Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МВР ПАК СЕ ЗАКИЧИ С МЕДАЛ, ТОЗИ ПЪТ ЦИМЕНТОВ

Открай време Параграф 22 е пишe, че една от основните слабости, допускани от т. нар. компетентни органи в борбата срещу организираната престъпност, е работата на парче. В смисъл такъв, че до определен момент всичко в операцията срещу групировката Хикс се изпипва, после се нанася бърз и решителен удар (според терминологията на МВР), но накрая... антимафиотският ентусиазъм угасва. Както в МВР-службите, така и в следствието и прокуратурата, които по закон са длъжни да доведат разработката до успешен край. Ще рече - поне до внасянето на обвинителен акт в съда.

Не по-различна се очертава да бъде съдбата и на последния, засега, грандиозен успех на МВР, Върховната касационна прокуратура, Националната следствена служба и Агенция Митници, огласен в началото на работната седмица (понеделник, 9 януари). Според съобщението, разпространено от пресцентъра на МВР, разработката е дело на НСБОП и в нея са участвали хора от Бургаското окръжно следствие и от Бургаската окръжна прокуратура, РЗБОП-Бургас и Агенция Митници. Операцията е проведена под прякото ръководство на Върховната касационна прокуратура, а... резултатите й са зашеметяващи.
Казано накратко, с обединените усилия на ченгета, следователи, митничари и прокурори е разбита съвършено нова схема за контрабанден внос на строителни материали от Турция чрез отклонение от режим транзит. В съобщението на МВР-пресцентъра се казва още, че до този момент в Агенция Митници няма регистриран подобен случай за отклонение от транзитен режим на толкова голямо количество внос от едни и същи фирми и лица.
Но, за да не си помисли някой, че и в този случай Параграф 22 търси под вола теле, ще цитираме дословно няколко от по-сензационните констатации в съобщението, разпространено от пресцентъра на вътрешното министерство на 9 януари: Проверка на вноса на турски цимент през ГКПП-Малко Търново за периода от януари 2004 до лятото на 2005 г. са регистрирани общо 2500 влизания на камиони с цимент, насочени към Териториалното митническо управление-Бургас. От тях обаче 1086 камиона - с общо тегло около 35 000 тона цимент - са минали през границата и са били отклонени, за да бъдат реализирани по-бързо на вътрешния пазар.
Полицейското разследване на случая разкрива - се казва още в съобщението, разпространено от пресцентъра на МВР - че на митницата не е правен абсолютно никакъв физически контрол на каргото с цимент. Камионите са минавали безконтролно, като са пресичали натоварени границата по два и дори по три пъти на ден. Документите на няколко вноса са подавани за обработка накуп със закъснение, след като вече стоката е реализирана на пазара и в нарушение на Закона за митниците и правилника за неговото прилагане...
Според пестеливата (откъм съдържание, разбира се) дописка на МВР, митническите нарушения са извършвани от две дружества, чиито имена не се съобщават. За сметка на това обаче е уточнено, че едната фирма е изготвяла и подавала митническите декларации, а за всички курсове са използвани общо 25 циментовоза. Споменато е още, че циментът е откарван в няколко бетонови възела, като един от тях бил в Поморие и той работел без разрешение от съответните органи.
С тези няколко реда пресцентърът на МВР изчерпва съществената информация по случая. Вместо обаче авторът на съобщението да сложи точка, той стриктно изпълнява разпореждането на началниците си. И... добавя в дописката още няколко изречения, които вместо да изпишат вежди, изиграват изключително лоша шега на МВР.
Според добавката, по време на операцията са проверени общо десет офиса на фирми, свързани с престъпния механизъм. От тях са иззети митнически и счетоводни документи, касаещи вноса на цимент от Турция, както и компютърна конфигурация с информация за направения внос - се казва в съобщението на пресцентъра на МВР, разпространено на 9 януари (понеделник). - В една от фирмите са открити заготовки на празни турски фактури на различни фирми и за различна по вид стока, както и печати на турски фирми. Наетите шофьори, които превозвали строителния материал, са работели без трудови договори. Заради липсата на какъвто и да е физически контрол при влизането на товара на 1086-те камиона никой впоследствие не може да каже какво точно е имало в тях...
