Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МВР ИГРАЧКА - ПАРТИЙНА... П(Л)АЧКА

Някак странно тръгна предизборният дебат за бъдещето на МВР и за онова, което трябва да се случи (по закон, естествено) на българските организирани престъпници през следващите четири години. Мнозина очакваха, че основните политически съперници на НДСВ - БСП, ОДС и ДСБ, ще разбият на пух и прах жълтите, които не изпълниха и една десета от Националната стратегия за борба с организираната престъпност, приета от тях през пролетта на 2002 г. и актуализирана през декември 2003 година. За най-голямо съжаление до момента нищо подобно не се е случило и, както е тръгнало - едва ли ще се случи. До изборите остават само две седмици, но нито една от политическите сили, които ще премерят възможности на 25 юни, няма никакво намерение да задълбава по-сериозно в темата.По принцип обективни причини за това вяло поведение от страна на опозицията не съществуват, защото по време на мандата си политическото ръководство на МВР беше изпаднало в състояние на постоянен ведомствен амок. В същото време професионалното такова (в лицето на главния секретар ген. Бойко Борисов) употреби поверените му структури за израстването си от обикновен бодигард на Н. В. Симеон Втори до сам юнак на коня в битката срещу мафията. В частност обаче предизборната кротост на все още опозиционните партии бе предопределена от все още премиера Симеон Сакскобургготски, който върза ръцете и... езиците на опонентите си с няколко гениално прости хода. Описана с езика на футболните коментатори, ситуацията изглежда така: лидерът на НДСВ остави на резервната скамейка център-нападателя си ген. Бойко Борисов и пусна в игра дефанзивните халфове Георги Петканов (досегашен министър на вътрешните работи) и Владимир Дончев (шеф на Парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред в 39-ото Народно събрание). В изпълнение на треньорските указания те отново изрецитираха всичко онова, което от три години години се лее из устите им: редица успешни международни полицейски операции, рязко снижаване на регистрираната престъпност, закупуване на нови видеокамери за уличните кръстовища, осигуряване на нови леки коли за полицията, значително международно признание, крути мерки за изкореняване на корупцията в МВР и т. н. От своя страна противниците на НДСВ също изиграха мача предпазливо - не с бързи контраатаки и с остри слизания по двете крила, а с нескончаеми дълги пасове и безсмислени финтове. на стр. 6от стр. 1В обобщен вид беззъбите критики на основните претенденти за властта - БСП, ОДС и ДСБ, както и на жадуващите поне за десетина депутатски места коалиционни партньори от БНС - Стефан Софиянски (ССД) - Красимир Каракачанов (ВМРО) - Анастасия Мозер (БЗНС-НС), изглеждат до болка познати: престъпността е намаляла само на хартия, защото около 50% от жалбите и сигналите не се регистрират, а 30% от жертвите не се оплакват в полицията, тъй като се страхуват; показно разбиване на организирани престъпни групи, след което не се е случило абсолютно нищо; толериране на едни престъпни групировки за сметка на други и т. н. ...Нежеланието на основните политически съперницида оповестят предварително плановете си за бъдещето на МВР, ако спечелят, донякъде е обяснимо. Но не защото конкуренцията може да открадне идеите им, а по други причини. В 68-милионна Франция например има около 60 000 полицаи, а сигурността на близо 8-милионния Лондон е поверена в ръцете на 30 000 полицаи от Скотланд Ярд. В момента МВР е едно от най-многолюдните в Европа, а 7-милионна България е сред водещите по брой на полицаи на глава от населението. Във вътрешното ведомство работят над 50 000 души, а полицаите са около 25 хиляди. Проблемът е, че всички те издържат семейства и никак не е ясно как ще реагират, ако научат предизборно, че след няколко месеца партията Хикс ще преструктурира МВР и ще съкрати една трета от личния му състав.Към сметката обаче задължително трябва да бъдат прибавени още няколко категории избиратели, чийто бизнес е пряко зависим от бъдещата реформа на МВР и кадрите, които ще реализират тази концепция: обитателите на подземния свят и техните босове; бизнесмените, които въртят легален бизнес с МВР; определени кръгове от съдебната система, които имат общ бизнес с определени кръгове от полицията по т. нар. поръчкови производства; онази прослойка от адвокатското съсловие, която приоритетно се занимава с пациентите на полицейските дознатели; основните играчи в сивия сектор на икономиката, в който се въртят 30-40% от брутния вътрешен продукт - около 3.5 млрд. лева. Иначе казано, става дума за хора, които биха могли да организират неподозиран избирателен ресурс и да го подарят на онази политическа сила, чийто проект за реформиране на МВР е най-... неработещ. Тоест - би им позволил да натрупат още някой и друг милиард, да изперат каквото имат за изпиране и на 1 януари 2007 г. - с открити чела - да станат пълноправни граждани на Европейския съюз.