Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НАИВНО Е ДА СИ МИСЛИ НЯКОЙ, ЧЕ ЩЕ СКРИЕ ВСИЧКО ОТ ДЪРЖАВАТА

Д-р Васил Киров, директор на Агенцията за финансово разузнаванеВасил Киров е роден на 2 август 1963 година. Завършил е Юридическия факултет на Софийския университет Св. Климент Охридски. Доктор е по право. До 1998 г. е работил като адвокат и в банковия сектор. В Агенцията за финансово разузнаване (АФР) е от създаването й през 1998 година. През 2001-ва специализира в Баварската криминална служба. През март 2002 г. е назначен за директор на АФР, а на 2 септември 2003 г. е избран за говорител на правителствената Комисия за координация на борбата с корупцията, ръководена от правосъдния министър Антон Станков. На 12 декември 2003 г. д-р Васил Киров е избран за заместник-председател на Комитета по мерките срещу изпирането на пари на Съвета на Европа в Страсбург. Кандидатурата му е издигната от делегациите на Словения, Сърбия и Черна гора, Словакия и Молдова. Мандатът му на този пост е двегодишен. Комитетът е признат за най-авторитетния международен орган на Стария континент, оценяващ мерките, които страните членки вземат за противодействие срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма. Васил Киров е преподавател по конституционно право в Софийския университет, владее английски и руски език.Г-н Киров, не ви ли се струва странно, че колкото повече стават международните успехи на България в борбата срещу изпирането на пари, толкова по-упорито се мълчи за т. нар. вътрешни неуспехи? Вие например горд ли сте, че през октомври в САЩ бяха внесени четири обвинителни акта след разследвания, образувани по ваши сигнали? Още повече че тези сигнали са подадени през тази година?- Разбира се, че Агенцията за финансово разузнаване трябва да се гордее с този факт, но съм длъжен да направя едно уточнение. Тези разследвания не са започнали по наши сигнали. Ние се включихме в тях на по-късен етап, когато се оказа, че в престъпните схеми в САЩ има замесени български граждани. Оттам ни изпратиха необходимите материали и ни помолиха да извършим конкретни действия. Ние си свършихме работата и, както се видя по-късно, съвсем успешно. Бихте ли обяснил накратко схемите, по които са действали престъпниците? - Най-общо казано, схемата наподобява девиза на спортния тотализатор: с малки суми, но редовно. Тоест - вместо определени пари да бъдат изпратени на два или три пъти, те се раздробяват на десетина-петнайсет транша. По този начин преводите не будят подозрение, защото са под изискуемия минимум и не се налага те да бъдат обявявани, съгласно Закона за мерките срещу изпирането на пари. За големи пари ли става дума?- О, да. Поне за няколко десетки милиона долара.Колко българи са участвали в схемите?- Не са много, но не са и малко. Някои от тях живеят постоянно в САЩ, други са пътували за отделни етапи от операциите, а трети си живеят в България.Имате ли представа дали в България се случва нещо по американските обвинителни актове?- Нямам, защото обратна връзка между институциите, призвани да се борят срещу организираната престъпност, не съществува. Тест вие не знаете нищо дори за съдбата на онези 46 следствени дела, които са образувани по ваши разработки от началото на 2004 година?- Ако Националната следствена служба или Върховната касационна прокуратура решат да ни информират за хода на тези дела, за нас би било много полезно. Независимо от това дали работата по тях върви успешно, или пък е забуксувала някъде. Обменът на информация, в рамките на позволеното от закона, би ни помогнал да си сверим часовниците и да разберем какви пропуски допускаме ние в работата си и с какво затрудняваме органите на досъдебното производство. За съжаление обаче поне засега нормативната уредба не регламентира подобен информационен обмен. Не смятате ли, че стана доста банално всички да се оправдават с несъвършеното законодателство? Какво например пречи финансовото разузнаване, спецслужбите, прокуратурата и следствието да си комуникирате и без да има изричен нормативен текст? Нима има какво да делите?- Съгласен съм с вас, но ние нищо не можем да направим. Нашият ангажимент по конкретен случай приключва с изпращането на материалите в прокуратурата. Оттам нататък всичко е въпрос на добра воля, защото наистина ние няма какво друго да делим освен отговорността за ефективността в борбата срещу организираната престъпност. Г-н Киров, поне от осем години се говори, че изваждането на следствието от съдебната система е единственият лек срещу мудното и неефективно досъдебно производство. Неведнъж досега Параграф 22 е писал, че няма никакво значение дали следствието ще бъде в МВР, или пък в Министерството на земеделието, тъй като е много по-важно какви хора ще разследват престъпленията. Мислите ли, че борбата срещу мафията ще се отпуши, ако бъде приет прословутият закон за конфискацията?- Категорично да. Той ще даде възможност да ударим основата на организираната престъпност и да я лишим от средствата за възпроизводство. Ако този проектозакон бъде приет без съществени корекции или нововъведения, аз смятам, че би бил една добра основа за по-нататъшното усъвършенстване на механизмите за противодействие на организираната престъпност...Но нали и действащото законодателство позволява имуществото на престъпниците и мафиотските босове да бъде конфискувано?