Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Мерки всякакви, резултатите - мижави

Още от първите дни на Новата година нашумелият сайт Уикилийкс продължи да публикува с нестихващ темп секретни документи на американските дипломатически мисии по света. Така на 3 януари (понеделник) в интернет се появи документ, изпратен от US- посолството в София на 26 юни 2009 ., който третира темата за мониторинга на Европейската комисия върху България. В документа се предвижда, че докладът за борбата с престъпността и корупцията у нас, който трябва да бъде представен през юли същата година, ще бъде негативен, но в окончателната версия на политическо ниво в Европейския съюз (ЕС) тонът ще бъде понижен. Отбелязва се, че се засилва недоволството от козметичните действия на София, за да получи добър доклад, а всъщност не се провеждат реални реформи.
В секретния документ се цитират думите на представител на мониторинговата мисия на ЕК. Според него наблюдателите са посочили на българските власти, че процедурата по назначаването на висши съдебни служители не е прозрачна. Това позволявало да бъдат избирани корумпирани или некомпетентни съдии и прокурори във висшите съдилища, което запазва цикъла на некомпетентност и корупция в българската съдебна система. Тайният доклад на щатските дипломати дори навлиза в кухнята на нещата. Става ясно, че по време на обсъждането на реформите в прокуратурата главният прокурор Борис Велчев често питал как приемат личността му в Брюксел . Отбелязва се, че българското правителство, особено главният прокурор и министърът по европейските въпроси (по онова време Гергана Паси), лобират активно за положителен доклад за напредъка, като преувеличават скромния прогрес.
Според тайния дипломатически документ правителството представяло на комисията списък с продължаващи дела за организирана престъпност и корупция като успехи. Всъщност някои от тези успешни дела са били прекратени. Други пък, като процесът срещу дупнишките бизнесмени Ангел Христов и Пламен Галев, не можели да бъдат наречени успешни, след като обвиняемите получили имунитет и се кандидатирали на парламентарните изборите. (Б.ред - Както е известно двама братя вече са оправдани на първа инстанция.) Според източниците на американското посолство
Европейската комисия опитала всичко,
за да ни вкара в прави път, но вдигнала ръце: Как да ги накараме да се реформират, когато те самите не искат?
Публикуваният документ показва, че и европейците и американците са съвършено наясно за състоянието на съдебната ни система и никакви спешни мерки за нейното подобряване не са в състояние да ги заблудят. Явно в САЩ и Европа не обръщат много внимание на формалните правителствени стратегии.
Ако подобен на разисквания документ беше с дата не от средата на 2009 г., а от средата на 2010 г. съдържанието му по всяка вероятност щеше да е същото или почти същото. А както се очертава, нищо чудно и през 2011 г. ситуацията у нас отново да бъде описвана в същия стил. Защото - както преди, така и сега, решаването на проблемите си остава най-вече на книга, защото все още липсва воля за промяна в закостенялата система.
През юли миналата година, само няколко дни след като (по думите на премиера) излезе най-добрият досега доклад за състоянието на съдебната ни система, Бойко Борисов спеши правосъдния министър Маргарита Попова с нареждането препоръките в документа от Брюксел да бъдат изпълнени за три месеца. Това доведе до съставянето на график с цели 58 на брой Неотложни мерки и действия на правителството и органите на съдебната власт, чрез които да покажем на света, че напредваме в областта на съдебната реформа, в борбата с корупцията и организираната престъпност. За всяка от дейностите по графика бяха посочени отговорните институции и срокът, в който трябва да бъде реализирана.
В плановете на правителството за реформи се предвиждаха конкретни мерки по изграждане на Единната информационна система за противодействие на престъпността (ЕИСПП) между съда, прокуратурата и МВР, създаване на национална структура, която да отсява предварително жалбите до Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), публикуването на доклад за делата от особен обществен интерес от ВСС, съвместни проверки на прокуратурата, ДАНС и НАП на съмнително забогатели лица, притежаващи имущество на значителна стойност, и курсове в съдебната власт и МВР за уеднаквяване на съдебната практика, и т.н. Един от гвоздеите в стратегията за преборването на организираната престъпност трябваше да е създаването на специализирания съд. По замисъла на вътрешния министър Цветан Цветанов подобен съд трябваше да е факт до края на миналата година. Но тази реализация се отложи във времето, тъй като
окончателният вариант
на Закона за съдебната власт още не е гласуван. Тези дни Цветанов отново сложи каруцата пред коня, като заяви, че спецсъдът у нас ще заработи през юли тази година, макар такова съдилище според закона още да не съществува. За това фриволно изказване вицепремиерът бе нахокан от председателя на РЗС Яне Янев.
Изпълнението на друга точка от плана - тази за отсяване на жалбите до съда по човешките права в Страсбург, също остана за по-нататък. Засега поне няма изгледи да е стихнало стълпотворението от дела за нарушени права, напротив - те главоломно нарастват, особено след последните полицейски акции.
В доклад за напредъка на България по изпълнението на специфичните показатели в областта на съдебната реформа на Министерството на правосъдието бе отчетено, че вече има положителен резултат при приложението на новите промени в НПК, свързани с назначаването на резервен защитник. По данни на Комисията по знаковите дела към ВСС във всички случаи, когато съдът е заявил намерение да назначи такъв защитник, адвокатите на подсъдимите са се явявали на делото. Дано тази информация е вярна, макар че и през изминалата година доста заседания бяха отложени заради отсъстващи адвокати и болни подсъдими. Най-пресният случай е с Наглите, където процесът бе отложен още на първото заседание...
Изпълнена бе и мярката, свързана с проверката на доходите на значително богати хора. При проверката бе използван нов метод - облитане с хеликоптер на луксозни имения във вилни зони. От тези проверки останаха кадрите, заснети отвисоко, но така и не се чу някой да е хванат в нарушение - явно всичко около техните собственици е законно. Ако някой все още си спомня, през пролетта на недалечната 2009 г. също имаше подобна кампания, озаглавена
необяснимо богатство.
Тогава прокуратурата в София под ръководството на заместник градския прокурор Роман Василев проверяваше лица с доходи над 500 000 хил. лева. Пак оглеждаха луксозните вили край София, макар и не с хеликоптер. Имаше дори заподозрени, сред които и бивш държавен служител. Но и от тогавашната кампания остана само шумотевицата.
Попова и Цветанов стягат редици за срочно изпълнение на препоръките в евродоклада - с подобни заглавия гръмнаха медиите в края на ноември миналата година, когато правителството реши да даде милиони за създаването на нова структура - Център за борба с корупцията и организираната престъпност в България на име БорКор. Във въпросния център под ръководството на вътрешния министър ще работят 155 души от различни ведомства. Проектът бе разработен от МВР, от министерствата на правосъдието и на финансите, ДАНС, Агенция Митници, комисията Кушлев, прокурори и германски експерти. Идеята е новото звено да предотвратява корупционни практики на държавни чиновници във всички министерства и сред магистратите. Центърът обаче няма да има оперативни функции, а само ще събира сигнали за корупционни практики, данни за имотно състояние и кадрови досиета на чиновниците. Финансовото министерство на Симеон Дянков щедро осигури пари на новата структура до 2013 г. в размер на 16.5 млн. лв., като само за тази година БорКор ще глътне на данъкоплатеца 8.2 млн. лева.
Дано от създаването на новата структура да има полза. Иначе тя ще се превърне в една формално създадена институция в изпълнение на поредните мерки, които в крайна сметка не водят до нищо видимо. Не само за нас, но и за Европа. Това ще разберем съвсем скоро при поредния доклад.

Facebook logo
Бъдете с нас и във