Оттук нататък въображението не се нуждае от допълнителни стимули и престъпната схема доби чудовищни размери, защото се оказа, че циментовозите може да са използвани за трафик на наркотици, на кандидат-емигранти за Западна Европа, цигари, алкохол и какво ли не още. А печалбите на престъпниците бяха закръглени на десетки и стотици милиони долари...
Доколкото Параграф 22 успя да научи, истината за невижданата престъпна схема е далеч по-земна и делнична. Едната причина е, че разюзданият внос на огромни количества евтин цимент от Турция е извикан на живот от още по-разюзданото и в повечето случаи - незаконно, строителство по Южното Черноморие. Освен това наш репортер успя да научи и имената на двете фирми, забъркани в циментовата далавера. По време на операцията в техните офиси действително са влизали маскирани и тежковъоръжени ченгета, но в съобщението на МВР имена на дружествата деликатно бяха спестени.
Едната фирма се казва Сим Мар Ко ЕООД. Тя се занимава със спедиторска дейност, собственост е на Красимира Андреева, а офисът й се намира на площад Гаров в Бургас. Именно тук, според осведомени, са изготвяни митническите декларации на основния вносител на турския цимент - фирма Алас Спектър ООД, която е със седалище с. Тънково, община Несебър. Съдружници в него са Станимир Божидаров Георгиев, който държи 40% от дяловете, кипърската офшорка Армистайс трейдинг (с 5%) и австрийското акционерно дружество Алас Интернационал Баущофпродукционс, което притежава 55% от дяловете в ООД-то.
Проверка на Параграф 22 установи, че Алас Спектър държи два бетонови възела. Единият е недалеч от гр. Поморие, а другият, който захранва със строителни материали Несебър и Слънчев бряг, е разположен точно на входа на туристическия комплекс. Според осведомени, двете съоръжения отдавна работят без разрешителни, но чак в края на миналата седмица икономически ченгета от РПУ-Поморие са се осмелили са ударят катинара на тамошния бетонов възел.
Това са свободни съчинения, плод на на нечия развинтена фантазия. Нека да докажат нарушенията, преди да коментират. Документите ни са абсолютно изрядни и измами на държавата няма. Работата ни е свързана с обработката на митнически документи, а това къде се разтоварват циментовозите ние не знаем и не ни влиза в работата, заяви за Параграф 22 управителката на Сим Мар Ко ЕООД Красимира Андреева, която е бивша съпруга на някогашния директор на бургаската митница Симеон Симеонов.
Изнесеното от НСБОП не отговаря на истината - заявиха категорично и от Алас Спектър ООД. - Преди време ние предоставихме цялата си документация за проверка, но до момента не сме информирани, че някой е констатирал нередности в дейността ни. Спектър наистина се занимава с внос на цимент от Турция. В момента обаче бездействаме, защото турският завод беше купен наскоро от италианска фирма и не е ясно дали изобщо ще работим с нея, уточниха още от фирмата.
Това е втори подобен скандал, в който е забъркано името на фирма Алас Спектър ООД. На 18 ноември 2005 г. директорът на НСБОП - ген. Ваньо Танов, съобщи, че при специализирана операция е разбит контрабанден канал за внос на турски нискокачествен цимент през ГКПП-Малко Търново. Разработката показа, че за последната година и половина през митница Малко Търново са влезли около 2000 циментовоза, като товарът им е бил деклариран по занижени стойности. За 218 от камионите няма никаква информация в митническите бюра, а товарът на други от тях е бил деклариран като плодове и зеленчуци. От началото на 2004 г. до средата на 2005 г. са установени сериозни различия между записите в журналите на Агенция Митници и на Гранична полиция, които се водят на ГКПП-Малко Търново при вноса на цимент. Стойността на контрабандния цимент е около 600 000 лв., а нанесените икономически щети на държавата са за над 360 000 лв., обяви още директорът на НСБОП ген. Танов в края на ноември.
Има нещо озадачаващо в случая с турския цимент. Защото само луди хора могат да се оставят хванати два пъти от НСБОП, че въртят контрабанда в огромни мащаби - веднъж през ноември 2005 г. и веднъж - през януари 2006 година. Всъщност - ще поживеем и ще видим. Не друго, а дали след три-четири месеца МВР отново няма да ни ощастливи с някоя нова епохална новина за току- що разбит контрабанден канал за внос на турски цимент. Пак през ГКПП-Малко Търново и пак за нужните на разюзданото строителство по Южното Черноморие. Което, както споменахме вече, в по-голямата си част е незаконно и като такова изобщо не се нуждае от легален цимент.

Facebook logo
Бъдете с нас и във