Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МИР И БЕРЕКЕТ - С МВР И ПАРЛАМЕНТА НАПРЕД!

Две несвързани наглед събития, под чийто знак последната седмица гузно прекрачи в миналото, оставиха връз небцето на обществото горчив привкус - като да е пило отвара от татул. Едното е стартът на битката в местните избори, а другото е докладът на главния прокурор Борис Велчев, който за първи път от влизането в сила на Закона за съдебната власт се яви на рапорт пред депутатите. За зла участ горчивата билка не е джуркана в няколко казана, а е дело все на едни и същи магесници. И техният дом се намира на площад Народно събрание № 1.
В интерес на истината, същите тези магесници държат под ключ доклада на Велчев още от май, когато в съответствие с изискванията на Закона за съдебната власт той е внесен в Народното събрание. Защо чак сега отчетът на прокуратурата за дейността й през миналата година влезе в пленарната зала за обсъждане е друг въпрос. Изслушването на доклада, който както може да се предполага, се очакваше с голям интерес - не само защото е прецедент в историята на отношенията парламент - прокуратура, но и заради очакванията за строг и безпощаден анализ на главния прокурор - някак щастливо съвпадна със скандала на седмицата за купуването на гласоподаватели.
В навечерието на балотажа на 4 ноември вече никой не се учудва, че в поредното издание на избори за кметове и общински съветници в страната като победител се изяви не някоя политическа партия, а всесилната пара. Феноменът покупко-продажба на гласове удари в земята както социологическите прогнози, така и очакванията на обикновените хора за коректна политическа битка.
На принципа след дъжд- качулка най-запален коментатор на този феномен се оказа висшето ръководство на вътрешното министерство. Заместник-шефът на МВР Камен Пенков например използва церемонията за дарението на два автомобила на полицията в Шумен, за да направи сметка колко пари са хвърлени само при изборите в Перник. Две групировки дадоха 4 млн. лв. за купуването на 15 000 гласа, едната - 2.4 млн., а другата - 1.6 млн. лв. - направи разбивка заместник-вътрешният министър. Информацията за случилото се в града на миньорите постъпила по оперативни канал, но за жалост не можела да послужи пред съда, тъй като липсвали достатъчно доказателства, за да се намеси и той, поясни Пенков.
Заместник вътрешният министър обаче премълча имената на хората, които дават парите. И ако някой си мисли, че това е станало, за да не се допусне изтичане на информация за работата на вътрешното министерство по случая, жестоко се лъже. Просто службите на министерството се намират в, меко казано, деликатна ситуация, от която трудно се излиза.
Според неофициална информация, която със сигурност се припокрива и с онази премълчана част от оперативната информация на МВР, в момента в Перник се надцакват с пачки две групировки. Едната стои зад кандидат-кмета Димитър Колев, съпруг на някогашната депутатка от НДСВ и телевизионна звезда Милена Милотинова. Да си припомним , че с идването на власт на Национално движение Симеон Втори през 2001 г. Колев бе ръкоположен за областен управител на Перник, напук на слуховете за близките му връзки с представители на една силова групировка.
На балотажа на 4 ноември Колев ще се явява с подкрепата на десните в града на миньорите. Коалиция Демократи за Перник заяви, че Колев като кандидат на Съюз за Перник е мост между малкия и средния бизнес.
Въпреки еквилибристиката около наименованията на пернишките коалиции на всички в града им е ясно кой всъщност стои зад Колев. Човекът с парите е много известен бизнесмен, името му е свързано със скандални разкрития покрай аферите с парите по програма САПАРД, както и близостта му до предизборния щаб в кампанията на сегашния президент Георги Първанов.
От другата страна на пернишката барикада пък стои Росица Янакиева, зад която плътно е коалицията БСП и Нова левица. Неофициалната информация сочи, че основен спонсор в кампанията й е бизнесмен с основна дейност в областта на хазарта. Макар и не от ранга на хазартен бос № 1 в държавата, той също щедро раздава пари в помощ на нежната БСП-кандидатка.
В такава деликатна ситуация естествено е МВР да дава разнопосочни сигнали за работата си по случаите на покупко-продажби на гласове. Например като смешното признание на Пенков, че за първия тур на изборите МВР е разполагал с план, който е трябвало да гарантира нормалното протичане на гласуването. На балотажа ще има още по- голяма готовност за нормалното протичане на втория тур, обеща в Пазарджик Камен Пенков. Според него ефективността в работата на полицията по изборите щяла да се повиши именно защото планът вече е актуализиран и обновен, а агентурната работа щяла да се засили.
