Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МАЛТИЙСКОТО ДЕЛО СЕ ИЗДЪНИ ОЩЕ НА СТАРТА

След двегодишно размотаване в сряда (26 март) Кюстендилският окръжен съд не даде ход на процеса, призван да изясни причините, довели до една от най-тежките катастрофи през последните няколко години. На 14 март 2001 г., на главен път Е-79 (край с. Мурсалево, Дупнишко), в кортежа на малтийския президент Гуидо де Марко се вряза тежкотоварен ДАФ. При катастрофата загина сержантът от НСО Стефан Янчулев, а общо седем души бяха ранени. Най-тежко пострада Емил Коларов - офицер от НСО, седял до загиналия шофьор на оперативната кола, пътувала зад лимузината на Де Марко и поела удара от камиона. След спешната операция във Военна болница Коларов остана без далак и един бъбрек. Освен това той е получил и парализа на краката. Със счупени ребра в Правителствена болница бе приет фотографът на Гуидо де Марко - 62-годишният Лино Азопарди. Преводачката на тогавашния президент Петър Стоянов Илияна Сараулева се отърва само с прорезни рани по лицето, а президентският секретар Румен Христов бе приет в Правителствена болница с рана в коремната област. Освен тях в инцидента пострадаха още 15-годишната Лилия Андреева и Величка Андреева (пътуващи в ладата, която шофьорът е искал да изпревари), както и спътникът на тираджията - 50-годишният Георги Капитански. Шофьорът на камиона - 42-годишният Асен Атанасов (Гъската), е с две присъди за кражба. Второто си наказание е излежал в Казичене през 1982-1983 година. То било по обвинение за изчезнали имущество и горивно-смазочни материали. След катастрофата Атанасов е бил откаран в дупнишката болница, но състоянието му не е било тежко. Пред следователите Асен Атанасов е заявил, че е карал с много висока скорост и хлъзгавият път не му позволил да спре. ТИР-ът не е бил влекач и не е стоял стабилно на пътя, казаха още тогава от КАТ-Кюстендил. Според информацията, разпространена от президентството след инцидента, оперативната кола и автомобилът, в който е пътувал Де Марко, са се ударили във влекач, внезапно навлязъл в тяхното платно. Камионът се движел с висока скорост, поднесъл и шофьорът му не могъл да го овладее. Влекачът се насочил към колата на Де Марко, шофьорът й успял да завие рязко и да избегне удара. В този момент оперативната кола се врязала между камиона убиец и автомобила на Де Марко и поела удара върху себе си. Така шофьорът Янчулев е спасил живота на малтийския президент. Няколко цивилни коли, движещи се след кортежа, също са влезли във верижната катастрофа. Според лекари от Бърза помощ, извикани на мястото на инцидента, преди да се вреже в президентския кортеж, камионът е ударил колата, в която са пътували Величка Андреева и 15-годишната й дъщеря.Техническите експертизи, направени в хода на разследването, потвърдиха първоначалната версия. Вещите лица са категорични, че виновник за катастрофата е шофьорът на камиона Асен Атанасов, който не се е съобразил с тежките пътни условия. Освен това камионът се е движел без ремарке и е стоял на пътя небалансирано. Навлизайки в завой, шофьорът не взел предвид мократа настилка и е карал с несъобразена скорост. В резултат на това товарният автомобил се плъзнал по шосето и се е врязал в президентския кортеж. Срещу Атанасов бе повдигнато обвинение за тежко пътнотранспортно произшествие (чл.343 от НК). Той преседя в ареста 72 часа, след което бе пуснат под гаранция. Както се полага за инцидент от такъв ранг, обещанията за скорошен съд на виновника заваляха броени минути след като страхът се уталожи. Още в деня на катастрофата (15 март) президентът Петър Стоянов обяви, че било започнало разследване на централно ниво, а случаят е поет от Специализираната следствена служба (днес Национална следствена служба). Следователите работят по всички версии, но засега се изключва хипотезата за атентат срещу малтийския президент, даде своя принос и директорът на НСО ген. Димитър Владимиров. Както се видя днес, две години по-късно, всичко е било само за отбиване на номера пред високия гост. Защото нито катастрофата е била разследвана в бившето спецследствие, нито местните слуги на Темида са успели да се справят с деликатния, но относително елементарен казус в разумни срокове. На всичкото отгоре никой не си е мръднал и пръста да стори така, щото един от свидетелите на катастрофата - Лино Азопарди, фотограф на малтийския президент, да бъде призован редовно поне десетина-петнайсет дни преди началото на процеса. Именно този пропуск (сякаш всичко се е решило във вечерта преди началото на съдебното заседание, а не поне две седмици по-рано) принуди Кюстендилският окръжен съд да не даде ход на делото в сряда (25 март). Пред Параграф 22 прокурорът по делото Ангел Байрактарски потвърди тази информация. Онова обаче, което смущава (и то не само в този случай), е докога следствени дела и съдебни процеси ще бъдат размотавани заради отсъствието на свидетели, от чиито показания на практика нищо не зависи.Според обвинителния акт, Атанасов трябва да бъде съден за смъртта на гарда от НСО Стефан Янчулев, както и за нанесени тежки и средни телесни повреди на Емил Коларов, Илияна Сараулева, Лили и Величка Андрееви, Георги Капитански и Лино Азопарди. Ако обвиненията срещу него бъдат доказани в съдебната зала, максималната присъда, която той може да получи, е осем години лишаване от свобода. Следващото заседание е насрочено за 28 април.

Facebook logo
Бъдете с нас и във