Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МВР наплюнчи молива и надипли мерки

Август е месец на обещанията - за вечна любов, за добра реколта, за личностна промяна и за какво ли още не. Обещанията вървят със звезди, с шепот на морските вълни, с мохито и жега, от която и асфалтът, и мозъкът се размекват.
Оказа се, че вътрешното министерство също е избрало август като време, подходящо за обещания. Дали заради инерцията от юлския доклад на Еврокомисията, или заради жегата, размекваща мозъка, не е ясно. Факт е обаче, че МВР обяви плана, по който ще действа до декември 2011 г., за да претвори в живота изводите и препоръките на ЕК от 20 юли.
Преди жегата да е изтрила спомена за строгата еврооценка, да си припомним какви бяха основните заключения, отнасящи се до работата на МВР. Еврокомисарите отбелязаха, че реформата в полицията продължава, че са преструктурирани главните полицейски дирекции, интегрирана е оперативната и разследващата дейност, значително е увеличен броят на дознателите. Препоръката на ЕК обаче бе да се извърши мащабна реформа на досъдебните разследвания, като се изгради ефективно оперативно сътрудничество с прокуратурата и с останалите институции. Според ЕК такова сътрудничество все още не е изградено и Еврокомисията иска значително подобряване на цялостните резултати.
Другият важен извод, отнасящ се пряко до МВР, бе, че се наблюдават
слабости при събирането на доказателства
в защитата на свидетели, в стратегиите за разследване, особено при всеобхватните финансови разследвания и обезопасяването на имущество.
Третото заключение на ЕК е, че резултатите в борбата с корупцията все още не са убедителни. Окончателните и изпълнените присъди в тази област все още са много малко и няма признаци за целенасочени действия срещу корупцията по високите етажи, пише в доклада. Причина за това са пропуски в разследването, отбелязват комисарите. Те подчертаха, че планът за действие за борба с организираната престъпност от 2010 г. не е изпълнен, а не бе и актуализиран през 2011 година. Това е затруднило изпълнението и координирането на свързаните с него действия. В Брюксел не подминаха и странното мълчание на прословутия БОРКОР. В началото на 2010 г. стартира всеобхватен проект за анализирането и изготвянето на мерки за борба с корупцията във всички сфери на администрацията, но той все още не е довел до видими резултати, нито пък има график за изпълнението му. България следва да разгледа възможността за изготвянето на набор от конкретни цели за борба с корупцията и с организираната престъпност, които да бъдат постигнати от съответните институции, участващи в изпълнението на интегрираната стратегия. Освен това в оценката на резултатите от изпълнението на стратегията следва да участват външни експерти и гражданското общество, обявиха авторите от ЕК.
Препоръките в доклада бяха толкова много, че едва стигнаха буквите от азбуката ни, за да бъдат отбелязани. С буквичката Й обаче еврокомисарите формулираха най-важната: да продължи реформата в полицията чрез подобряване на капацитета, уменията и оборудването на дознателите и чрез отстраняване на недостатъците по отношение на почтеността и независимостта на полицейските действия, при събирането на доказателства и в защитата на свидетели. Следваха предложенията за изменения в Наказателния кодекс с цел да се улеснят правните действия, предприемани по повод на икономически и финансови престъпления и злоупотреби със служебно положение и за постигане на конкретни резултати при изпълнението на всеобхватния проект „БОРКОР...
В отглас на 22-те препоръки МВР извади цели 28 мерки, оформени в план за времето от август до декември тази година. Самото планче кой знае защо съдържа
шест показателя за напредък
от които три се отнасят до съдебната власт, а останалите - за МВР.
Според плана МВР има четири приоритета в работата си до края на годината: продължаване реформата в Главна дирекция Криминална полиция (ГДКП), обучение на разследващите сложни икономически и финансови престъпления, изграждане на спецпрокуратура и разширяване на административния капацитет на разследващите органи, междуведомствена интеграция.
Изглежда, във вътрешното министерство вярват, че работата по приоритетите ще доведе до резултати, които ще се отразят на показателите за напредък. Компетенциите и задачите на ГДКП обаче са някак доста встрани от изброените шест точки. Вместо конкретни пояснения как Криминална полиция примерно ще се раздвои между конвенционалната и организираната престъпност,
авторите на плана са се похвалили
с преструктурирането на МВР. В документа е отбелязан фактът, че до 31 декември 2010 г. в министерството е имало министър с двама заместници, главен секретар, който ръководи 28 областни дирекции, 356 РПУ-а и шест главни дирекции в министерството - Борба с организираната престъпност, Охранителна полиция, Криминална полиция, Пожарна безопасност и защита на населението и Досъдебно производство. Като очевиден напредък е изтъкнато, че след 1 януари 2011 година. МВР вече има политическо ръководство, професионално ръководство, оглавявано от главен секретар и негов заместник, 28 ОДП и 5 главни дирекции - без Досъдебно производство.