И вътрешният министър Румен Петков също се изказа принципно по темата за пазаруването на гласоподаватели. В т. нар. критични зони ще има засилено полицейско присъствие, за да се ограничи купуването на гласове, обяви той в Сливен. През последните 17 години за първи път сега държавата извади много сериозен потенциал в борбата с купуването на гласове, обяви той и обеща на пазаруващите арести, защото имал уговорка за това с главния прокурор.
Самият главен прокурор Борис Велчев в деня на изслушването си в парламента даде да се разбере, че е наясно защо, кой и какви пари се раздават покрай изборите. Той предложи поправка в чл.167а от НК, с която да отпадне санкцията срещу онези, които са продали гласовете си, но доброволно разкрият това пред органите на реда и свидетелстват срещу търговците.
Велчев обаче бръкна в раната, заявявайки, че освен законови промени са необходими и други мерки, за да се предотврати това явление. Те са свързани със засилен контрол върху финансирането на политическите партии от страна на данъчните органи и на Сметната палата, поясни мисълта си главният прокурор. И показа къде всъщност е заровено кучето.
На свой ред депутатите не му останаха длъжни и здраво го сдъвкаха по повод доклада на прокуратурата. Любопитно беше да се наблюдава единомислието, с което разбиваха на пух и прах анализа на Велчев на парламентаристи от най-различни окраски. Иван Костов заяви, че докладът е писан с розови очила, Татяна Дончева от БСП пожела да влезе в редиците на опозицията и се присъедини към критиките, отправени от Костов към главния прокурор. Любен Дилов пък прати прокуратурата на логопед, защото не можела отчетливо да артикулира станала ли е тя по-справедлива.
Така коментарите около доклада неусетно напуснаха професионалната сфера и превърнаха залата в политическа говорилня. Всичките вкупом забравиха, че до голяма степен вината за дереджето на сегашните местни избори например се крие не някъде другаде, а в качеството на законотворческата дейност на народните представители. Достатъчно е да посочим, че само преди двадесетина дни депутатите измъдруваха и приеха същия чл.167а, за който вече е ясно, че трябва да се ремонтира, както посочи и главният прокурор. Същото се отнася и до работата на народните ни избраници около новия НПК, който влезе в сила през април 2006 г. и който връчи дознанието в ръцете на МВР, а отряза главата на следствието.
За нормотворческите пропуски намекна и главният прокурор, но кой да го чуе. Неслучайно в анализа му като проблемен бе посочен въпросът за недостатъчната кадрова осигуреност на дознанието, слабата квалификация на дознателите особено при разследването на престъпленията в областта на организираната престъпност, прането на пари, данъчните престъпления, корупцията.
Колкото до предложението му да се промени чл. 194 от НК, който се отнася до разпределението на делата между следствието и дознанието, с него Велчев заби нож в гърба на МВР и на всички, които направиха вътрешното министерство основен играч в полето на дознанието. Да се разшири компетентността на следователите, като им се предостави възможност да разследват наказателни дела за тежки икономически престъпления, както и такива, свързани с организирана престъпност, с корупция, изпиране на пари, финансови, данъчни и компютърни престъпления, както и с престъпления от и срещу непълнолетни. За тази цел главният прокурор предложи да се уреди на законово равнище разпределението на делата между НСлС и окръжните следствени прокуратури, да се даде правомощие на наблюдаващия прокурор да възлага разследване на следовател за дела от компетентност на дознател, когато сложността на делото налага разследването да се извърши от лица с по-добра правна подготовка.
Разбира се, много от бележките, направени при изслушването на доклада, имат основание и очакват своето разрешение в бъдещата работа на прокуратурата. Ако предложенията на Велчев обаче не са вироглавство срещу онези, които са сътворили сега действащите закони у нас със всичките им кусури, от които здраво куца съдебната реформа, здраве му кажи!
Отговаряйки на депутатските критики, главният прокурор изрече една твърде странна реплика: Надявам се този отчет да не стане повод за своеобразен контрол от страна на парламента върху прокуратурата. Тя би могла да има различни обяснения. Така или иначе отчетът е форма на контрол върху работата на държавното обвинение, предписан от Закона за съдебната власт. Другото й обяснение може би е, че Велчев деликатно е формулирал опасенията си от контрол, който прераства в постоянен натиск...
По този повод да припомним една еврейска поговорка : Когато човек мисли, Господ се смее. И да замълчим.

Facebook logo
Бъдете с нас и във