Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Митници до поискване

При прощъпалника си като шеф на Агенция Митници преди осем месеца Ваньо Танов съобщи на обществеността каква практика заварва. В митническите бюра не се правели проверки. Всяка партия си е имала касиер, а както беше тройната коалиция - то си е цяла схема, обяви той.
Очакванията, че схемата, използвана от тройната коалиция, ще бъде разбита, се оказаха чиста утопия. Ако се съди по спада в събираемостта на акцизите, може да излезе вярно твърдението, че схемата е обогатена с нови играчи.
В началото на юни Ваньо Танов бе привикан на разпит от бившите си колеги от ГДБОП, а медиите гръмнаха, че темата на събеседването е новият касиер в митниците.
Разпитът на митничар №1 напрегна отношенията между ресорния му министър Симеон Дянков и Цветан Цветанов. Цветанов хвърли обвинението, че митничари покровителстват контрабандата, вместо да събират пари за бюджета, а Дянков го посъветва да работи повече и по-малко да говори. За да намали последиците от публичната свада, за която поводът е изключително сериозен, премиерът Бойко Борисов обяви, че конфликт между двете му вицета всъщност нямало. Има надпревара кой да залови повече, отбеляза той.

Има ли битка за каналите
Бившият митничар №1 Емил Димитров - Ревизоро е категоричен, че истинската причина за напрежението между тези институции е съперничеството кой да овладее каналите, кой да диктува правилата, кой да управлява. Възможните варианти са три. Първият е, че стари тъмни сили пречат на сегашното управление да работи добре и то се бори срещу тях. Но това е нереалистично. Второто обяснение е, че сегашната власт вече е овладяла каналите и понеже иска бързо да забогатее, се занимава с тези канали. Това също е нереалистично, защото да назначиш партийни касиери означава, че много трудно ще ги спреш да крадат и за себе си. Държавата, със своето бездействие, разнобоят между институциите и ламтежът да има контрол върху всички доходоносни дейности, които не са разпределени между субектите в политическото управление, води до развихряне на контрабандата, заяви пред Параграф 22 Емил Димитров.
Бившият вътрешен министър Румен Петков отиде и още по-далеч. Според него конфликтът не е кой да я бори контрабандата, а кой да държи контрабандата. Петков прогнозира и отстраняването на Ваньо Танов от поста на митничар №1.
Контрабандният оборот
Финансовият министър Симеон Дянков призна през седмицата, че кризата стимулира контрабандата и се позова на европейски примери. Каза, че в България контрабандата се вихри отдавна, а онези, които я практикуват, печелят добри пари - не само да преживеят, но им стига и за шампанско, и за скъпи коли. Усилията на държавата за ограничаването на бизнеса на черно обаче направили така, че на тези хора да им е кофти.
Кофти ли им е наистина?
Само за първите шест месеца от годината в контрабанда на цигари, горива и други стоки са завъртени около 2.5 млрд. лева. Обмитените цигари са с 4 млрд. къса по-малко в сравнение с първата половина на 2009 година. Обяснението на митниците за разцвета на търговията с безбандеролни цигари е скокът на акциза.
Според неофициална информация контрабандистите плащат по 150 000 евро, за да влезе нелегално в страната контейнер с цигари. Парите се дават на т.нар. касиери, които най-често са бизнесмени или бивши митнически служители. Задачата им е да разпределят сумата между отговорните фактори.
В нея влизали отчисления за всички държавни служители, които трябва да си затворят очите, за да мине контрабандната стока безпроблемно през границата.
На практика нелегалният внос на цигари спестява на организаторите му по около 1.8 млн. лв. акциз и ДДС на всеки контейнер. Срещу З0% от тази сума се осигурява гаранция да не се случват инфекции по трасето. Чистата печалба на контрабандистите от всеки контейнер с нелегални цигари е между 550 000 и 600 000 лева.
Числото е достатъчно, за да се превърне контрабандата на цигари в масов спорт. Според справка на Агенция Митници само през май събраният акциз е със 114 млн. лв. по-малко в сравнение със същия месец на миналата година. С 40% по-малко са приходите от цигари, а обмитените количества са спаднали с 58 процента. В момента на тукашния пазар всяка втора кутия папироси е контрабандна, което не би могло да се случи, ако няма чадър от корумпирани служители.
Тайните покровители
Осигуряването на безопасността на всеки контрабанден канал (не става въпрос за т.нар. мравешка контрабанда на куфарните търговци) са включени митнически служители, които работят на трасетата, в мобилните групи, като катаджии, в отдел Акциз на Агенция Митници. Високото ниво стига до шеф или заместник-шеф на митница.
