Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Маркировките Каско обърквали клиентите

Маркировките Каско са практика за някои застрахователни компании, докато други застрахователи като Алианц, Дженерали, Виктория не ги използват. Това обърква клиентите и им създава грешната представа, че едни компании са по-сигурни от други. Това каза специално за БАНКЕРЪ Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи. Той е убеден, че тази неравнопоставеност трябва да се премахне, а това може да стане само с промяна в Кодекса за застраховането.
Освен това маркировките били ориентир за поръчкови кражби. За свалянето на стикерите Каско от автомобилните стъкла вече се работи законодателно, заяви вътрешният министър Цветан Цветанов при откриването на конференцията Сигурност и превенции срещу застрахователните измами, проведена във вторник (14 декември) в хотел Шератон. Според източници от парламента до края на януари лепенките ще бъдат премахнати.
Все още има остатъци от силови структури, които работят към две застрахователни компании и заедно с легалния бизнес въртят измамите, разясни Цветанов. Той не каза имената на заподозрените, а представителите на КФН и АБЗ увериха, че не знаят кои са те.
В момента в столицата има хора от престъпния контингент, които работят за определени застрахователи. Сред тях са известни автокрадци с прякори Патицата, Дебелото, Лъвицата и др., съобщи Цветанов. Често престъпни банди отнемат противозаконно автомобили, застраховани в конкурентни дружества, за които апашите не работят. По този начин една компания е длъжна да плати обезщетение на потърпевшия, а фирмите, които си сътрудничат със силови структури, лесно намират автомобилите. Докато лицата с животинските прякори бяха в следствения арест, имаше дни, в които нямаше нито една кражба на МПС. Пуснем ли ги, и броят на кражбите рязко се вдига, коментира Цветанов.
У нас всяка година стават застрахователни измами за над 100 млн. лв., заяви председателят на Комисията за финансов надзор Стоян Мавродиев, за което БАНКЕРЪ писа в предишния си брой. Тези измами ощетяват не само бранша, но цялата икономика и данъкоплатците. По правило годишно загуби на компаниите се движат средно между 5-10% от общия премиен приход на целия този пазар.
По време на форума в хотел Шератон представители на Пътна полиция на Гаранционния фонд (ГФ) и на КФН подписаха протокол за прехвърляне на 1.178 млн. лв. от ГФ към МВР, за да бъдат закупени технически средства за архивиране на резултатите от наблюдението по пътищата. Стоян Мавродиев обяви, че в края на тази година КФН ще върне в бюджета 2.5 млн. лв., спестени от комисията от оптимизирани разходи и преизпълнени приходи, и призова тези пари също да бъдат дадени за подпомагане дейността на МВР.
Застрахователната измама засега цялото общество, всички участници в движението, каза комисар Алекси Стратиев, заместник-директор на Главна дирекция Охранителна полиция. Всеки от потребителите ще бъде ощетен от това, че някой друг е измамил застрахователите и е откраднал парите, които всъщност ние сме дали и които би трябвало да бъдат изплатени на пострадалите при пътнотранспортни произшествия, посочи комисарят.
Според комисар Стратиев част от измамите стават още при регистрацията на возилото. Обикновено се използва регистрацията на катастрофирали автомобили, за да се получи по-голяма застрахователна премия, или се регистрират автомобили от нов внос и впоследствие ги обявяват за откраднати в чужбина. Лизинговите измами с участието на собственик и лизингополучател на автомобилът са друга разновидност.
Застрахователни измами се извършват и при настъпване на ПТП. Обикновено става дума за инсценирани катастрофи (когато се създава обстановка, следи и доказателства за инцидент), организирани ПТП-та (умишлено предизвикани от две или повече лица), провокирани инциденти (с използване на пътната обстановка и ситуация за умишлено предизвикване на произшествие) или ПТП-та с допълнителни увреждания (когато умишлено допълнително се уврежда автомобила или се подменят негови детайли).
Застрахователни измами са регистрирани и при проверки на пътя. В тези случаи най-често става дума за полици, издадени от застрахователни компании със задна дата, за фалшифицирани застрахователни полици, стикери и контролни талони на ГФ или за използване на регистрационни табели, издадени за друго превозно средство.
Комисар Стратиев съобщи, че след като полицията е започнала да прави проверки за издирване на превозни средства в Шенгенската информационна система, само за месец в София са открити 15 откраднати возила. От началото на тази година работи и нова централизирана информационна система за отчет и анализ на пътнотранспортни произшествия.
МВР настоява за създаване на съвместна група от експерти за борба със застрахователните измами по модела на водещите европейски държави. Другата идея е до лятото на следващата година да бъде въведено електронно застраховане в реално време. Комисар Стратиев посочи, че може да се работи и по посока на създаване на обща база данни, в която да се вписват всички автомобили, станали обект на посегателство или претърпели произшествие с щета. Той коментира и важността на присъединяването на страната ни към информационната система EUCARIS за обмен на детайлна информация за моторни превозни средства между органите по регистрация в държавите членки на ЕС. Това трябва да стане през август 2011 година.
Важно е да се създаде единна система за оценка на риска и за застрахователна история, защото след като измами един застраховател, лицето може да се прехвърли на следващия - 16-те компании в България в момента не обменят информация.
Базата данни ще е достъпна само за застрахователите. А за клиентите резултатът може да е и по-скъпа полица при повече щети.
През юни догодина КФН, застрахователите и МВР ще организират международен форум у нас, който ще продължи да разисква темите, свързани с автомобилните застраховки, каза заместник-председателят на КФН Борислав Богоев, отговарящ за надзора над застраховането.

Детекторът на лъжата е добра превенция
Наскоро в нашата практика се появи един ярък случай на застрахователна измама, при който скъп автомобил е бил ударен в спряло състояние и без шофьор от камион ЗИЛ и превърнат в купчина ламарина. За този и други интересни случаи на застрахователни измами разказа Тодор Тодоров, началник сектор Криминална психология в Института по психология на МВР. При тази схема имало предварителна договореност между двамата шофьори и в крайна сметка застрахователят плаща на водача на камиона.
Тодоров препоръча и в България да се въведе двустепенната система за разследване на потенциалната измама, какъвто опит има в Израел. Това предполага първо потенциалният измамник да бъде извикан на разговор с представител на неговия застраховател и като втора стъпка се подлага на полиграфско изследване (детектор на лъжата). Тези стъпки се знаят и измамниците предварително се замислят дали да предприемат някакви действия. Не че липсват смелчаци, които тестват детектора на лъжата с риск да ги разкрият, но тази система има огромна превантивна роля, обясни Тодоров.

статистика
Автомобилите у нас са 3.3 млн., от тях 2.6 млн. са леки. Статистиката на пътна полиция констатира, че паркът ни като цяло е стар - колите на възраст над 15 години са 30.90% от всички возила, а тези над 20 години са 26.48 на сто. За сравнение, автомобилите до пет години са 9.08 на сто, а от 6 до 10 години - 9.07 процента. Шофьорите са общо 4.5 милиона.
От началото на годината до 30.11.2010 г. са настъпили 6032 тежки пътнотранспортни произшествия (ПТП), при които са загинали 723 души и са ранени 7396 души.

Facebook logo
Бъдете с нас и във