Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

МВР ПРИВАТИЗИРА БОРБАТА С МАФИЯТА

Министърът на вътрешните работи Георги Петканов отново доказа, че е човек, който държи на думата си. В края на миналата година той обеща, че в разумни срокове ще актуализира Националната стратегия за противодействие на престъпността и преди седмица изпълни обета си. Поводът за тържествената му клетва бе прословутият дебат за престъпността на 21 ноември 2003 г., предизвикан от серията поръчкови разстрели в столицата. Въпросният дебат бе вял и изпразнен от съдържание, но това не попречи на депутатите от мнозинството да заръчат на Петканов да подготви нова стратегия. На 18 декември той внесе в Министерския съвет заветната бумага, а правителството прие единодушно стратегията и дори се поздрави на висок глас за чудесно свършената работа. Съвсем естествено най-словоохотлив след събитието бе самият министър. Щастливият автор разказа пред журналистите, че за първи път в най-новата история на България правозащитните и правоохранителните органи са въоръжени с толкова стратегически документ. В смисъл такъв, че в него всичко било описано най-подробно, а конкретните мерки за борба с мафията били обвързани с конкретни срокове и с конкретни отговорници. Нещо повече - министър Петканов обяви, че правителството вече е ударило едно финансово рамо от 5 млн. лв. на стратегията и на практика нейната реализация е започнала. Колкото и странно да звучи, обикновеният българин така и не разбра какво пише в заветния документ, призван да опази живота, здравето, имотите и децата му от октопода. Нито в средата на декември 2003 г., нито в края на януари 2004 г., когато документът влезе за обсъждане и приемане в Народното събрание. Тъй наречена Актуализираната стратегия за противодействие на престъпността не бе раздадена на медиите, но това донякъде е обяснимо. Открай време ръководството на МВР използва вестниците, радиата и телевизиите единствено за популяризиране на постигнатите от него титанични успехи в борбата с престъпността. Стане ли дума обаче в средствата за масова информация да бъде публикувано нещо друго - примерно проектодокумент, засягащ интересите на цялото общество, работата моментално приключва с оправданието, че информацията е класифицирана. В случая със стратегията строго вардените секрети са конкретните мерки за борба с мафията, сроковете и отговорниците за тяхното реализиране. Колкото и благородни да изглеждат мотивите, с които министър Петканов скри документа, истината е доста по-различна. Според народни представители, въпросната стратегия представлява нещо като план за провеждането на няколко оперативни разработки едновременно, но достатъчно проточени във времето - чак до края на 2005 година. Освен това в документа са описани само нещата, които възнамеряват а свършат единствено полицейските и специалните служби на МВР. Митниците, данъчните и финансовото разузнаване също се мяркали тук и там из стратегията, но по-скоро в ролята на мажоретки, призвани да окуражават МВР в борбата му срещу организираната престъпност. Още по-нерадостна е мисията, отредена в стратегията на останалите институции, имащи нещо общо с проблема - следствието и прокуратурата (ролята на съда няма смисъл да бъде коментирана, тъй като той е арбитър в спора между държавното обвинение и защитата). Според авторите на стратегията те просто не... съществуват като пълноценни държавни структури, призвани да воюват срещу бандитите. И може би това е основната причина прокуратурата и следствието да бъдат забравени от ръководството на МВР, когато то е размножавало документа и го е изпращало за предварителни консултации. Проверка на Параграф 22 установи, че проектът за актуализация на Стратегията за противодействие на престъпността не е изпращан нито на Асоциацията на прокурорите, нито на Камарата на следователите, нито на Съюза на съдиите. Нещо повече, с въпросното четиво не са били ощастливени още Националната следствена служба и Върховна касационна прокуратура. То не е обсъждано дори във висшия ръководен ешелон на МВР. Какво произтече от тази меверейска разсеяност вече е известно. Миналия петък (30 януари) опозицията в лицето на БСП и ОДС подложи в пленарната зала проекта за актуализиране на Стратегията за противодействие на престъпността на унищожителна критика и категорично отказа да го подкрепи. Според червените, преди да се обсъжда и гласува подобен документ, трябвало да се свърши нещо друго. Най-напред да се постигне политически и институционален консенсус по основните насоки на реформиране на системата на МВР, а след това да бъдат създадени експертни екипи за разработване на дългосрочна политика за възстановяване на разрушената държавно-обществена система и за разработване на съвършено нова стратегия за противодействие на престъпността.