В 42-страничния доклад на МВР, в който се анализира контрабандата, са включени няколко имена на покровители на каналите. Оказва се, че няколко касиери са разделили страната на индустриални контрабандни зони. Такива има в Русе, София, Благоевград, Пловдив, Свиленград и Варна. Колкото до кадрите, новият е прозвището на бизнесмен, за когото се знае, че е работил в Свободна зона - Русе, занимава се със строителство на МОЛ-ове, притежава казина, управител на които е синът на високопоставен служител в митниците. Преди години новият е бил съдружник с Големия Маргин и Димата Руснака.
В доклад на МВР са посочени и четирима митничари касиери с прякори. Веско и Ел Би работят в митническото разузнаване, Захарчо отговаря за митническите режими и акцизите, а Шушумигата контролира митниците в Югозападна България.
Според полицейски източници една от основните фигури в Свиленград е Хокеиста, в Пловдив действа Митьо Прасето, във Варна - Дидо Дънката.
Никой обаче не смее публично да посочи с пръст т.нар. касиери. Причината може да е само една - че липсват реални доказателства за дейността им, които биха издържали в съдебната зала. Общоизвестен факт е, че за контрабандата от години всички знаят и говорят, но рядко се намират истински доказателства срещу организаторите й. Обяснява се с покровителството от най-високо политическо ниво. Затова не е случайно, че досега смяната на всяка власт не минава без убийство на знаков играч в контрабандните канали и замяната му на овакантеното от него място.
Триковете
Може ли една празна цистерна в рамките на три месеца да мине 17 пъти през един и същ митнически пункт? На осемнайстия, през май тази година същата тази празна цистерна се оказа натъпкана с цигари.
Нищо не се е променило от 90-те години насам. И тогава празните цистерни бяха актуални - возеха към Гърция виетнамци (така наричаха всички контрабандирани чужденци и дори бе изчислено, че една цистерна побира 17 виетнамци). Обратно вкарваха цигари, увити в плътен полиетилен.
Изобретателността на контрабандистите стигна дотам, че една от последните заловени партиди контрабандни цигари на ГКПП Оряхово бе маскирана като макарони.
Трафикантите вече се справят и с контрола върху горивата. Да преброят GPS-ите, каквито по силата на наредба на митниците задължително трябва да имат цистерните с горива, се оказа само въпрос на търпение. Днес всеки шофьор знае, че след 45 дни работа батерията на устройството се спихва и то става неефективно.
Въпросът, който засега чака отговор, е защо след като задържани в операция Далаверата в петричкото село Първомай разкриха схеми за нерегламентирано събиране на пари, все още няма задържани от по-високите нива.
Бившият служител на Пътни такси и разрешителни на ГКПП - Кулата Юли Пандов, който беше заловен на 28 май в Първомай, е дал писмени показания и е ключов свидетел за две схеми за нерегламентирано събиране на пари.
Според признанията му началник на митническата смяна с прякор Серго го е принудил да събира пари от камионите на трасето. Митничарят с прякор на герой от партизански сериал е от София, бил е в системата на митницата допреди четири месеца и е съкратен. Серго е работил също и на митница Златарево.
По една от схемите служители на Пътни такси и разрешителни, които от половин година са в състава на митническата администрация, са прибирали пари за извънгабаритен или свръхтовар. Схемата действала по следния начин: камионът стъпва на кантара, при което се оказва, че е със свръхтегло или товарът му е извънгабаритен. Служителят се договаря с шофьора по колко лева да плати за надвишените кила или метри товар. Например - 200 кг свръхтегло са стрували 200 лева под масата. При плащането на рушвета служителят моментално занулявал кантара, все едно че току-що преминалият камион е редовен. Парите се прибирали в отделна Каса рушвет за високопоставени митнически шефове. Тази схема е известна като карго схемата. Със събирането на парите в Каса рушвети за началниците пък отговарял друг служител с прякор Весо.
При обявяването на успешната операция Далаверата служителите на МВР бяха категорични, че акцията ще продължи до откриване и задържането на замесените в схемата, ощетявали държавата. Такива от високите етажи засега изглежда няма.
Няма отговор и защо изчезна българският алкохол от магазините, след като при проверка в една от големите вериги се оказа, че 2/3 от бандеролите на български производители са фалшиви. И как точно се е случило това, след като въпросните ценни книжа се носят в цеховете за производство от митничар и митнически служители трябва да присъства, когато ги лепят върху бутилките?!
Няма отговор и как изнесените за Иран цигари Престиж се върнаха отново в страната. Има обаче прогноза, която най-вероятно ще се сбъдне - до края на годината ще изпушим 13 млрд. контрабандни къса цигари...

Facebook logo
Бъдете с нас и във