- Разбира се, че позволява, но само ако има влязла в сила присъда. А философията на закона за отнемане на имуществото, придобито по престъпен начин, е доста по-различна. Най-напред той ще ни позволи да блокираме сметките и имотите на дадено лице още при образуването на предварителното производство срещу него. Това означава, че близките и колегите на въпросното лице няма да могат да оперират с нечистите капитали и да ги инвестират в други престъпни дейности, от които да спечелят допълнителни средства. Другото съществено нововъведение в т. нар. закон за конфискацията е, че под неговите удари попадат не само отделните мафиотски босове, ами и техните роднини. Това означава, че лицето Хикс вече няма да може да прехвърли на неработещата си съпруга и на пенсионираните си родители банкови сметки с по няколко милиона долара, бизнес центрове или луксозни лимузини. Но какво пречи подобни сделки да бъдат засичани и сега? Нима е толкова трудно да се направят съответните проверки в данъчните служби и да бъде установено, че пенсионерът Хикс няма как да притежава собствен хотел на Златни пясъци, да речем, защото цял живот е работил за едната заплата?- Нищо не пречи.А защо не се прави?- Позволете ми да не отговоря на този въпрос.Нека ви задам въпроса по друг начин. Така или иначе законът за конфискацията ще бъде приет, защото такава е волята на Европейския съюз. Не мислите ли обаче, че шумният обществен дебат около него изигра негативна роля? В смисъл такъв, че накара мафиотите и техните босове да разчистят всичко около себе си?- В подобна теза има известна логика, но нека никой не смята, че е скрил всичко от нас. В момента ние поддържаме интензивни контакти с около 90 държави от цял свят, като с половината от тях тези контакти са на оперативно равнище. Така че е малко вероятно нещо да остане скрито-покрито завинаги.Хубаво е, че сте оптимист, но за съжаление едва ли са чак толкова много хората, които биха го споделили. Знаете ли например, че от 16 септември 2004 г. насам, когато Народното събрание прие този закон на първо четене, всеки ден в София се извършват по около 600 вписвания на сделки с недвижими имоти? - Не зная откъде разполагате с такава информация, но ако тя е вярна, парламентарно представените политически сили наистина би трябвало да ускорят нещата за окончателното приемане на закона. Поне засега тази информация не е отречена от никого, но искам да ви попитам нещо друго. Как ще ме хванете, ако съм мафиотски бос, регистрирам си офшорна компания, продам й целия си бизнес и си платя данъците? А след това тя ме наеме да управлявам нейния бизнес в пълно съгласие с българското законодателство?- Трудно ще бъде да ви хванем, но не си мислете, че е невъзможно. Офшорните зони съвсем не са онези непревзимаеми крепости, каквито бяха допреди няколко години. Там хората също достигнаха до идеята, че мръсните пари повече пречат на бизнеса и вече съществуват строго регламентирани процедури, по които истинските собственици на една или друга офшорна компания да излязат на бял свят. Колкото излязоха собствениците в скандала с 200 000-те долара, преведени от кипърската офшорка на фондация Демокрация преди около година и половина...- А защо си мислите, че не е известно кой стои зад аферата?Защото няма нищо на бял свят. По случая бе образувана прокурорска проверка, макар че от юни 2003 г. Наказателно-процесуалният кодекс забранява на държавното обвинение да извършва такива проверки. След това бившият министър-председател Иван Костов бе извикан на разпит с призовка от средата на 70-те години на миналия век, защото следователи към прокуратурата няма от 31 юли 1978 г., когато бе създадено Главно следствено управление към МВР. Накрая кипърските власти не пожелаха да разсекретят кога Чорни е купил офшорката - преди фаталния превод или след него, а междувременно всички забравиха за скандала...- Защо не попитате компетентните органи по какви причини не са образували предварително производство?Питахме ги, но не казват.- А аз с какво повече бих могъл да ви помогна? По този случай ние сме направили каквото е било необходимо и сме предали получената информация там, където е било необходимо.Г-н Киров, МВР вече разследва около 85% от престъпленията, извършени в България. В същото време Националната следствена служба продължава да съществува в досегашния си вид, защото за нея останаха престъпленията срещу държавата, тероризма, финансовите престъпления, корупцията в държавния апарат и организираната престъпност. Предстои обаче и създаването на Агенцията за фискални разследвания, която ще поеме всички престъпления срещу бюджета и банковата система, данъчните и осигурителните измами, източването на ДДС, прането на пари и т. н. Не смятате ли, че малка България има нужда от толкова много разследващи органи? - В това раздробяване, образно казано, няма нищо опасно. Напротив - в случая става дума за обособяването на специализирани звена за борба с конкретни видове престъпна дейност. Никъде по света няма институция, която да разследва едновременно по няколко вида престъпления. Напротив, съвременната тенденция е да се върви към все по-тясна специализация както на органите на досъдебното производство, независимо от това как се наричат те, така и на съдилищата. За никого не е тайна, че в развитите демокрации отдавна не съществуват полицаи, следователи или прокурори, които еднакво успешно да разследват пране на пари, банкови измами и контрабанда с високоакцизни стоки. Колкото и сходни да са тези престъпления, всяко от тях има своя специфика и се нуждае от по-особена технология на разследване. Означава ли това, че Агенцията за финансово разузнаване също трябва да се сдобие с разследващи функции? - Категоричо не. Агенцията трябва да си остане информационно-аналитичен орган.Защо, според вас, всички се занимават със следствието и съда, но никой и дума не отваря за реформа на прокуратурата и на МВР? - Най-вероятно имат достатъчно основания за това. Значи няма да предположите?- Не, няма.Не мислите ли, че въпросът със следствието може да бъде решен така, че хем агнето да е цяло, хем - вълкът сит? Примерно - Националната следствена служба се изважда от съдебната система, а НСБОП - от МВР, след което двете структури се обединяват в самостоятелно Национално бюро за разследване?- Това е доста рационална идея, но за да се осъществи, е нужна много силна политическа воля. Значи пак опряхме до политическата воля, така ли?- Няма как.

Facebook logo
Бъдете с нас и във