Според сините в проектостратегията на вътрешния министър са допуснати съществени пропуски, които издават управленска безпомощност и липса на познания за принципите и ефективността на държавната машина. Освен това в документа са пропуснати три важни теми - ролята на митниците, необходимостта от установяване на контрол върху хазарта и ползата от агентурния апарат в борбата с мафията. Ето защо, според тях, стратегията трябва да бъде върната на Министерския съвет за доработване. В типично негов стил обаче управляващото мнозинство пусна пердето и със 111 гласа за вмени на държавните институции и обществеността задължението да претворят стратегията в дела. То нямаше и друго какво да стори, тъй като от парламентарната трибуна вътрешният министър Петканов недвусмислено заяви, че изпълнението на стратегията вече било в ход, а първите 1.9 млн. лв. били усвоени. Не е трудно да отгатне човек кой и защо е позволил на МВР да похарчи тези пари без нормативно основание, при това - предимно за сапьорски роботи и мобилни камери, от които МВР няма никаква нужда в момента. Още на 18 декември, когато правителството прие стратегията на министър Петканов, беше ясно, че парламентарното мнозинство няма да му създава никакви проблеми. Двама-трима от царските депутати може и да отправят по една критична бележка към творбата, но като цяло всичко ще протече според предварителния сценарий. Както и стана.Така че никак не е маловажен въпросът защо на 30 януари народните представители разиграха четиричасов цирк, който нарекоха Обсъждане на проекта за актуализиране на Националната стратегия за противодействие на престъпността. Като се има предвид, че опозицията просто си изпя песента, а управляващите не й ръкопляскаха и гласуваха онова, което им бе казано да гласуват. Приказките, с които министър Петканов се опита да успокои депутатското тяло, пък бяха още по-безинтересни: Акцентите падат на екипната борба с организираната престъпност, корупцията и тероризма, както и на превенцията като способ за противодействие на престъпността - заяви в пленарната зала вътрешният министър. - Резултати от стратегията ще има само ако се обединят усилията на МВР, данъчните и митническите органи, както и на Агенцията за финансово разузнаване. Особено важно е взаимодействието между правоохранителните органи - прокуратура, следствие и МВР, и затова е много важна инструкцията, изработена от Върховната касационна прокуратура за взаимодействието им, която скоро ще бъде утвърдена, обеща той.Доколко за вътрешния министър Петканов, правителството и парламентарните групи на НДСВ и ДПС е важно какво мислят прокуратурата и следствието по въпроса говори друг факт: в пленарната зала не присъстваха нито главният прокурор Никола Филчев, нито и. д. директорите на Националната следствена служба Румен Андреев и Румен Георгиев. Логичното обяснение за липсата им е, че те са имали друга работа и са забравили да уважат мероприятието. Истинската причина обаче е, че те просто не са били поканени. В противен случай министър Петканов щеше да е получил официалните извинения за заетостта им и щеше да направи подходящото съобщение от парламентарната трибуна. Че в т. нар. актуализирана Национална стратегия за противодействие на престъпността, сътворена от министър Георги Петканов и хората му, няма нищо национално. С едно-единствено изключение - петте милиона лева, които ръководството на МВР смята да усвои до стотинка. Тези пари са извадени от републиканския бюджет за 2003 г. и вместо да бъдат похарчени за нещо смислено, ще бъдат употребени за покупката на роботи и камери, от които МВР едва ли има най-спешна нужда , за да противодейства на престъпността. Всъщност онова, което обществото трябва задължително да научи, е друго: по силата на каква логика МВР е единственото държавно ведомство, на което винаги му плащат колкото си поиска, стане ли дума за борба с мафията? Казано накратко - това е положението, което на обикновен език се нарича или ала бала, или мижи да те лъжем. Самият факт, че петте милиона лева по стратегията вече се харчат за роботи и камери, а не за агенти, компютри и програми, е повече от показателен за антимафиотската безидейност на стратега Петканов и неговия екип. А най-голямото доказателство за това е, че по материали на НСБОП, т.е - по разработки срещу организирани престъпни структури, били образувани единайсет полицейски дознания. За заместник-министър Бойко Коцев това може и да е някакъв успех, но според редови антимафиоти и магистрати си е най-обикновено нарушаване на законите. При това - цели единайсет пъти. Защото в Наказателнопроцесуалния кодекс си е казано кой тип престъпления от кого се разследват и на какъв съд са подсъдни те на първа инстанция. Другият вариант за всеобщото заобикаляне на проблема е, че НДСВ не желае да признае, че в България има организирана престъпност и мафия, с които то не може или не иска да се пребори. И затова произвежда бумаги. До пълното самоизбиване на мафиотите...

Facebook logo
Бъдете с нас и във