антоана Ефтимова. По случая бе образувано предварително производство, което бе възложено на Националната следствена служба. На 1 април 2004 г. 50-те екскурзианти потеглили за Хърватска. На следващия ден те разгледали гр. Будва, а после и Дубровник. На 4 април, след посещение на остров Свети Стефан, туристите поемат обратно към България. През целия ден зад волана на автобуса е Димитър Керкелов, който в 18.15 часа е сменен от колегата си Измирлиев. Малко след 20 ч. автобусът стъпва в каньона на р. Лим, между градовете Биело поле и Приеполе. Реката се падала отдясно по посоката на движение. При навлизането си в поредния остър ляв завой возилото се отклонило от пътя и се свлякло по стръмния бряг към реката. По пътя си към дълбоките води рейсът повалил няколко дървета, едното от които е било с диаметър 90 сантиметра. За щастие, когато автобусът паднал в реката, той се закачил в скала и предната му част останала над повърхността. Според обвинителният ак и свидетелските показания по делото, пръв успял да се окопити вторият шофьор Димитър Керкелов. Той избил предното стъкло, излязъл на покрива и откъртил двата люка. През това време водата стигнала почти до тавана на автобуса. Минута по-късно, на покрива се озовал и Илия Измирлиев. Двамата започнали да издърпват децата едно по едно. Както многократно бе коментирано през изминалите месеци от трагедията, всички възрастни са успели да се спасят, защото са седели в предната част на автобуса, която била над водата. Учениците, които се намирали в задната част на автобуса, се опитали с аварийните чукчета, с крака и с ръце да избият прозорците, но не успели. Техни връстници като Юлиян Манзаров и Светослав Колев избутвали децата през люковете и така спасили много от тях. Юлиян успял да спаси приятелката си Теодора Кожухарова. Нейната майка Боряна Кожухарова, учителка, също била там. Когато жената видяла, че Юлиян все още го няма, тя се върнала в рейса, но не успяла да го спаси...Същинското разследване на инцидента започна едва на 31 юли 2004 г., когато автобусът най-после бе изваден от р. Лим. Докато това се случи, в публичното пространство се завъртяха няколко версии за причините, довели до трагедията - блокирал волан, липсваща маркировка, спукана гума и т. н. После бе подхвърлена идеята, че шофьорът на рейса е бил пиян или дрогиран. А накрая бе пусната и клюката, че катастрофата била предизвикана умишлено, за да се прикриели следите на контрабандата, въртяна от организираната престъпност чрез училищните екскурзии. Според петорната техническа експертиза, назначена по делото, причината за трагедията е съвсем банална: шофьорът на автобуса Илия Измирлиев е задрямал на волана, не е взел левия завой и автобусът просто е продължил да се движи по права линия. Вещите лица са категорични, че по време на фаталната екскурзия рейсът е бил технически изправен, а на мястото на катастрофата не са открити никакви следи от спирачен път. Налице е челен удар в предната долна лява част на автобуса, вследствие на който лявата носеща греда на рамата е силно деформирана и е огъната навътре към оста на рейса - се казва в заключението на експертите. - В резултат на удара конзолата на кормилната кутия, самата кутия и кормилната колонка са изместени назад, като част от общите деформации са в предната лява част на автобуса. При направено изследване обаче е установено, че кормилният кръг се превърта леко, без задържания. Кормилната кутия също е реагирала без задръжки и затягания, категорични са вещите лица. Иначе казано - воланът на автобуса си е бил съвсем в ред и ако Измирлиев е видял навреме завоя, катастрофата изобщо е нямало да се случи. Още повече че автобусът се е движел само с около 40 километра в час.Единствената нередност, открита по време на експертизата в кормилния механизъм, която би могла да запрати автобуса в реката, е счупеният заден ябълковиден болт на първата кормилна щанга. Обяснението на експертите за това обаче е повече от логично: Прекършените дървета по склона са причина за силните удари, които са довели до деформация и счупвания в лявата предна долна част на автобуса. Открита е набита дървесина в отвора за закрепване на предния теглич. Кормилната кутия се е огънала в резултат на удара с 90-сантиметровото дърво. Техническият анализ показва, че в резултат на удара с дървото е настъпило и разрушаването на въпросния ябълковиден болт. Освен това следователите и експертите са категорични, че ако въпросният болт се е строшил по време на движение, автобусът би се отклонил наляво, т. е. в насрещното платно на шосето, а не надясно - към урвата. Като главен виновник за катастрофата в обвинителния акт по делото е посочен шофьорът на автобуса Илия Измирлиев. Той бе задържан от сръбските власти на 6 април 2004 г. и бе екстрадиран в България на 22 април. Два дни по-късно Софийският градски съд измени мярката му за неотклонение от задържане под стража в подписка, която не бе протестирана от Софийската градска прокуратура.

Facebook logo
Бъдете с нас и във