Това преструктуриране беше извършено далеч преди юлския доклад, но кой знае защо авторите на документа са го вписали като свършено в Плана за действие до декември 2011 година. Може би защото една от препоръките на ЕК се отнасяше до подобряване капацитета на дознателския апарат. Във ведомството на Цветан Цветанов обаче явно бъркат качеството с количеството и изнасят данни за броя на разследващите полицаи, който скочи след промените в ЗМВР и НПК през миналата година. До август т.г. МВР отчита, че със разследване са се занимавали общо 3951 полицейски служители. В същото време по щат разследващите полицаи са 2000 - ще рече според МВР капацитетът на този апарат се е подобрил. Ведомството гордо отчита, че тези служители са работили реално по над 200 000 досъдебни производства миналата година. Най-активни са били служителите от Охранителна полиция - само те са участвали в повече от 40 000 следствени действия. Като се има предвид, че основни играчи в Охранителна полиция са служителите от Пътна полиция-КАТ, мистерията със скока на следствените действия, извършени от полицаи, е обяснима. Въпреки това от МВР обявиха, че с реформата всичко е наред и в най-скоро време ще приключи. Нещо повече - министерството прави планове след допълнително обучение полицаите, извършващи следствени действия по НПК, да достигнат 9000! Дали тази бройка ще бъде факт в края на годината обаче не е толкова важно. По-важно е повишаването на ефективността в работата на сегашния апарат, а в резултат на това и преодоляването на отколешната слабост - очевидните пропуски при събирането на доказателства.
Авторите на плана с мерки явно са го писали набързо - може би защото е в навечерието на лятната отпуска. Те дори не са го сверили с данните от актуализираната бюджетна прогноза на МВР за периода 2011-2013 година. Там в частта за средствата, необходими за изпълнението на основните задачи на министерството, например се споменава, че към юли 2009 г. заетите щатни бройки в МВР са били 52 889. В същото време в плана за действие до края на 2011 г. е записано, че реалният щат на МВР към август т.г. е 54 227 служители.
Разминаването дава основания да се усъмним
в твърденията на ръководството на ведомството, че в резултат на структурната реформа численият състав на МВР е намален значително и следователно по-голяма част от бюджета му ще отиде за разходи извън заплатите - за обучение, за капиталови разходи и т.н.
Като стана дума за тях, според бюджета на МВР, за придобиване на дълготрайни активи и основни ремонти са отделени общо 30 316 000 лева. От плана става видно, че само за арестите в седем града са предвидени около 1 млн лева. Отделно за ремонт на сгради на МВР, сред които и на Академията, до края на годината ще отидат 314 150 лева. От МВР обещават също до края на 2011 г. да започне изграждане на хангари и места за кацане на хеликоптери на територията на Регионална дирекция Гранична полиция (РДГП) - Кюстендил, което ще струва 926 262 лв., хангари и площадки за кацане в РДГП - Елхово, за 1 195 974 лв., контактен център за полицейско сътрудничество между Сърбия и България на ГКПП-Калотина за 203 000 лв., ремонт на административната сграда на Специалния отряд за въздушно нападение за 115 396 лева...
Към обектите на МВР, които се планира да бъдат приключени, е и обект 314 - сградата на Главна дирекция Охранителна полиция, която пък ще струва 15 679 723 лева. Ако теглим калема, излиза, че досега вътрешното ведомство не е изхарчило нито лев от средствата за капиталови разходи, изчаквайки препоръките на ЕК, за да напише план с мерки за купчина пари.
Кой обаче да прави сметки в тази жега! Каква ще е съдбата на поредните мерки от поредния екшън-план ще разберем, ако разгърнем страниците на Графика на неотложните мерки и действия на правителството за изпълнение на показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност за периода март-юли 2011 г. - тоест мерките, приети непосредствено преди последния доклад на ЕК. Там например в т.25 е посочено, че прокуратурата и МВР са отговорни за мониторинга за срочността на разследването и са длъжни да направят анализ на проблемите и съответно да набележат мерки за усъвършенстване на работата на разследващите. А в т.38 пък пише, че МВР извършва дейност за практически обучения за повишаване на професионалната квалификация на полицейските органи за превенция, противодействие и разследване на престъпления, като очакваният ефект е повишаване на капацитета на разследващите органи, особено в противодействието на корупцията, прането на пари и организираната престъпност.
Дали тези мерки са изпълнени? Препоръките на юлския доклад на ЕК дават обстоен отговор. Бедата е, че отговорниците за изпълнението им правят същото и от време на време плюнчат молива за поредния план...

Facebook logo
Бъдете с нас и във