Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МВР ГО СЪРБИ, НО ОЩЕ НЕ ГО Е ЗАБОЛЯЛО

Не бе минала и една година, откакто новият Закона за МВР влезе в сила (на 1 май 2006 г.), а вътрешният министър Румен Петков взе, че докара нови нервни гърчове на подчинените си. Едва що непреглътнали девоенизацията, новите щатове и неясните си длъжностни характеристики, редовите ченгета са на път да бъдат подложени на нов кадрови тормоз.
По време на посещението му във Варна в края на миналата седмица (петък, 20 април) вътрешният министър обяви, че има намерение да прекрои областните дирекции на полицията така, че те да са в съзвучие със съответното ниво на престъпността.
Според обикновените ченгета зад тази витиевата формулировка се крие следното: от регионите, в които традиционно не се регистрират много и брутални престъпления, определено количество полицаи ще бъдат изтеглени и преназначени там, където има нужда от тях.
Всичко това стана известно случайно - покрай съобщението на Петков, че е подписал заповед за назначаването на и.д. директора на Областната дирекция на полицията във Варна, комисар Веселин Петров на титулярно място. Той мотивира решението си със твърдението, че варненската дирекция е една от най-стабилните в България - изказване, което повечето варненци биха оприличили на несполучлива шега. То бе направено след журналистически въпрос какво прави МВР в отговор на искането на кметовете на варненските общини да се подобри общественият ред в региона, отправено към директора на ОДП комисар Веселин Петров.
На фона на събитията, разиграли се в последните няколко месеца в морската столица, изказването на Петков наистина звучи като нескопосан опит за шега. Да си припомним само, че след кървавото убийство на наркодилъра Стоян Янев на 28 декември 2006 г. и последвалите го разчиствания на сметки между престъпни групировки Варна бе заприличала на истинско бойно поле. Стигна се дотам, че стабилната, според министъра, дирекция трябваше да брои гилзите от гангстерска улична престрелка в самия център на града, и то дни след като вече бяхме влезли в Европейския съюз.
На 25 януари седем въоръжени мъже се гърмяха като в мафиотски екшън край дискотеката Планет клуб, в резултат на което трима попаднаха в болница. А заловеното снаряжение след затихването на страстите сякаш припомни най-мрачните дни от гангстерските войни през 1993-1994 г. - пищови, ножове, брадви, боксове, железа и прочие. В същото време заместник-директорът на ОДП Димитър Димитров вещо обясняваше на журналистите, че ситуацията в града може да е тежка, но е под контрол.
На този фон е странно заявлението, че преди да се захване с подобряването на реда, има да решава вътрешноведомствени проблеми. Въпросът с обществения ред е първостепенен за държавата, но първо трябва да търсим организация и разпределение на ресурсите вътре в системата и след това да поставяме каквито и да са други въпроси, рече министърът. Сякаш до момента и той е бил и.д., а не титуляр във вътрешното министерство.
Изглежда, и прословутата структурна реформа, която ръководството на МВР обяви за завършена с приемането на новия закон и правилника за прилагането му, е била нещо временно, колкото да се отчетем пред Европа. Само така може да се разчетат думите на Румен Петков, че въпросът със структурирането на министерството е ключов, много чувствителен, много болезнен и тепърва предстоят оценки и последващи решения.
Според вътрешния министър, през 2007 г. ръководството на МВР основно ще се занимава с преценка за разстановката на кадрите, с които в момента разполага министерството. Веднага след това да преминем към едно адаптиране, защото действително има райони в страната, в които престъпността е в много ниски размери и мащаби. Независимо от това щатовете са усилвани в годините, вероятно със съответните аргументи и мотиви...Но не може министерството да бъде разширявано до безкрай, заяви вътрешният министър.
Според Петков, след оценката на кадровия състав и разположението му, трябва да последва категоризация на областните дирекции според ръста на престъпността. Това, както признава министърът, ще бъде деликатно и болезнено решение за много общини и поради тази причина практическото му осъществяване ще стане след местните избори през октомври 2007 година, т.е. след около шест месеца.
Първият логичен въпрос за предстоящото адаптиране и кадрово попълване на дирекциите е по кой признак ще се преценява нисък или висок е размерът на престъпността в съответният регион - дали според броя на извършените умишлени убийства, на грабежите, кражбите на лично и обществено имущество, отнеманията на автомобили или престъпленията, свързани с наркотици? Ако това става след отчитането на данните за извършените тежки престъпления срещу личността, явно големите градове ще се превърнат в полицейски бастиони. Само в София през 2006 г. са станали 33 убийства, а са разкрити 24 от тях. По тази логика в Кърджалийско обаче не би трябвало да остане кьорав полицай, защото през 2006 г. на територията на ОДП-Кърджали са извършени само три убийства и три опита за убийства. В същото време основен проблем за населението и полицията в този регион са кражбите на имущество - според отчета на дирекцията от 1205 регистрирани за годината криминални деяния 521 са кражби на имущество. Подобна е и ситуацията на спокойната на пръв поглед Търговищка област- през 2006 г. тук са регистрирани две убийства и 13 грабежа, но 67 на сто от извършените общо 1675 престъпления се падат на посегателствата срещу собствеността, включително и на селскостопанска продукция.
Според сега съществуващата нормативна уредба, основните териториални единици на Национална служба Полиция са 28-те областни дирекции, които обхващат всички административни области в държавата. Като по-малки структурни единици към тях функционират общо 186 районни полицейски управления, включително и тези на Транспортна полиция. Те са създадени, както сочи чл. 14 (1) от Закона за МВР, от Министерския съвет, по предложение на вътрешния министър. Структурата отговаря на административното деление на държавата. Това означава, че едва ли МВР ще посегне на вече създадените звена, така че от 28 например те да станат девет, колкото бяха дирекциите преди години.
Явно в МВР се обсъждат идеи за пренасочване на кадрови потенциал от по- малките и по-спокойни дирекции към по- големите центрове, където проблемите както с битовата, така и с организираната престъпност са очевидни. Ако, говорейки за адаптиране, Петков има предвид това, МВР е изправено пред неразрешими проблеми. Достатъчно е само да си представим например уреждането на чисто битовите условия за пристигащите от дълбоката и тиха провинция полицаи - жилища, наеми, работа за съпругите или училища за децата... Другата възможност е допълнителните сили в рамките на системата, за които споменава Петков, да са структурирани и да действат на принципа на хвърковатите чети на Бенковски.
И докато МВР-ръководството разсъждава над мъгляви идеи за повишаване на ефективността в полицейската работа на близо 32 000 униформени, още толкова на брой чиновници хващат тендовагинит от въртене на химикалките в кабинетите в самото министерство и в дирекциите по места. Ето защо ако Петков не развърти метлата, успехите на министерството срещу престъпността ще си останат предимно на хартия. За подобни случаи народът си го е казал простичко: хем боли, хем сърби...

Facebook logo
Бъдете с нас и във