Дори бърз прочит на предизборните програми е достатъчен, за да стане ясно, че основните кандидати за властта са маркирали формално идеите си за бъдещето на МВР и за по-нататъшната борба с престъпността. Едното голямо изключение е партията на бившия премиер Иван Костов - Демократи за силна България, която е посветила на темата цели 25-30 реда (меверейските предизборни обещания публикуваме отделно). В тях наистина всичко е описано много конкретно, но проблемът е, че ДСБ няма никакви реални шансове да състави следващото правителство. Другото изключение е НДСВ. Въпреки тоталното мълчание на Симеон Сакскоборгготски и хората му Параграф 22 успя да научи, че още на 26 май (ден след официалния старт на предизборната кампания) те са извадили от нафталина проекта за изменение на Закона за МВР, разработен още в средата на 2003 година. А той не е нищо друго освен проект за прекрояването на вътрешното министерство по... европейски тертип.Според осведомени, този проект е събирал прах година и половиназаради евентуалната негативна реакция на ген. Бойко Борисов, който е отявлен противник както на девоенизацията на МВР (за която Параграф 22 писа миналата седмица), така и на кардиналното прекрояване на МВР. На 25 май обаче той опразни предизборно кабинета си и едва ли някога ще го напълни отново. Причината е, че, ако БСП спечели, червените генерали няма да пропуснат възможността да сложат начело на професионалистите в МВР свой човек. Ако пък НДСВ извоюва втория си мандат, жълтите задължително ще трябва да девоенизират и да преструктурират вътрешното министерство. А с провеждането на тези процедури генералът изобщо не е съгласен, защото още миналата година стана ясно, че длъжността главен секретар на МВР изобщо не фигурира в двата проекта.Съгласно действащия Закон за МВР, във вътрешното ведомство има шест национални служби: Полиция (ДНСП), Борба с организираната престъпност (НСБОП), Гранична полиция (НСГП), Жандармерия (НСЖ), Сигурност (НСС) и Противопожарна и аварийна безопасност (НСПАБ). Според проекта, разработен от политическия кабинет на МВР, четирите полицейски служби - ДНСП, НСБОП, НСГП и НСЖ, минават под шапката на т. нар. Полицейски директорат, оглавяван от главен комисар. Той ще се избира от правителството, ще се назначава от министър-председателя, ще е с четиригодишен мандат и трябва да има най-малко 10-годишен управленски опит в МВР. От онова, което Параграф 22 успя да научи (и което, между другото, никак не звучи логично), НСБОП ще престане да съществува в сегашния си вид и ще бъде трансформирана в Централна дирекция за борба с организирана престъпност. Тя ще запази относителната си самостоятелност, но ще се прости с регионалните си звена и ще се занимава само с четири-пет основни вида престъпления: пране на пари, източване на ДДС, наркотици и трафик на хора, защита на интелектуалната собственост. В момента НСБОП оправдава съществуването си, като брои разбитите организирани престъпни групи, в които участват над... двама души. Това прилича повече на групова престъпност и борбата с нея би трябвало да е задължение на криминалната или икономическата полиция. Истинските мафиотски образования в България са осем и срещу тях трябва да се изправи мощна и мотивирана структура, в която работят супердобри и обучени професионалисти, заяви неотдавна пред Параграф 22 заместник-министърът на вътрешните работи Бойко Коцев. Жандармерията ще запази досегашните си функции, като според проекта ще навлезе по-осезаемо в населените места, изпълнявайки задачи, свързани с противодействие на евентуални терористични актове. В момента, съгласно Закона за МВР, тя има право да действа само на ничия територия - между населените места, да охранява дипломатическите мисии в столицата и всички стратегически обекти в страната, независимо къде се намират те. Ако проектът стане факт, Националната служба Противопожарна и аварийна безопасност (НСПАБ) ще бъде извадена от структурата на МВР и ще бъде разпределена между общините, които в бъдеще ще се грижат както за издръжката на собствените си пожарни, така и за професионалната квалификация на огнеборците. Единствено неясна засега остава съдбата на Националната служба за сигурност (НСС). В проекта, разработен от Георги Петканов и хората му, за контраразузнаването са разработени два варианта: да остане самостоятелна служба в системата на МВР (извън полицейския директорат) или да бъде трансформирана в национална агенция, която ще бъде пряко подчинена на премиера или на силовия вицепремиер.Всъщност истината е, че който и да спечели изборите, той задължително ще трябва да довърши девоенизицията и да преструктурира МВР. Но не защото така иска Европейският съюз, а защото такива са съвременните тенденции: децентрализация на правата и централизация на задълженията. А това е бъдеще, което доста от служителите в МВР трудно биха оприличили като светло. За себе си, разбира се, тъй като те от години така са свикнали - да са незаменими и на никого да не дават обяснение какви ги вършат и защо. По-лошото обаче е, че този тип служители хем не са малко на брой, хем са се окопали на всички нива в йерархията на МВР. И от тях наистина зависи каква ще е по-нататъшната съдба на вътрешното министерство. А това притеснява всички партии, независимо дали управляват,или са в опозиция.

Facebook logo
Бъдете с нас и във