Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МВР иска център за обработка на глобите по пътя

Вътрешното ведомство има намерение да въведе още по-голям хаос в обработката и събирането на глобите от нарушения по пътищата. За тази благородна цел ще бъде създаден Единен център за обработка на нарушенията, съобщи във вторник (6 ноември) МВР-шефът Младен Маринов по време на форум за безопасността на пътя. Според идеята всички генерирани нарушения щели да се изпращат автоматично в този център и там ще се обработват от системата.

Маринов се надява, че центърът ще повиши с близо 50 на сто ефективността на процеса по регистриране, обработване и фактическо санкциониране на нарушителите. Всеки полицейски служител ще регистрира определен брой нарушения, след това ще ги обработва и изпраща в центъра за налагане на санкция - това ще е ефектът от изграждането на единен център. Освен това съществуването му ще освободи полицейските служители от излишна бумащина, с каквато се занимават сега при оформянето на документите за нарушенията, твърди вътрешният министър Маринов.

Идеята на МВР за единния център е почерпена от чужд опит, обяви МВР-шефът, без да уточнява откъде точно. Такива центрове съществуват в много европейски страни, каза той. За изграждането му МВР подготвя процедура по обществена поръчка, разкри още той. В същото време Маринов се похвали, че според статистиката на КАТ три пъти се е увеличил както размерът на санкциите, така и контролната и наказателната дейности. Данните сочат, че "Пътна полиция" е санкционирала три пъти повече шофьори, събираемостта на глобите също значително е скочила. Според Маринов това се дължи на увеличаване на размера на глобите и строгото налагане на санкции по пътищата. Ето защо МВР предвижда и за следващата година повече средства за модернизация на контролната дейност по пътищата. Резултатите обаче не са трайни, предупреди той.

Обособяването на единен център за обработка на нарушенията и съществуването на контролен орган в лицето на КАТ - "Пътна полиция", много лесно и бързо може до доведе до ситуация, в която едната ръка да не знае какво прави другата. И тогава ще си патят шофьорите. Те и сега изпитват на гърба си пропуските в системата на КАТ за глобите, а какво остава, когато актовете се издават от един орган, пък се обработват от втори.

Интересен детайл е къде провинилите се водачи ще плащат глобите си - в КАТ или в новия единен център? Системата и досега можеше да се бъгне и вместо да прати нарушителя пред касата за плащане, да го направи луд за регистриране в специализирания институт на Четвърти километър. Например, ако въпреки че си си платил глобата, системата да продължи да те сочи като длъжник. Десетки са случаите, при които плащането на глоби не е било отразено по незнайно какви причини от системата на КАТ и платилите ги продължават да се водят като длъжници. При подобни случаи в началото на годината КАТ посъветва гражданите да сигнализират за проблема и служителите на гишетата на ръка да нанасят поправките.

И докато МВР мъдри как да усложни още повече битието на българския шофьор, от Съюза на българските автомобилисти (СБА) изнесоха данни от проучване сред 6000 активни шофьори, според които решението на тежката ситуация по пътищата анкетираните  виждат в съчетанието между засилен контрол и увеличени санкции. Целта на  проучването е била да изследва нагласите към безопасността на движението и мерките за предотвратяване на катастрофите. Над 83% от анкетираните са посочили, че "Пътна  полиция" трябва да засили контрола по пътищата, а 54 на сто са отговорили, че санкциите трябва да бъдат увеличени. Превишаването на скоростта, ползването на телефон в движение и шофиране без предпазен колан са най-честите прегрешения на българските шофьори, гласят резултатите от анкетата на СБА. Друга интересна информация от допитването е, че шофьорите от столицата, които са до 25-годишна възраст и са с малък стаж зад волана, най-често сядат в колата след употреба на алкохол. А повече от половината от  нарушителите никога не са били санкционирани от "Пътна полиция", сочи анкетата.

За 2017 г. КАТ не бе успяла да събере 65 млн. лв. от глоби. По този повод от Министерството на финансите изразиха съгласие санкциите да се събират от частни съдебни изпълнители, а не от НАП. Камарата на частните съдебни изпълнители изпрати писма до премиера, министъра на финансите и до МВР  с предложение да се заемат с проблема. “Предлагаме да се занимаваме с най-тежките случаи на рецидивисти на пътя, които имат десетки наказания и неплатени глоби. Ако събирането се възложи на ЧСИ, държавата и общините няма да плащат нито стотинка, а ще съберат десетки милиони. Разходите остават за длъжника, а в случай на неуспех - за съдебния изпълнител”, обясни тогава председателят на Камарата на ЧСИ Георги Дичев.

И докато Министерството на финансите реагира положително на предложението, от МВР запазиха мълчание.

 

Алкохолът е лош шофьор

Това е мотото на инициативата, зад която застават МВР, БЧК, "Каменица" АД, с подкрепата на посолството на Кралство Белгия. През десетте месеца на 2018 г. са регистрирани над 10 000 случаи, при които са установени водачи, управляващи моторни превозни средства след употреба на алкохол, сочат данни на отдел "Пътна полиция" в Главна дирекция "Национална полиция". Повече от 4000 са прекратените регистрации на пътни превозни средства на собственици, управлявали с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда. Според анкета сред шофьори  над 56% от запитаните посочват, че тежките произшествия на пътя са вследствие на употреба на алкохол.

Инициативата е популярна в Белгия като кампанията БОБ (ВОВ). Тя съществува от 1995 г., името й не е съкращение, а име на човек в група за въздържание. Той документирал своята отговорност, като носел със себе си яркожълт БОБ-ключ. С него в ресторантите и дискотеките  не му се сервирало алкохол, а вместо това получавал безплатно безалкохолни напитки.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във