Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МИЛИОН И ОСЕМСТОТИН ХИЛЯДИ ШОФЬОРИ ИЗВЪН ЗАКОНА

Всички, които са подали документи за смяна на свидетелствата си за правоуправление след 2 декември 2001 г., ще бъдат глобявани, ако ги сгащят да карат със старите си шофьорски книжки. В общи линии така изглежда новогодишният сладкиш, с който Национална служба Полиция почерпи 1.8 милиона шофьори, наредили се като ненормални пред гишетата на КАТ през последните три работни седмици на миналата година. На 2 януари (сряда) въпросното четиво, наречено за по-авторитетно Окръжно, бе изпратено до всички регионални дирекции на МВР за незабавно изпълнение. Ако ставаше дума за стотина-двеста разсеяни - да махнем с ръка и да кажем Бравос! на подобна суровост. Но когато иде реч за поредните масови обвинения за държавен рекет, организиран от високо място - длъжни сме да погледнем за малко и зад завесата.На 13 декември 2001 г., точно преди три седмици (от които едва 10 дни бяха работни), ресорният заместник-министър на МВР Румен Стоилов съобщи, че най-много 50% от шофьорите, т.е. - 1 797 730 души, са с нови свидетелства за правоуправление, а по опашките висели още толкова. Чувствайки, че повредата не е само в шофьорския телевизор, заместник-министърът побърза да обещае компромисен вариант. В първия месец след изтичането на крайния срок (31 декември 2001 г.) всички, които карат със старите книжки, но са подали заявления за подмяна преди Нова година и имат бележки за това, ще се разминат с почти символични глоби.Какво е казал заместник-министърът обаче е едно. Какво се случва по-нататък е друго. Защото според окръжното всички нарушители със стари шофьорски книжки (без значение дали имат тапии, че са си подали документите за смяна в законоустановения срок), ще бъдат санкционирани за... използване на нередовни документи за самоличност. В размер на около 20 лева. На пръв поглед - нищо страшно, нали? Но ако се върнем към 13 декември и направим няколко елементарни сметки... изведнъж осъзнаваме за какво наистина става дума. За 10 работни дни точно 1.8 милиона шофьори е трябвало да минат през гишетата на КАТ, да си подадат документите и да получат насреща заветния лист хартия, съоръжен с всички атрибути на институцията: официална бланка, изходящ номер, дата, подпис (четлив), мокър печат. Плюс законен фискален бон или фактура на химизирана хартия за внесената дължима такса. Така, както го изискват други няколко нормативни акта. С колко гишета разполага КАТ в страната и дали всички те са провеждали единствено операция Подмяна - засега няма официално обобщена информация. Факт е обаче, че десетки шофьори се ожалиха предновогодишно, че от следващия месец ще се озъртат по шосетата като бандити. По една-единствена причина - бележките, които са получили мнозина от тях на гишетата на КАТ при подаване на документите си, са... най-обикновени хвърчащи листа. В смисъл, че върху квитанциите за внесените от тях такси няма печати, няма подписи. Няма и означение, което да подсказва кой е издал въпросния фискален бон (или талон за внесена сума) и докога е валиден. Съвсем естествено, от другата страна на барикадата нещата изглеждат по различен начин. Не може със сигурност да се каже, че 1 800 000 шофьори все още не са подменили свидетелствата си за управление на автомобил, заявиха експерти от КАТ, пожелали засега да не цитираме имената им. - Ние не изключваме в тази цифра да има и хора, надхвърлили 70-годишна възраст, които не са длъжни да подменят документите си. Възможно е част от тези шофьори просто да не искат да си вадят нови книжки, тъй като са се отказали от шофирането. И накрая - доста голяма част от шофьорите, които все още нямат нови шофьорски книжки, не сядат зад волана, тъй като не искат да имат проблеми с автоконтрольорите и да плащат глоби. Според нас - обобщиха катаджиите - шофьорите, които всекидневно ползват колите си, отдавна си имат нови документи. Без никакви проблеми, тъй като смяната върви вече две години. И защо всички решиха да се юрнат към КАТ последните две седмици? При положение че е имало дни и месеци, особено през лятото, когато пред гишетата е нямало кой да те напсува дори? А нашите хора по цял ден играха карти и табла? И друго не е вярно - че всички бележки, квитанции и фискални бонове са анонимни. Може и да има такива случаи, но те в никакъв случай не са правило, категорични са униформените.По всяка вероятност обаче авторите на окръжното са предвидили много внимателно какво ще се случи, защото новогодишният подарък завършва така (словоредът е на пресцентъра на МВР - бел. ред): Шофьорите, подали заявление за нови свидетелства преди 31 декември 2001 г. и не е изтекъл 30-дневен срок, ще бъдат санкционирани за използване на нередовни документи за самоличност (чл. 81, ал. 1, т. 7 от Закона за българските документи за самоличност), като размерът на глобата - до 20 лева, се определя по чл. 82 от същия закон. Датата на подаване на заявлението се удостоверява с талон за входящ номер или квитанция за платени такси. При всички останали случаи се прилага чл. 81, ал. 1, т. 7 от ЗБДС.Край на цитата. Ключовата фраза е При всички останали случаи, т.е. - всички ония, с хвърчащите листа. Които, според нашите сметки, по никакъв начин няма да са по-малко от 300-400 хил. шофьори. Именно те попадат под ударите на елегантно маркирания в окръжното чл. 81, ал. 1, т. 7 от Закона за българските документи за самоличност, който предвижда глоба от 20 до... 150 лева и който няма нищо общо с обещаната от заместник-министъра Стоилов почти символична санкция. Дали деликатната ситуация би могла да бъде заобиколена? Със сигурност, ако проблемът беше обсъден малко по-нашироко, и то със специалистите на КАТ. Които имат дори готова рецепта: на всички шофьори, хванати със стари книжки, се съставя акт за нарушение (примерно в размер на 50 лева), който те са длъжни да погасят в едномесечен срок. И в момента, в който отидат на гишето да си получат талона - си подават документите за смяна на шофьорската книжка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във